Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/2BV/443/2006/245/KA
z 3 lipca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/2BV/443/2006/245/KA
Data
2006.07.03
Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego
Słowa kluczowe
dzierżawa
najem
sprzedaż gruntów
umowa najmu
umowa przedwstępna
zakup gruntu
Pytanie podatnika
Czy umowę najmu gruntów można traktować jako dostawę towarów w świetle ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 10.03.2004 r.?
Czy w przypadku wystawienia faktury przez finansującego, na dostawę gruntu można odliczyć w całości VAT naliczony z tej faktury (oczywiście przy założeniu spełnienia innych wymogów formalnych dotyczących faktury)?
P O S T A N O W I E N I E
W przedmiotowym wniosku podano, iż Spółka zawarła w dniu 16.12.2005 r. umowę leasingu budynków i budowli, dla których prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych przysługuje finansującemu oraz jednocześnie umowę najmu gruntów, na których są usadowione te budynki i budowle. Umowy są zawarte na okres 10 lat. Została także zawarta odrębna umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości będących przedmiotem umowy leasingowej oraz umowy dzierżawy na rzecz Spółki. W umowie przedwstępnej określono cenę sprzedaży, obejmującą łącznie budynki, budowle i grunt (nie ma podziału na poszczególne składniki majątkowe). Suma miesięcznych opłat z tytułu czynszu za korzystanie z użytkowania gruntów za cały okres najmu jest mniejsza niż wartość gruntu na dzień zawarcia umowy dzierżawy. Pismem z dnia 30.06.2006 r. Spółka uzupełniła stan faktyczny podany we wniosku poprzez jednoznaczne stwierdzenie, że: W związku z powyższym stanem faktycznym sformułowano następujące pytania: Zdaniem Spółki, w przypadku wystawienia przez finansującego faktury VAT na dostawę gruntu (nie zawierającej ceny sprzedaży gruntu a jedynie koszty dzierżawy naliczone za 10 lat z góry) nie można odliczyć VAT naliczonego od tej faktury, ponieważ nie dokumentuje ona dostawy gruntu. Korzystający nie może rozporządzać gruntem jak właściciel tzn. np. sprzedać go, ponieważ nie posiada prawa własności na podstawie aktu notarialnego (istnieje tylko umowa przedwstępna zakupu). Jednocześnie w fakturach wystawianych co miesiąc przez finansującego, zgodnie z harmonogramem płatności, zawarty jest już czynsz za grunt, budynki i budowle. Zdaniem Wnioskodawcy faktury wystawiane przez finansującego co miesiąc, zgodnie z harmonogramem płatności, mogą być uznane w wartości netto jako koszt uzyskania przychodów, a VAT naliczony na tych fakturach podlega odliczeniu od VAT-u należnego. Zgodnie z art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej pisemna interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa, stosownie zaś do art. 14a § 4 cytowanej ustawy udzielenie interpretacji następuje w drodze postanowienia. Biorąc pod uwagę cytowane przepisy każdy problem zgłoszony we wniosku o udzielenie interpretacji winien być rozpatrzony odrębnym postanowieniem, uznającym stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe albo uznającym stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe. W związku z powyższym przedmiotem odrębnych postanowień wydanych w odpowiedzi na przedmiotowy wniosek będą następujące kwestie: Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie pierwszej spośród wymienionych wyżej kwestii (pozostałe sprawy rozpatrzono odrębnie), Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje: Zgodnie z art. 86. ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosowanie do art. 86 ust. 2 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: z tytułu nabycia towarów i usług, potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego, albo od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu. Niewątpliwie Spółka jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, którego art. 15 ust. 1 i 2 ustawy definiują jako osobę prawną, jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej albo osobę fizyczną, wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, przy czym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy; działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Ponadto w piśmie z dnia 30.06.2006 r. wyraźnie wskazano, że leasingowane nieruchomości oraz grunt używane będą do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Z treści wniosku wynika, że czynności te udokumentowane są fakturami VAT, a zatem suma wynikających z tych faktur kwot podatku stanowi kwotę podatku naliczonego. Należy jednak pamiętać o ograniczeniach prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (tj. do odliczenia podatku naliczonego), określonych w art. 86 ust. 3 - 7a oraz art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ograniczenia wymienione w art. 86 ust. 3 - 7a ustawy nie znajdują zastosowania w analizowanej sytuacji, gdyż dotyczą pojazdów samochodowych. Zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: Na podstawie art. 88 ust. 3b ustawy powyższe ograniczenia stosuje się odpowiednio do duplikatów faktur. Do wniosku załączono fakturę wystawioną przez leasingodawcę na "dostawę gruntu w Nadarzynie w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 2 i ust. 9 ustawy o VAT". We wniosku podano, iż kwota umieszczona na fakturze stanowi koszty dzierżawy naliczone za 10 lat z góry. Ponadto z treści wniosku wynika, że leasingodawca co miesiąc wystawia również faktury na podstawie umowy leasingu operacyjnego, zgodnie z harmonogramem płatności, a kwoty te obejmują także czynsz za dzierżawę gruntu. Z analizy powyższych danych wynika, że w istocie ta sama czynność (dzierżawa gruntu) dokumentowana jest podwójnie tzn. raz jako całość, po raz drugi w częściach ujętych w fakturach za poszczególne miesiące. Tym samym należy uznać, iż przedmiotowej sytuacji zachodzi okoliczność wymieniona w art. 88 ust. 3a pkt 3 tzn. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż. Ponadto, biorąc pod uwagę treść zawartej umowy leasingu operacyjnego, należy podkreślić, iż umowa ta została zawarta na czas określony tj. na 10 lat i nie przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty, prawo własności zostanie przeniesione na korzystającego. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione. Stosownie do art. 7 ust. 9 ustawy przez umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub inne umowy o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się umowy w wyniku których, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający oraz umowy leasingu w rozumieniu tych przepisów, których przedmiotami są grunty. Przedmiotowa umowa leasingu operacyjnego zawiera zapis "o ile strony nie wykonają przysługujących im opcji zgodnie z przedwstępną umową sprzedaży, przedmiot leasingu powinien być zwrócony (...) w ciągu jednego miesiąca po zakończeniu umowy leasingu". Przedwstępna umowa sprzedaży zawiera postanowienia dotyczące opcji kupna oraz opcji sprzedaży przedmiotowych nieruchomości. Z treści obu umów wynika brak pewności co do przejścia własności przedmiotu umowy leasingu na korzystającego po zakończeniu tej umowy - najpóźniej z chwilą zapłaty ostatniej raty. Oznacza to, że w przedmiotowej sytuacji nie może być stosowana norma art. 7 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 9 ustawy, a co za tym idzie - transakcja opisana we wniosku nie może być traktowana jako dostawa towarów, lecz jako usługa. Powyższe prowadzi do wniosku, iż przedmiotowa faktura stwierdza czynność, która nie została dokonana, nie miała bowiem miejsca żadna dostawa gruntu na rzecz Wnioskodawcy. W świetle art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy faktura załączona do wniosku nie może stanowić podstawy do obniżenia podatku należnego. Przedstawione powyżej stanowisko tutejszego organu (o braku prawa do odliczenia VAT na podstawie załączonej faktury) zgodne jest ze stanowiskiem wyrażonym w przedmiotowym wniosku. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu wpływu przedmiotowego wniosku do tutejszego urzędu, tj. w dniu 04.04.2006 r. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.