Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-1/415-41/06
z 19 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-1/415-41/06
Data
2006.10.19



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dojazdy
środki pomocowe
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Czy zwrot kosztów podróży na szkolenia należy uznać za dochód ze źródła przychodu podlegający opodatkowaniu w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?


Postanowienie

Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 31.08.2006 r. wpłynął do tut. urzędu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Powiat Lubelski przystępuje do realizacji trzech projektów z Priorytetu 2 ZPORR – Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach w ramach Działania 2.3 -Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa i Działania 2.4 – Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi. Projekty te współfinansowane są w 75 % z Europejskiego Funduszu Społecznego, w 25% z budżetu państwa. Instytucją Wdrażającą jest Wojewódzki Urząd Pracy, od którego Beneficjent (Powiat Lubelski) otrzymuje środki finansowe. Projekty adresowane są do mieszkańców obszarów wiejskich (rolników i domowników oraz osób zatrudnionych w rolnictwie), którzy zamierzają podjąć zatrudnienie w sferze pozarolniczej oraz osób odchodzących z restrukturyzowanych zakładów opieki zdrowotnej (beneficjenci ostateczni). W ramach opisanych powyżej projektów przeprowadzone zostaną szkolenia dla beneficjentów ostatecznych, które mają im umożliwić zdobycie nowych kwalifikacji i podjęcie po ich ukończeniu zatrudnienia.

Zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz.2051 z późn. zm.) finansowane w ramach projektów mogą być m. in. koszty podróży beneficjentów ostatecznych poniesione w racjonalnej wysokości oraz z uwzględnieniem stawek określonych w przepisach krajowych (tj. w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.).

W budżecie projektu przewidziane zostały m. in. wydatki na zwrot kosztów dojazdu beneficjentów ostatecznych na szkolenia, jeżeli odbywać się będą poza ich miejscem zamieszkania. Koszty podróży ponoszone przez beneficjentów ostatecznych mają być dokumentowane biletem komunikacji zbiorowej (w obie strony) za każdy dzień udziału w projekcie. W sytuacji, gdy beneficjenci ostateczni nie mają możliwości skorzystania ze środków komunikacji publicznej może być uwzględniony koszt dojazdu samochodem osobowym – wówczas kwalifikuje się wydatki w wysokości odpowiadającej cenie biletu na przejechanej trasie po przedstawieniu stosownego oświadczenia o wykorzystania samochodu do realizacji projektu.

W związku z tym płatnik zwraca się z zapytaniem, czy zwrot kosztów podróży należy uznać za dochód ze źródła przychodu podlegający opodatkowaniu w świetle ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz,. 176 z późn. zm.).

Płatnik zajął następujące stanowisko:

Zwrot kosztów przejazdu dokonywany na rzecz Beneficjentów Ostatecznych korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób fizycznych o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podof. Przewidziane w projektach zwroty kosztów przejazdu należy bowiem uznać za wypłatę należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem. Zwolnienie to będzie mogło być zastosowane jeżeli wypłaty dokonywane będą do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.). Otrzymane świadczenia nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodu i poniesione zostaną przez administrację samorządową - tym samym spełniony zostanie warunek art. 16 ust. 13 ustawy. Wobec powyższego Powiat Lubelski stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42 a ustawy pdof.

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednak z kolei w myśl art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b; wolne od podatku są diety i inne należności za czas: podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Jak wynika z przestawionego stanu faktycznego Powiat Lubelski przystąpił do realizacji trzech projektów z Priorytetu 2 ZPORR, w ramach których przeprowadzone będą szkolenia dla beneficjentów ostatecznych w celu umożliwienia zdobycia im nowych kwalifikacji i podjęcie po ich ukończeniu zatrudnienia. W budżecie projektu przewidziane zostały m.in. wydatki na zwrot kosztów dojazdu na szkolenia, jeżeli odbywać one się będą poza miejscem zamieszkania.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Pomoc, jaką otrzymują osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w ramach Priorytetu 2 ZPORR obejmuje szkolenia w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych, usługi doradcze, praktyczną naukę zawodu, informację zawodową, pośrednictwo pracy, stypendia dla młodzieży wiejskiej, studentów pochodzących z obszarów zagrożonych marginalizacją, a także świadczenie usług doradczych i szkoleniowych m.in. dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, zapewnienie opieki indywidualnego doradcy, a także staże dla najlepszych absolwentów szkół wyższych, kontynuujących naukę na studiach doktoranckich i pracowników sektora badawczo-rozwojowego.

Beneficjentami ostatecznymi tych Działań są m.in. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, pracujące, zgłaszające chęć podwyższenia kwalifikacji zawodowych lub dostosowania kwalifikacji do potrzeb rynku pracy, osoby zamierzające rozpocząć działalność gospodarczą, rolnicy i domownicy chcący podjąć zatrudnienie w sferze pozarolniczej, lekarze,i lekarze dentyści, doradcy rolniczy, pracownicy przemysłów i sektorów podlegających procesom restrukturyzacji i inne osoby zagrożone utratą pracy.

Pomoc otrzymywaną w ramach 2 Priorytetu ZPORR przez beneficjentów ostatecznych – osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, można podzielić na dwie podstawowe grupy: świadczenia o charakterze pieniężnym takie jak: stypendia pieniężne, oraz świadczenia niepieniężne, w tym szkolenia, doradztwo, stypendia rzeczowe, staże, itp.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Świadczenia o charakterze niepieniężnym otrzymane w ramach Programów przez osoby fizyczne, w tym w postaci m. in.: szkoleń, usług doradczych, stypendiów rzeczowych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego powyżej przepisu ustawy.

Natomiast świadczenia o charakterze pieniężnym, do których należy również zwrot kosztów podróży w przypadku osób dojeżdżających na szkolenia, wypłacanych w ramach np. Działania 3 Priorytetu 2 ZPORR, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości limitu określonego w tym przepisie.

W związku z tym w opisanym przypadku płatnik nie ma obowiązku sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42 a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pouczenie

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14 a § 4, w związku z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj