Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZD/4061-201/06
z 29 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/4061-201/06
Data
2006.10.29



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
limit
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Czy w sposób prawidłowy Spółka ustala wielkość przychodów stanowiących podstawę obliczenia limitu kosztów na reprezentację i reklamę, przyjmując do wielkości również przychód z tytułu otrzymanej dywidendy, wymieniony w art. 22 updop?


W dniu 29.08.2006r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w kontekście sposobu ustalania limitu 0,25% przychodów, mającego zastosowanie przy zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów wydatków na cele reprezentacji i reklamy prowadzonej w sposób "niepubliczny".

Spółka otrzymała w roku podatkowym dywidendę z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dywidenda zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej updop) podlegała opodatkowaniu w wysokości 19% uzyskanego z tego udziału przychodu. Przychód ten na podstawie art. 7 ust. 3 updop nie jest przez Spółkę uwzględniany przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania na zasadach ogólnych określonych w art. 19 updop. Jednak przy ustalaniu limitu kosztów na reprezentację i reklamę o charakterze niepublicznym, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, przychód z tytułu otrzymanej dywidendy pieniężnej jest zaliczony przez Spółkę do sumy przychodów, od której oblicza się wartość kwotową limitu.

W oparciu o przedstawiony powyżej stan faktyczny Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy w sposób prawidłowy ustala wielkość przychodów stanowiących podstawę obliczenia limitu kosztów na reprezentację i reklamę, przyjmując do wielkości również przychód z tytułu otrzymanej dywidendy, wymieniony w art. 22 updop.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, Wnioskodawca wyjaśnił, iż w Jego ocenie sumowanie przychodu, o którym mowa w art. 22 updop związanego z otrzymaniem dywidendy z przychodami uzyskanymi z innych źródeł i w dalszej konsekwencji określanie w oparciu o tę podstawę przewidzianego w ustawie limitu, jest prawidłowe. Kwestię ustalania limitu kosztów na reprezentację i reklamę reguluje postanowienie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, które posługuje się ogólnym pojęciem przychodów. Z kolei przez odwołanie się do treści art. 12 ust. 1 updop za przychód należy uznać wszelkie postacie przychodów osiągniętych w ciągu całego roku podatkowego, a więc również zrealizowane w formie pieniężnej prawo do udziału w zyskach innych osób prawnych. Również zastosowanie odmiennych zasad opodatkowania w stosunku do przychodu uzyskanego w postaci dywidendy nie powinno przesądzić o braku możliwości uwzględnienia tego przychodu w łącznej sumie przychodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Sięgając w tym miejscu do mającego w tej sprawie zastosowanie przepisu art. 7 ust. 3 updop, trzeba zwrócić uwagę, iż określa on tylko sposób ustalania dochodu, natomiast nic nie mówi na temat metod obliczania limitu na reprezentację i reklamę bądź sposobu ustalania przychodu stanowiącego podstawę obliczenia limitu.

Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Stosownie do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Z przedmiotowego przepisu wynika a contrario, iż za koszt uzyskania przychodów mogą być uznane wydatki na reprezentację i reklamę nie mającą charakteru publicznej tylko do wysokości 0,25% przychodów.

Tutejszy organ podatkowy zauważa, że analizowany przepis, określając wysokość limitu, posługuje się pojęciem "przychodu", nie precyzując zarazem, o jakiego rodzaju przychody chodzi. Wobec tego należy posłużyć się wykładnią systemową wewnętrzną. Regulacje poświęcone przychodom podatkowym zawierają przepisy art. 12, art. 13 i art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy podatkowej, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów wymienionych w art. 21 i 22, a więc także przychodów z dywidend. Sprzecznym z ustawą byłoby więc ujęcie ich w limicie, o którym stanowi się w przepisie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy - powyższe wpływałoby wszak pośrednio na wysokość dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania. A powtórnie podkreślić należy, iż przychody z tych tytułów nie mogą wpływać na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

A zatem przez przychód, o którym mowa w przepisie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy podatkowej, należy rozumieć takie przychody, które podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W przypadku bowiem otrzymanych środków z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w postaci dywidendy, podatek dochodowy ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu, stosowanie do przepisu art. 22 ust. 1 ustawy podatkowej.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj