Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lubartowie
PP/443-14/06
z 15 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-14/06
Data
2006.11.15



Autor
Urząd Skarbowy w Lubartowie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
działy specjalne produkcji rolnej
produkcja rolna
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy działy specjalne produkcji rolnej są działalnością rolniczą i w związku z tym podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czy też nie jest to działalność rolnicza i możliwa jest rejestracja w podatku VAT w oparciu o przepisy dotyczące pozarolniczej działalności gospodarczej?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) uznaję za nieprawidłowe stanowisko P. zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego z dnia 19.09.2006r.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 19.09.2006r. złożonym w tut. Urzędzie w dniu 22.09.2006r., uzupełnionym pismem z dnia 09.11.2006r. zwrócił się P. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, pytając czy działy specjalne produkcji rolnej są działalnością rolniczą i w związku z tym podlegają zwolnieniu od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535, ze zm.), czy też nie jest to działalność rolnicza i możliwa jest rejestracja w podatku VAT w oparciu o przepisy dotyczące pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi P. działy specjalne produkcji rolnej w zakresie uprawy pieczarek. W swoich pismach stwierdza P., że ustawa o podatku od towarów i usług nie posługuje się pojęciem działów specjalnych produkcji rolnej. Jest to kategoria stworzona wyłącznie na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych, której definicję znajdziemy w art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Dalej stwierdza P., że zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników (..), a działami specjalnymi produkcji rolnej w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest między innymi uprawa grzybów i grzybni.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdza P., że prowadzenie produkcji z zakresu działów specjalnych produkcji rolnej jest niewątpliwie działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i jednocześnie nie jest działalnością rolniczą, co umożliwia P. zarejestrowanie się w podatku VAT na zasadach ogólnych.

Odnosząc się do zaprezentowanego stanowiska w przedmiotowej sprawie stwierdzam, że jest ono nieprawidłowe. Wprawdzie ustawa o podatku od towarów i usług nie posługuje się pojęciem działów specjalnych produkcji rolnej, to jednak w art. 2 pkt 15 tej ustawy zdefiniowano działalność rolniczą. Pojęcie działalności rolniczej w ustawie o podatku od towarów i usług jest szersze niż w ustawie o podatku dochodowym i obejmuje zarówno działalność rolniczą, jak i produkcję rolną zaliczaną do działów specjalnych, wymienione odpowiednio w art. 2 ust. 1 i art. 2 ust.3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się z podatku od towarów i usług dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej dokonywaną przez rolnika ryczałtowego (...). Niewątpliwie jest P. rolnikiem ryczałtowym dokonującym dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej i jako rolnik ryczałtowy korzysta ze zwolnienia określonego w cyt. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 3. Może P. z tego zwolnienia zrezygnować pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w art. 43 ust. 3 pkt 1-3:

  1. dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz
  2. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz
  3. prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, rolnik ryczałtowy, który zamierza zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3, jest obowiązany prowadzić ewidencję, o której mowa w art 109 ust. 1, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia.

Biorąc pod uwagę powyższe postanowiłem jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stosownie do art. 14 a § 4 w związku z art. 236 § 1 i 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w L. za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od daty doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj