Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-29/12-4/MC
z 27 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-29/12-4/MC
Data
2012.04.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych


Słowa kluczowe
amortyzacja
aport
grunt zabudowany
koszty uzyskania przychodów
nieruchomości
objęcie udziałów
odpisy amortyzacyjne
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
środek trwały
wartość początkowa
wartość rynkowa
wkłady niepieniężne
wniesienie środka trwałego do spółki
zakład budżetowy


Istota interpretacji
Jak określić wartość początkową środków trwałych wycofanych z Zakładu a wnoszonych przez Gminę do Spółki? Czy należy dokonać wyceny przedmiotowego mienia i zaliczać w Spółce z o.o. do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od wartości mienia wynikającej z wyceny?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej środków trwałych wycofanych z zakładu budżetowego i wniesionych do Spółki – jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej ustalenia wartości początkowej oraz amortyzacji środków trwałych,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej amortyzacji gruntów.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 11.04.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia wartości początkowej środków trwałych wycofanych z zakładu budżetowego i wniesionych do Spółki,
  • możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej jest samorządowym zakładem budżetowym powołanym w celu realizacji zadań własnych Gminy w zakresie odbioru i wywozu odpadów komunalnych. Gmina zamierza dokonać transformacji przedmiotowego zakładu poprzez wyłączenie z niego zadań związanych z odbiorem i wywozem odpadów oraz wybranych składników majątkowych. Następczo zadania te mają zostać powierzone Wnioskodawcy, tj. spółce z o.o. (dalej: Spółka), a w/w składniki majątkowe mają zostać wniesione do Spółki na pokrycie udziałów w Jej podwyższonym kapitale zakładowym.

Gmina planuje wnieść do Spółki następujące składniki majątkowe, znajdujące się w posiadaniu zakładu budżetowego:

  1. samochód śmieciarka (...), nabyty w 2000 r.,
  2. belownica (...), nabyta w 2004 r.

Przez cały okres działalności, w celu właściwej realizacji powierzonych przez Gminę zadań, Zakład ponosił wydatki inwestycyjne w zakresie mienia ruchomego wskazanego powyżej, finansowane w znacznej mierze z dotacji celowych budżetu Gminy. Ponosząc takie wydatki, Zakład obniżał kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych. Natomiast Gmina nie była uprawniona do obniżania podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wskazanych wydatków.

Po zakończeniu każdego roku, Zakład dokonywał korekt, o których mowa w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, przy czym w odniesieniu do części majątku nie dokonano jeszcze pełnych korekt, o których mowa w art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zakład otrzymał również od Gminy należącą do Niej nieruchomość zabudowaną budynkami i budowlami, w stosunku do których Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie poniosła również wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nieruchomość tę Spółka otrzyma od Gminy w drodze aportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

  1. Jak określić wartość początkową środków trwałych wycofanych z Zakładu a wnoszonych przez Gminę do Spółki... Czy należy dokonać wyceny przedmiotowego mienia i zaliczać w Spółce z o.o. do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od wartości mienia wynikającej z wyceny...
  2. Czy dopuszczalne jest zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów Spółki z o.o. odpisów amortyzacyjnych od wycofanych z zakładu budżetowego i wniesionych do Spółki składników majątkowych wytworzonych lub nabytych przez zakład budżetowy ze środków pochodzących z dotacji celowych z budżetu Gminy...

Treść pytania nr 1 wynika z pisma Spółki z dnia 10 kwietnia 2012 r., stanowiącego uzupełnienie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 27 kwietnia 2012 r. nr ILPB4/423-29/12-5/MC.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w razie nabycia składników majątkowych w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się wartość ustaloną na dzień wniesienia wkładu, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

W analizowanym stanie przepis ten znajduje zastosowanie, wobec czego konieczne jest także dokonanie wyceny tych środków, a w dalszej kolejności zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów Spółki odpisów amortyzacyjnych od tak ustalonej wartości.

W analizowanym stanie faktycznym nie znajduje przy tym zastosowania art. 16g ust. 10b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który miałby wpływać na zmianę zasad szacowania wartości majątku na etapie likwidacji zakładu budżetowego, a w konsekwencji także na etapie jego dalszego aportowania. Przepis ten dotyczy likwidacji osoby prawnej (a taką osobą nie jest zakład budżetowy). Nie znajdują zastosowania także szczególne przepisy art. 16g ust. 10a i ust. 9 ww. ustawy, ponieważ przedmiotem wkładu nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, wobec braku takiego zorganizowania po stronie mienia pierwotnie wyłączanego z zakładu budżetowego i następczo wnoszonego do Spółki.

Wobec powyższego, dokonanie wyceny dla potrzeb określenia wartości początkowej środków trwałych wyłączonych z zakładu budżetowego, następczo wnoszonych do Spółki jest niezbędne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w części dotyczącej ustalenia wartości początkowej oraz amortyzacji środków trwałych,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej amortyzacji gruntów.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż z samorządowego zakładu budżetowego planowane jest wycofanie części składników majątkowych (samochodu śmieciarka, belownicy oraz nieruchomości zabudowanej budynkami i budowlami) i późniejsze wniesienie ich przez Gminę do nowoutworzonej Spółki z o.o., która będzie wykonywać zadania wcześniej realizowane przez zakład budżetowy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zauważyć należy, iż przez sformułowanie „w celu”, zawarte we wskazanym przepisie, należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy, w szczególności przychodu, a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”, jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo – skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo, np. osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

Przepis ten oznacza, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Z zastrzeżenia art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że są wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą. Katalog takich wydatków zawarty został w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Przepis ten w pkt 1 stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

   - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia,

Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służą do osiągania przychodów przez wiele lat, w związku z czym ustawodawca zdecydował, że wydatki z nimi związane powinny być również rozliczane w dłuższym okresie czasu. Dlatego też, kosztem uzyskania przychodów jest ich zużycie mierzone amortyzacją, czyli odpisami amortyzacyjnymi, dokonywanymi wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a – 16m tej ustawy, z uwzględnieniem art. 16 (art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W myśl art. 16a tej ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

   - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Stosownie natomiast do art. 16c pkt 1 ww. ustawy, amortyzacji nie podlegają grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów.

Wartość początkowa wniesionych do Spółki środków trwałych powinna zostać ustalona na podstawie art 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2 - 14, uważa się - w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej, a także udziału w spółdzielni - ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Przepis powyższy normuje sytuację nabycia w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) majątku niestanowiącego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Z treści tego przepisu wynika, że ustalona przez podatnika na dzień wniesienia wkładu wartość poszczególnych składników majątku nie może być wyższa od ich wartości rynkowej.

Ponadto, należy wskazać, iż w myśl art. 16g ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ust. 1 pkt 3 - 5 oraz ust. 2, 10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14.

Powyższe oznacza, że ustalając wartość początkową poszczególnych środków trwałych należy mieć na uwadze ich wartość rynkową.

Stosownie do art. 14 ust. 2 ww. ustawy, wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Odnosząc powyższe unormowania do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż wycena poszczególnych środków trwałych dokonana na dzień wniesienia wkładu, nie wyższa od ich wartości rynkowej stanowić będzie ich wartość początkową. Wskazać jednak należy, iż gruntu będącego środkiem trwałym, Spółka nie może amortyzować. Natomiast budowle i budynki zbudowane na tym gruncie, samochód śmieciarka oraz belownica, będą podlegały amortyzacji podatkowej.

Reasumując, wartość początkową środków trwałych wycofanych z Zakładu (samochodu śmieciarka, belownicy, gruntu oraz budynków i budowli zbudowanych na tym gruncie), które zostaną następnie wniesione przez Gminę do Spółki, stanowić będzie – stosownie do art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – ich wartość określona na dzień wniesienia wkładu, nie wyższa jednak od wartości rynkowej.

Od tak określonej wartości początkowej dokonywane odpisy amortyzacyjne od budowli i budynków zbudowanych na wniesionym gruncie, samochodu śmieciarki oraz belownicy stanowić będą – w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – koszty uzyskania przychodów Spółki z o.o. Natomiast grunt – zgodnie z art. 16c pkt 1 ww. ustawy – nie podlega amortyzacji.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie dodaje się, że pytanie Spółki w zakresie opisu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług zostało rozpatrzone odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj