Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR1/443-163/06/MF
z 17 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR1/443-163/06/MF
Data
2006.07.17



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
agent
bilety
paragon fiskalny
sprzedaż
transport
usługi przewozowe


Pytanie podatnika
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi w zakresie kolejowego transportu pasażerskiego. Sprzedaży biletów dokonuje w kasach własnych, jak również za pośrednictwem agentów działających w jej imieniu i na jej rzecz. Strona zamierza wydzierżawić agentom terminale kasowe składające się z komputera i drukarki biletowej, które będą wykorzystywane przez nich (w trybie niefiskalnym) wyłącznie do drukowania biletów. Agenci będą wprowadzali ręcznie dane do systemu pracującego w trybie niefiskalnym, celem zakodowania informacji niezbędnych do wydrukowania biletu. Jednocześnie ta sama transakcja będzie wprowadzana do kasy rejestrującej agenta pracującej w trybie fiskalnym. Z kasy tej będą drukowane paragony/faktury wręczane nabywcom.W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż w przedstawionym stanie faktycznym dokonując sprzedaży biletów za pośrednictwem agentów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, spełnione zostaną warunki wynikające z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1 pkt 9 i § 5 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi w zakresie kolejowego transportu pasażerskiego. Sprzedaży biletów dokonuje w kasach własnych, jak również za pośrednictwem agentów działających w jej imieniu i na jej rzecz. Strona zamierza wydzierżawić agentom terminale kasowe składające się z komputera i drukarki biletowej, które będą wykorzystywane przez nich (w trybie niefiskalnym) wyłącznie do drukowania biletów. Agenci będą wprowadzali ręcznie dane do systemu pracującego w trybie niefiskalnym, celem zakodowania informacji niezbędnych do wydrukowania biletu. Jednocześnie ta sama transakcja będzie wprowadzana do kasy rejestrującej agenta pracującej w trybie fiskalnym. Z kasy tej będą drukowane paragony/faktury wręczane nabywcom.

W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż w przedstawionym stanie faktycznym dokonując sprzedaży biletów za pośrednictwem agentów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, spełnione zostaną warunki wynikające z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1 pkt 9 i § 5 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.

Według Strony opisany sposób ewidencji sprzedaży biletów dokonywanej przez agentów w jej imieniu i na jej rzecz jest zgodny z w/w przepisami, gdyż:

1.agenci będą ewidencjonować sprzedaż przy użyciu własnych kas rejestrujących pracujących w trybie fiskalnym,

2.dzierżawione od Strony terminale kasowe będą pracowały w trybie niefiskalnym i nie będą wykorzystywane do ewidencji sprzedaży dla potrzeb fiskalnych.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl § 5 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, są obowiązani do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 5. Na podstawie tego przepisu podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby osiągniętego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

W oparciu o powyższe przepisy należy stwierdzić, iż sprzedaż realizowana przez agentów w imieniu własnym i na własny rachunek, jak też w imieniu i na rachunek Strony, podlega ewidencjonowaniu ( o ile ciąży na nich obowiązek ewidencjonowania) przez tychże agentów.

Za prawidłowe uznać zatem należy rozwiązanie, w którym agenci prowadzący sprzedaż biletów dotyczących przewozów pasażerskich w imieniu Strony, jej wartość ewidencjonują przy zastosowaniu kas rejestrujących będących ich własnością, pracujących w trybie fiskalnym. Potwierdzeniem zawarcia transakcji jest wydawany przez agenta nabywcy zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia paragon.

Jednocześnie przepisy o podatku od towarów i usług nie przewidują ograniczeń co do dysponowania (rozporządzania) czy sposobu użytkowania przez podatników urządzeń (kas lub systemów kasowych), które uzyskały decyzję ministra właściwego do spraw finansów publicznych o spełnieniu wszystkich wymogów dotyczących warunków i kryteriów technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, tj. decyzję określoną w § 7 w/w rozporządzenia Ministra Finansów, jednak nie zostały zafiskalizowane i są użytkowane do prowadzenia (ewidencjonowania) sprzedaży w trybie niefiskalnym.

W związku z powyższym należy uznać, że dodatkowe czynności wykonywane przez agentów związane ze sprzedażą biletów, polegające na zakodowaniu informacji niezbędnych do wydrukowania biletu na wydzierżawionych od Strony terminalach kasowych (składających się z komputera i drukarki biletowej), działających w trybie niefiskalnym, nie będzie stanowiło naruszenia art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów w sprawie kryteriów i warunków technicznych , którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj