Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-177/12-4/AA
z 25 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-177/12-4/AA
Data
2012.05.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
najem
nieruchomości
opodatkowanie
ryczałty
stawki ryczałtu
usługi budowlane


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca może opłacać podatek dochodowy jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od prowadzonej działalności gospodarczej zarówno od usług budowlanych w wysokości 5,5% jak i usług zakwaterowania krótkotrwałego w wysokości 17% w roku 2012?



Wniosek ORD-IN 984 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 8 maja 2012 r., znak ILPB1/415-177/12-2/AA, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 10 maja 2012 r., natomiast w dniu 18 maja 2012 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje (nadano na polskiej placówce pocztowej w dniu 16 maja 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w 2011 roku prowadził działalność gospodarczą i w dniu 19 stycznia 2011 r. złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania na rok 2011 jako zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów od osób fizycznych.

Zainteresowany wykonywał usługi budowlane od których odprowadzał ryczałt w wysokości 5,5% od przychodów (PKWiU: 41.00.30 – roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych, 41.00.40 – roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych, 43.12.10 – roboty z przygotowaniem terenu pod budowę, 43.99.90 – roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych gdzie indziej niesklasyfikowane).

W trakcie roku 2011 Wnioskodawca poszerzył działalność o usługi związane z najmem, określone symbolem PKD 2007 numerem 55.20.Z, PKWiU 55.20.19 – pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, bez obsługi (co oznacza usługi noclegowe, turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania) i w tym celu Zainteresowany zakupił mieszkanie, które wprowadził w grudniu 2011 r. do środków trwałych prowadzonej przez siebie działalności. W roku 2012 nie zmienił formy opodatkowania i wykonywał w styczniu 2012 r. usługi budowlane i wynajem mieszkania dla firm, które zapewniały krótkie, bo 2 lub 3 dniowe zakwaterowanie w swoim mieszkaniu, o którym wspomniał wyżej dla swoich pracowników, a jako podatnik VAT wystawił na te firmy faktury w treści powołując się na PKD 55.20.Z (PKWiU: 55.20.19 – pozostałe usługi obiektów noclegowych, turystycznych i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, bez obsługi).

Za styczeń 2012 r. Wnioskodawca opłacił podatek zryczałtowany za usługi budowlane (wg PKWiU 41.00.30, 41.00.40, 43.12.10, 43.99.90) w wysokości 5,5% od przychodu i 17% od przychodów z zakwaterowania (wg PKWiU 55.20.19) zgodnie z art. 12 ust. 1 podp. 2 podp. e).

Wnioskodawca wskazuje, że wcześniej wyszukał interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 26 sierpnia 2008 r. nr IBPB1/415-413/08/WRZ, który utwierdził Go o poprawnym postępowaniu.

Jednak literalne brzmienie art. 2 ustawy obudziło w Zainteresowanym obawy co do wykazanej poprawności. Ponadto Wnioskodawca dodaje, iż zarówno w roku podatkowym 2010 i 2011 nie przekroczył przychodu w kwocie 150.000 euro.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może opłacać podatek dochodowy jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od prowadzonej działalności gospodarczej zarówno od usług budowlanych wymienionych wcześniej w wysokości 5,5% wg PKWiU: 41.00.30, 41.00.40, 43.12.10, 43.99.90 świadczonych dla firm, jak i od usług zakwaterowania krótkotrwałego wymienionych wcześniej świadcząc je dla pracowników firm w wysokości 17%, PKWiU: 55.20.19 w roku 2012...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 12 zryczałtowanego podatku dochodowego wysokość wskazanego podatku od najmu krótkotrwałego w ramach prowadzonej przez Niego działalności to jest 17% oraz od prowadzonych robót budowlanych w wysokości 5,5% jest poprawna.

Jednocześnie Wnioskodawca uznaje, że może nadal w roku 2012 korzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania zarówno od usług budowlanych określonych w art. 12 stawką podatku 5,5% wg PKWiU powołanego wcześniej jak i od najmu krótkotrwałego 17% wg PKWiU powołanego wcześniej, bo tylko takie czynności świadczy w roku 2012, a wartość przychodów w latach poprzednich nie przekroczyła 150.000 euro.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało, jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 – definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 – definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Natomiast stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy za działalność wytwórczą uważa się działalność w wyniku, której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku przesłanek określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5%.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęć usługi budowlane czy roboty budowlane. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.).

Zgodnie z powołanym przepisem przez:

  • roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,
  • obiekt budowlany - należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
  • budowlę - należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w 2011 roku prowadził działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych (PKWiU: 41.00.30 – roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych, 41.00.40 – roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych, 43.12.10 – roboty z przygotowaniem terenu pod budowę, 43.99.90 – roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych gdzie indziej niesklasyfikowane).

Wobec powyższego mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w sytuacji kiedy Wnioskodawca świadczy usługi budowlane, ujęte w Klasyfikacji PKWiU pod symbolami 41.00.30, 41.00.40, 43.12.10, 43.99.90, to przychód uzyskany w związku z ich wykonywaniem, podlega opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu robót budowlanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnosząc się natomiast do przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę z tytułu usług zakwaterowania krótkotrwałego, oznaczonych symbolem PKWiU 55.20.19, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55), z zastrzeżeniem załącznika nr 2 do ustawy.

Ze złożonego wniosku wynika, iż w trakcie 2011 roku Zainteresowany poszerzył działalność o usługi związane z najmem, określone symbolem PKWiU 55.20.19 – pozostałe usługi obiektów noclegowych, turystycznych i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, bez obsługi.

W załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, świadczenie ww. usług nie zostało wymienione, wobec czego usługi jakie świadczy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem, przychód z tytułu świadczenia usług oznaczonych symbolem PKWiU 55.20.19 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 17%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj