Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Mieście Lubawskim
PD/423-1/06
z 10 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-1/06
Data
2006.08.10
Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Mieście Lubawskim
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek naliczony
stowarzyszenia
Pytanie podatnika
Czy w zrozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (jedn. tekst Dz. U. Nr 54, poz. 654 z 2000r z późn. zmianami) podatek naliczony z tytułu nabycia towarów i usług (w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług) stanowi koszt uzyskania przychodów (w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), w przypadku gdy podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odsprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług?
Stosownie do postanowień art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r. z późn. zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Mieście Lub., po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.05.2006r w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych uznaje stanowisko wnioskodawcy zawarte we wniosku za prawidłowe. W dniu 19.05.2006r do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Mieście Lub. wpłynął wniosek Stowarzyszenia Rozwoju Wsi i Dziedzictwa Kulturowego w Gminie B. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dot. możliwości uznania za koszt uzyskania przychodów nieodliczonego podatku od towarów i usług. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że: Stowarzyszenie Rozwoju Wsi i Dziedzictwa Kulturowego w Gminie B. zostało wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego - Rejestru Stowarzyszeń w dniu 13.03.2006r. pod pozycją 251754, uzyskując tym osobowość prawną. W zgłoszeniu rejestracyjnym NIP-2, złożonym w tut. organie podatkowym dniu 24.04.2006r. zadeklarowało prowadzenie działalności statutowej od 01.05.2006r. zgodnie ze swym statutem. Jest organizacją, której głównymi celami są między innymi:
Swoje cele statutowe realizuje m.in. poprzez:
Z dokumentacji tut. organu podatkowego wynika również, że Stowarzyszenie zwolnione jest z obowiązku składania miesięcznych deklaracji CIT-2 (deklaracja o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych), gdyż na podstawie przepisu art. 25 ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (jed. tekst Dz. U. Nr 54, poz. 654 z 2000r z późn.zmianami) złożyło pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem, o którym mowa w art. 25 ust. 4 cyt. ustawy tj. podatnikiem deklarującym i osiągającym dochody korzystające ze zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1, nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż cele statutowe. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług bowiem nie dokonało zgłoszenia rejestracyjnego w tym zakresie. Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem - czy w zrozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (jedn. tekst Dz. U. Nr 54, poz. 654 z 2000r z późn. zmianami) podatek naliczony z tytułu nabycia towarów i usług (w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług), stanowi koszt uzyskania przychodów (w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), w przypadku gdy podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odsprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług. Zdaniem wnioskodawcy, podatek naliczony, którego podatnik nie może odliczyć od kwoty podatku należnego, będzie powiększał koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych. Możliwość stanowienia przez podatek naliczony kosztu uzyskania przychodu została zagwarantowana ustawowo w art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych. Dokonując oceny prawnej stanowiska pytającego tut. organ podatkowy stwierdza co następuje: Na gruncie podatku od towarów i usług możliwość odliczenia i zwrotu podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (jedn. tekst Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004 r. ze zmianami), stosownie do którego obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu w jakim towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadku związku nabywanych towarów lub usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnikowi przysługuje całkowity lub częściowy zwrot (pomniejszenie podatku należnego) proporcjonalny do sprzedaży opodatkowanej.Obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 88 ust. 4 w/w ustawy. Stowarzyszenie Rozwoju Wsi i Dziedzictwa Kulturowego w Gminie B. nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzysta bowiem ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z wyżej powołanym przepisem, podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od tego podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8. Z powyższych regulacji prawnych wynika, że podatnicy korzystający z podmiotowego zwolnienia od podatku od towarów i usług nie mają możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług. Odnosząc ocenę możliwości odzyskania podatku od towarów i usług na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że istnieje możliwość skompensowania nierozliczonego podatku od towarów i usług poprzez zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów.Rozstrzygając tę możliwość, należy powołać się na regulację zawartą w przepisach podatkowych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku naliczonego VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (jedn. tekst Dz. U. Nr 54, poz. 654 z 2000r. z późn. zmianami) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W myśl art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a powołanej wyżej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony - jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odsprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług, - w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług- jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. Ustawodawca normując zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, co do zasady wykluczył podatek naliczony z kosztów uzyskania przychodu. W określonych jednak okolicznościach, wskazanych z cytowanym wyżej przepisie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zezwolił na obciążenie kosztów uzyskania przychodów podatkiem naliczonym, w tej części w której stosownie do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje obniżenie lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług. Uwzględniając powyższe, tut. organ podatkowy stwierdza, iż w kontekście przedstawionego stanu faktycznego, występują możliwości prawne w świetle których, nieodliczony podatek od towarów i usług będzie stanowił koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych. W tym miejscu należy zwrócić również uwagę na regulacje zawarte w przepisie art. 7 ust. 1 pkt 3 i art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:
Art. 16 ust. 1 pkt 58 w/w ustawy stanowi natomiast, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów) o których mowa a art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23 i 24, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873). Jednocześnie nadmienia się, że ustawą z dnia 12 listopada 2003r o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957 ze zmianą w Dz. U. z 2004r. Nr 254, poz. 2533) uchylono m. in. następujące przepisy zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4f, 4h-4j, 4ł-4o, 4w, 6a, 6b, 7,8, 14, 14b, 25, 29, 33 i 35 oraz art. 17 ust. 2 ustawy. Zgodnie jednak z art. 5 ustawy nowelizującej zwolnienia, które były zawarte w tych przepisach stosuje się jeszcze do 31 grudnia 2006r. w zakresie i na zasadach obowiązujących dotychczas.W związku z powyższym, do 31.12.2006r. art. 16 ust. 1 pkt 58 w/w ustawy stosuje sie także do art. 17 ust. 1 pkt 14, 14b i 25. Tak więc, w przypadku ponoszenia wydatków ze źródeł przychodów zwolnionych przedmiotowo z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wymienionych w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - podatek naliczony nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodów. Z uwagi na powyższe, należało orzec jak w sentencji. Tut. organ podatkowy informuje, że interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r ze zmianami) interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Natomiast stosownie do art. 14b § 2 ww. ustawy, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Mieście Lubawskim, w terminie 7 dni od dnia doręczenia, zgodnie z art. 14a § 4, art. 239 oraz art. 236 § 1 i § 2 Ordynacja podatkowa.Zażalenie na postanowienie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.