Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
DV/443-124/05
z 7 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DV/443-124/05
Data
2006.02.07



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Zwolnienia podmiotowe


Słowa kluczowe
świadczenie usług
usługi tłumaczenia
zwolnienia podmiotowe


Pytanie podatnika
Czy podatnik ma prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług w stanie prawnym przed dniem 1 maja 2004 roku?


POSTANOWIENIE

Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.97 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu złożonego do tut. Urzędu dnia 14.12.2005 roku uzupełnionego pismem z dnia 16.01.2006 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania czynności tłumacza przysięgłego

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatniczka wykonuje czynności tłumacza przysięgłego (PKWIU 74.85) od 1995 roku.

W 2003 r. podatniczka wykonywała zarówno czynności tłumacza przysięgłego na zlecenie Prokuratury, z których przychody były zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późniejszymi zmianami), jak też świadczyła odpłatne usługi tłumaczeń przysięgłych w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.

Przychody osiągnięte w 2003 roku z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej wyniosły: 25.061,50 zł., zaś łącznie z przychodami z tłumaczeń przysięgłych dla Prokuratury, zwolnionymi przedmiotowo od podatku od towarów i usług przekroczyły kwotę 10.000 euro wyrażoną w złotych tj. 40 900 zł. i wyniosły 69 947,62 zł..

Zdaniem pytającej wartość sprzedaży towarów warunkującą zwolnienie podmiotowe od podatku od towarów i usług, w stanie prawnym obowiązującym w 2003 r., należało ustalić uwzględniając wyłącznie sprzedaż podlegającą opodatkowaniu. Powyższe stanowisko wynika zarówno z wykładni gramatycznej (językowej) ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, jak też z jej wykładni celowościowej. Celem ustawodawcy, wynikającym z zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej dostosowania krajowych regulacji prawnych do ustawodawstwa istniejącego we Wspólnocie Europejskiej, było zaimplementowanie do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, rozwiązań w zakresie zwolnienia podmiotowego od podatku przyjętych w art. 24 Szóstej Dyrektywie Rady Unii Europejskiej z dnia 17 maja 1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów Państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC).

Regulacje prawne w zakresie zwolnienia podmiotowego od podatku określone w Szóstej Dyrektywie, z których wynika iż wartość obrotu stanowiącego podstawę stosowania przepisów, oblicza się jako kwotę należną z tytułu dostaw towarów i usług, w takim zakresie, w jakim transakcje te podlegają opodatkowaniu, są na tyle bezwarunkowe i wystarczająco precyzyjne, że zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, można się na nie powoływać w związku z jakimkolwiek przepisem krajowym niezgodnym z Dyrektywą. Nie ma nawet potrzeby powoływania się na Szóstą Dyrektywę, skoro rozwiązania przyjęte w ustawodawstwie Wspólnoty Europejskiej, z uwzględnieniem wcześniej wynegocjowanego przez Polskę limitu w wysokości 10 000 euro, zostały wprowadzone art. 14 ust. 1 pkt 1 do ustawy z dnia 8 stycznia 2003 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, w którym to przepisie ustawodawca odsyłając do treści art. 2 ust. 1 i 3 wyżej wymienionej ustawy, powołuje się wprost na sprzedaż towarów podlegającą opodatkowaniu.

Podatniczka nie godzi się ze stanowiskiem, iż przepis ten odnosi się również do sprzedaży zwolnionej przedmiotowo z podatku, skoro regulacje dotyczące tej sprzedaży zostały zawarte w art. 7 powołanej wyżej ustawy, a w jej art. 2 ust. 1 ustawodawca odwołał się wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej, nie zamieszczając w nim zapisu analogicznego do zawartego wart. 3 ust. 1 tejże ustawy w brzmieniu: "przepisy ustawy stosuje się do:", z którego wynikałoby, że obejmuje on swym zakresem również sprzedaż zwolnioną.

Ponadto, zdaniem podatniczki, gdyby przepis art. 14 ust. 1 pkt 1 powołanej wyżej ustawy odnosił się również do sprzedaży zwolnionej, bezprzedmiotowym i nieracjonalnym działaniem ustawodawcy byłoby odwoływanie się do przepisu art. 2 ust. 1 i 3, w którym mowa jest wyłącznie o sprzedaży podlegającej opodatkowaniu, skoro pojęcie: "sprzedaży towarów" zostało określone wart. 4 pkt 8 tejże ustawy.

W związku z powyższym podatniczka zwraca się o uzyskanie interpretacji w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług w stanie prawnym przed dniem 1 maja 2004 roku. Szczegółowe pytanie dotyczy sposobu wyliczenia wielkości rocznego obrotu (za rok poprzedni) na potrzeby zwolnienia podmiotowego w trybie przepisów art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 z późniejszymi zmianami).

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny należy stwierdzić, iż:

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) opodatkowaniu podlegała sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a także eksport i import towarów i usług. Opodatkowaniu podlegały także czynności wymienione w art. 2 ust. 3 ustawy o VAT. Podatnikami natomiast zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy były osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wykonywały we własnym imieniu i na własny rachunek czynności, o których mowa w art. 2, w okolicznościach wskazujących na zamiar ich wykonywania w sposób częstotliwy, nawet jeżeli zostały wykonane jednorazowo, a także wówczas, gdy czynności te polegają na jednorazowej sprzedaży rzeczy w tym celu nabytej.

W art. 7 powyższej ustawy o podatku od towarów i usług wskazano zwolnienia przedmiotowe. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy zwolnione były od podatku od towarów i usług oraz od podatku akcyzowego przychody, o których mowa w art. 12 ust. 1-6 i art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 90, poz. 416 z późn. zm.).

W art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje się na przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Jednocześnie w art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym przewidziano zwolnienie podmiotowe od opodatkowania, w którym stwierdzono, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 2 ust. 1 i 3, a także wartość eksportu towarów lub usług nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie 10.000 euro. Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 30 października 2002 r. (Dz. U. Nr 190 poz. 1588) określił wartość sprzedaży towarów i usług uprawniającą do zwolnienia obowiązującą od 1 stycznia 2003 r. na kwotę 40.900 zł.

Do określenia wartości sprzedaży uprawniającej do zwolnienia podmiotowego wskazanej w art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy zalicza się wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 2 ust. 1 i 3, a także eksportu towarów lub usług. Zatem do określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia wliczyć należy zarówno wartość sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej przedmiotowo.

Jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku przekroczyła kwotę określoną w art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnienie traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Z tą chwilą powstaje obowiązek podatkowy a opodatkowaniu podlega nadwyżka ponad kwotę 10.000 euro. Fakt przekroczenia wartości sprzedaży wskazanej kwoty powoduje powstanie wszelkich obowiązków i uprawnień dotyczących podatników podatku od towarów i usług. Należą do nich min. obowiązek rejestracji poprzez złożenie druku VAT-R, obowiązek składania comiesięcznych deklaracji VAT-7, obowiązek wystawiania faktur, prowadzenia ewidencji sprzedaży i zakupów, prawo dokonania odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną itd.

Zatem mając na uwadze powyższe przepisy wskazać należy, iż stanowisko zawarte we wniosku podatnika jest nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj