Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZD/406-97/CIT/06
z 4 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/406-97/CIT/06
Data
2006.08.04



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku


Słowa kluczowe
deklaracja korygująca
deklaracje
informacja
korekta
należności licencyjne
płatnik
zryczałtowany podatek dochodowy


Pytanie podatnika
Składająca zapytanie pragnie uzyskać informację, w jaki sposób ma postąpić w przyszłości w przypadku otrzymania, po dniu złożenia informacji IFT-2R, kolejnych korekt faktur za 2005r., dotyczących np. należności licencyjnych, od których jest zobowiązana potrącić i odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy od podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?


W dniu 9.05.2006r. Spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W podaniu, Płatnik (będący osobą prawną) podnosi, iż zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania i ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych wypełnia CIT-10 i odprowadza zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wynikający z należności licencyjnych. Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy podatkowej „podatek u źródła” pobierany jest w miejscu dokonania zapłaty i odprowadzany na konto właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek.

Płatnik, w sierpniu 2005r. zapłacił firmie M GmbH Stuttgart kwotę 125.000,00 EUR, za fakturę z dnia 29.06.2005r. (faktura dotyczyła kosztów rozwoju). W lutym 2006r. Wnioskodawca zapłacił ww. firmie kwotę 62.125,00 EUR, za fakturę z dnia 2.12.2005r. (faktura dotyczyła kosztów dzierżawy).

Od pierwotnych faktur, w miesiącach ich zapłaty, został potrącony zryczałtowany podatek dochodowy od podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Do powyższych faktur Płatnik otrzymał korekty. Dnia 31.12.2005r. na kwotę 125.000,00 EUR oraz dnia 10.01.2006r. na kwotę 62.125,00 EUR.

W marcu 2006r. firma M GmbH Stuttgart zwróciła Płatnikowi kwotę 177.768,75 EUR, która wynika z powyższych korekt i pobranego przez Płatnika wcześniej podatku u źródła (187.125,00 EUR – 9.356,25 EUR).

Sporządzając deklarację CIT-10 za marzec 2006r., zgodnie z telefoniczną informacją uzyskaną od pracownika Urzędu Skarbowego, Płatnik złożył korekty deklaracji CIT-10 do miesięcy: VIII/2005 oraz II/2006, uwzględniając wyżej wymienione kwoty zwrotu. Jednocześnie dnia 31.03.2006r. do właściwego Urzędu Skarbowego oraz do kontrahenta, od którego zakupiono usługi dotyczące należności licencyjnych, przesłano informację IFT-2R za rok 2005.

Wobec powyższego, Spółka skierowała do organu podatkowego prośbę o udzielenie pisemnej informacji, czy prawidłowo postąpiła korygując deklaracje CIT-10 za miesiąc VIII/2005 i II/2006 oraz czy słusznie skorygowała informację IFT-2R za rok 2005?

Ponadto, Składająca zapytanie pragnie uzyskać informację, w jaki sposób ma postąpić w przyszłości w przypadku otrzymania, po dniu złożenia informacji IFT-2R, kolejnych korekt faktur za 2005r., dotyczących np. należności licencyjnych, od których jest zobowiązana potrącić i odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy od podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?

Stanowisko Wnioskującej w przedmiotowej sprawie jest następujące:

Zgodnie z obowiązującymi przepisami osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1, są zobowiązane jako płatnicy, pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Sugeruje to, w opinii Spółki, że niezależnie od okresu, którego dotyczy należność, podatek pobiera się od wypłat, czyli stosuje się metodę „kasową”. Zdaniem Płatnika, korekta kwoty podatku także powinna być dokonana z zastosowaniem „metody kasowej”. Oznacza to, że jeżeli dnia 23.04.2006r. Płatnik otrzymał zwrot kwot z tytułu zapłaconych przez Niego usług licencyjnych, to nadpłata podatku również wystąpiła tego dnia i należy ją uwzględnić w bieżącej deklaracji CIT-10 oraz w deklaracji IFT-2R, ale dopiero za rok 2006.

Ustosunkowując się do wniosku złożonego przez Płatnika, tutejszy organ podatkowy informuje, iż w niniejszym postanowieniu odniesie się do sposobu korygowania deklaracji CIT-10 oraz informacji IFT-2/IFT-2R, sporządzanych w związku z wypłatami dokonywanymi z tytułów określonych w art. 21 ust. 1 ustawy podatkowej, pomijając jednak sprawę skorygowania przez Płatnika deklaracji CIT-10 za miesiące VIII/2005 i II/2006 oraz informacji IFT-2R za 2005r. z uwagi na okoliczność, iż ta kwestia rozpatrzona zostanie w odrębnym postanowieniu.

Stosownie do regulacji art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), od wymienionych w poszczególnych punktach tej regulacji wypłat, ustala się podatek od przychodów. Jednocześnie przepis art. 21 ust. 1 ustawy dotyczy podatku dochodowego z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychodów (wymienionych w punktach od 1 do 4) przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2.

Na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy podatkowej, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wobec przepisu art. 26 ust. 1 ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Przepis art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych normuje kwestie związane ze sporządzaniem i składaniem deklaracji i informacji obejmujących wypłaty dokonane m. in. na podstawie art. 21 ust. 1.

Stosownie do art. 26 ust. 3 oraz ust. 3a ustawy – w stanie prawnym obowiązującym w 2006r. - płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2 pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnicy są obowiązani przesłać urzędowi skarbowemu deklarację o pobranym podatku, sporządzoną według ustalonego wzoru, a podatnikom, o których mowa w:

    1) art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,
    2) art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku
    - sporządzone według ustalonego wzoru.

Deklarację, o której mowa w ust. 3, i informację, o której mowa w ust. 3 pkt 1, płatnicy są obowiązani przesłać w terminie przekazania kwoty pobranego podatku, a informację, o której mowa w ust. 3 pkt 2, w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat, o których mowa w ust. 1, również wówczas, gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 3b.

Z powyższych przepisów art. 26 wynika, iż Płatnik dokonujący wypłaty należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy podatkowej, ma obowiązek potrącić podatnikowi (zagranicznej osobie prawnej) odpowiedni podatek od przychodów i odprowadzić ten podatek do właściwego urzędu skarbowego. Oprócz tego, Płatnik jest obowiązany do sporządzenia, według ustalonego wzoru, deklaracji oraz informacji dotyczących wypłacanych kwot należności oraz kwot należnego i pobranego od tych przychodów podatnikowi podatku dochodowego, a także Płatnik jest obowiązany przesłać te dokumenty w określonym terminie do urzędu skarbowego i do podatnika. Deklaracja CIT-10 o wysokości pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej musi zostać złożona w urzędzie skarbowym w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek. Natomiast informacja IFT-2/IFT-2R o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej składana jest w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym; informacje tą otrzymuje podatnik tj. zagraniczna osoba prawna oraz właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych urząd skarbowy.

Należy zauważyć, iż sporządzenie deklaracji CIT-10 jest ściśle związane z konkretną wypłatą należności, z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 ustawy, dokonaną w określonym terminie. W deklaracji tej Płatnik wykazuje m. in. kwotę wypłaconą podatnikowi, kwotę należnego podatku oraz datę wypłaty należności. Oznacza to, iż z tytułu zapłaty należności w danym dniu, sporządzana jest jedna konkretna i ostateczna deklaracja CIT-10. Gdyby Płatnik np. w dniu 1.06.2006r. dokonał, z tytułu określonego w art. 21 ust. 1 ustawy, wypłaty zagranicznemu podmiotowi, a następnie dokonałby z tego samego tytułu i temu samemu podmiotowi w tym miesiącu trzech kolejnych wypłat, to wówczas musiałby złożyć cztery oddzielne deklaracje CIT-10.

Wobec powyższego, nie można zgodzić się z tym, iż prawidłowe byłoby ujęcie zarówno korekty należnego podatku (pobranego wcześniej w nieprawidłowej wysokości), jak i dokonanej bieżącej wypłaty należności w jednej deklaracji. Uwzględnienie (skompensowanie) w bieżącej deklaracji CIT-10 otrzymanej przez Płatnika części zwróconej przez podatnika należności, spowoduje zniekształcenie rzeczywistości. Doprowadzi to bowiem do wykazania w deklaracji CIT-10 kwoty wypłaty i należnego podatku w wartości, która nie będzie zgodna z kwotą wypłaty dokonaną w dniu, za który deklaracja jest składana.

Stosownie do regulacji art. 81 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

W art. 75 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stanowi się, że jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Według art. 75 § 2 pkt 2 lit. b) ustawy, uprawnienie określone w § 1 przysługuje również płatnikom lub inkasentom, jeżeli w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od należnej.

Z kolei według art. 75 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w przypadkach, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a) i b) oraz w pkt 2 lit. a) i b), podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty są obowiązani złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Art. 75 § 4 tejże ustawy stanowi zaś, że jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę.

Organ podatkowy, biorąc pod uwagę powyższe, stwierdza, iż w sytuacji, gdy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych niemający siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przesyła Płatnikowi korekty faktur odnoszących się do przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 ustawy podatkowej oraz gdy jednocześnie podatnik zwraca Płatnikowi nienależną mu kwotę pieniędzy, Wnioskująca winna skorygować złożoną za określony dzień dokonania wypłaty deklarację CIT-10, a do tej skorygowanej deklaracji winna złożyć stosowne wyjaśnienia. Równocześnie, na podstawie przepisów art. 75 ustawy Ordynacja podatkowa, Płatnikowi przysługuje prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz ze skorygowaną deklaracją CIT-10.

Ponadto, z uwagi na okoliczność, iż informacja IFT-2/IFT-2R o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest składana w urzędzie skarbowym oraz podatnikowi, to w sytuacji, gdy z uwagi na termin otrzymania korekty faktury i zwrotu pieniędzy oraz termin złożenia informacji, nie została w tej informacji IFT-2/IFT-2R uwzględniona korekta wypłaty należności i podatku, Płatnik sporządza również korektę informacji. Zaznacza się, iż informacja IFT-2/IFT-2R zawiera dane dotyczące wypłat dokonanych jednemu podmiotowi w trakcie roku podatkowego, nie zawiera natomiast kwot wypłat poczynionych w miesiącu lub w poszczególnych dniach roku podatkowego.

Tutejszy organ podatkowy nadmienia, iż stosownie do regulacji art. 3 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Powyższe stanowi potwierdzenie opinii tutejszego organu podatkowego, dotyczącej składania korekty informacji IFT2/IFT-2R, której obowiązek sporządzenia wynika z ustawy podatkowej. Bowiem w świetle ustawy Ordynacja podatkowa, taka informacja jest również deklaracją.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj