Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-38/12-2/ISN
z 24 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-38/12-2/ISN
Data
2012.04.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Terminy przechowywania dokumentów --> Termin przechowywania dokumentów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
odliczenie podatku
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów


Istota interpretacji
1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT, Wnioskodawca będzie uprawniony do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w dniu wystawienia faktury przez Kontrahentów, na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e mail), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIFF, w tym w przypadku, gdy format ten będzie miała faktura automatyczna, w sytuacji gdy faktura będzie wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów?
2. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT, Spółka będzie uprawniona do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w dacie wystawienia faktury automatycznej przez Kontrahentów widocznej w systemie księgowym, do której może on wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego, ale faktura automatyczna nie będzie przesyłana pocztą elektroniczną, w sytuacji, gdy faktura będzie wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów?
3. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT, Zainteresowany będzie uprawniony do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w dacie wystawienia faktury automatycznej przez Kontrahentów widocznej w systemie księgowym, do której nie może on wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego i faktura automatyczna nie będzie przesyłana pocztą elektroniczną, w sytuacji, gdy faktura ta będzie wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2012 r. (data wpływu 27 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką należącą do grupy podmiotów. Z uwagi na dużą skalę prowadzonej działalności, Spółka w każdym okresie rozliczeniowym dokonuje dużej liczby transakcji z podmiotami z grupy, jak i podmiotami trzecimi, mającymi siedzibę poza granicami kraju (dalej wszyscy określani jako: „Kontrahenci”), w tym wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Dotychczas z tytułu dokonanych transakcji stanowiących dla Zainteresowanego wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów, wymagał on od Kontrahentów przesyłania papierowej wersji wystawianych przez nich faktur, które stanowiły podstawę do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako „ustawa o VAT”).

Zdarza się, że transakcje z podmiotami z grupy, dokumentowane są tzw. fakturami automatycznymi wystawionymi w systemie księgowym (dalej jako „faktury automatyczne”) w taki sposób, że wystawienie faktury automatycznej powoduje, że transakcja sprzedażowa pomiędzy jednym podmiotem z grupy (sprzedawcy) jest automatycznie księgowana jako transakcja zakupowa po stronie drugiego podmiotu (odbiorcy). Również w takim przypadku podstawą do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest faktura papierowa otrzymana od podmiotu z grupy.

Obecnie, w związku z trudnościami w uzyskiwaniu papierowych faktur od Kontrahentów i związanymi z tym częstymi korektami rozliczeń podatkowych, oraz w celu optymalizacji przepływu dokumentacji z Kontrahentami, Wnioskodawca zamierza zrezygnować z konieczności otrzymywania od Kontrahentów papierowej faktury w transakcjach stanowiących wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W rezultacie chce on wprowadzić rozwiązanie, zgodnie z którym obowiązek podatkowy będzie rozpoznawany w dniu wystawienia faktury przez Kontrahenta (w sytuacji, gdy została ona wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów), na podstawie:

  1. informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e-mail), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIFF, w tym także w przypadku, gdy ten format będzie miała faktura automatyczna, lub
  2. informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym, do których Spółka może wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego, ale faktury automatyczne nie będą przesyłane pocztą elektroniczną (e-mail) przez ich wystawcę, lub
  3. informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym, do których Zainteresowany nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane pocztą elektroniczną (e-mail) przez ich wystawcę.

Wnioskodawca wskazuje, że na podstawie uzyskanych dokumentów lub informacji, które zostały wymienione wyżej w punktach a)-c), oprócz informacji o dacie wystawienia faktury przez Kontrahenta, będzie też mógł ustalić inne informacje pozwalające na prawidłowe ujęcie wspomnianych transakcji w rejestrach VAT.

Zamierzeniem Spółki jest także przechowywanie dla celów podatkowych ww. dokumentów bądź informacji w takiej formie w jakiej zostały one przez nią odebrane, tj. w postaci:

  1. informacji zawartej w fakturze wystawionej przez Kontrahenta i przesłanej pocztą elektroniczną (e-mail), np. w formacie pliku PDF lub TIFF, w tym także w sytuacjach, gdy w formie takich plików będą występowały faktury automatyczne, lub
  2. informacji zawartych w systemie księgowym o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym, do których może ona wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego, ale faktury automatyczne nie będą przesyłane w formie korespondencji elektronicznej, lub
  3. informacji zawartych w systemie księgowym o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym, do których nie może ona wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane w formie korespondencji elektronicznej

bez konieczności uzyskiwania ich wersji papierowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT, Wnioskodawca będzie uprawniony do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w dniu wystawienia faktury przez Kontrahentów, na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e mail), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIFF, w tym w przypadku, gdy format ten będzie miała faktura automatyczna, w sytuacji gdy faktura będzie wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów...
  2. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT, Spółka będzie uprawniona do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w dacie wystawienia faktury automatycznej przez Kontrahentów widocznej w systemie księgowym, do której może ona wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego, ale faktura automatyczna nie będzie przesyłana pocztą elektroniczną, w sytuacji, gdy faktura będzie wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów...
  3. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT, Zainteresowany będzie uprawniony do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w dacie wystawienia faktury automatycznej przez Kontrahentów widocznej w systemie księgowym, do której nie może on wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego i faktura automatyczna nie będzie przesyłana pocztą elektroniczną, w sytuacji, gdy faktura ta będzie wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Spółka stoi na stanowisku, iż w sytuacji kiedy faktura będzie wystawiona przez Kontrahenta przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, będzie ona uprawniona do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólntowego nabycia towarów zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT (tj. w dniu wystawienia faktury), na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e mail), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIFF, w tym także w sytuacjach, gdy w formie tych plików będą występowały faktury automatyczne.

Ad. 2.

Zdaniem Zainteresowanego, w sytuacji, gdy faktura będzie wystawiona przez Kontrahenta przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, będzie on uprawniony do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólntowego nabycia towarów zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT (tj. w dniu wystawienia faktury), na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury automatycznej w systemie księgowym, choć nie będzie otrzymywał faktury automatycznej pocztą elektroniczną od Kontrahenta, lecz będzie miał możliwość wygenerowania obrazu faktury automatycznej w postaci pliku PDF ze swojego systemu księgowego.

Ad. 3.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w sytuacji kiedy faktura będzie wystawiona przez Kontrahenta przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, będzie on uprawniony do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólntowego nabycia towarów zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT (tj. w dniu wystawienia faktury), na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury automatycznej w systemie księgowym, choć nie będzie otrzymywał faktury automatycznej pocztą elektroniczną od Kontrahenta i nie będzie miał możliwości wygenerowania obrazu faktury automatycznej w postaci pliku PDF ze swojego systemu księgowego.

Uzasadnienie

Opodatkowanie podatkiem VAT wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów stanowi jedną z czynności podlegających opodatkowaniu Czynność ta została zdefiniowana w art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, jako nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Co do zasady, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić (art. 31 ust. 1 ustawy o VAT). Z uwagi na specyfikę tej transakcji (podatnikiem jest nabywca), ustawodawca ustalił szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, tj. 15. dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Jednak, w przypadku gdy przed tym terminem, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 5 i 6 ustawy o VAT).

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT stanowi, iż prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Na podstawie przedstawionych powyżej regulacji należy stwierdzić, iż przepisy ustawy o VAT nie uzależniają powstania obowiązku podatkowego od otrzymania faktury w jakiejkolwiek formie. Jedynym kryterium, jakie powinno zostać uwzględnione w ramach określania momentu powstania obowiązku podatkowego jest moment wystawienia faktury bądź nabycia towarów, gdy faktura wystawiona jest później niż 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu dostawy towarów.

Regulacje w zakresie faktur na podstawie ustawy o VAT

Art. 106 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, iż podatnik podatku od towarów i usług jest zobowiązany do wystawienia faktury w przypadku dokonania sprzedaży. Z kolei zgodnie z treścią art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży, należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Przytoczona definicja sprzedaży nie uwzględnia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdzie podatnikiem jest nabywca będących przedmiotem tej czynności towarów. Powyższe wydaje się uzasadnione faktem, iż w tym wypadku faktura jest wystawiana przez podatnika podatku od wartości dodanej, dokonującego w innym państwie członkowskim wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (a tym samym podlegającego obowiązkowi wystawiania faktur zgodnie z ustawodawstwem wewnętrznym państwa, na terenie którego dokonywana jest wewnątrzwspólnotową dostawa towarów). Powyższe oznacza, iż polskie przepisy w żaden sposób nie określają zasad w zakresie wystawiania faktur w stosunku do Kontrahentów Spółki, wystawiających faktury na jej rzecz, dokumentujące transakcję stanowiącą wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów po jej stronie.

Ponadto, Wnioskodawca pragnie zauważyć, że obecnie obowiązujące polskie przepisy z zakresu podatku VAT przewidują możliwość wystawienia faktury w innej formie niż papierowa, tj. faktury elektronicznej. Jednakże zasady i warunki wystawiania faktur elektronicznych dotyczą wyłącznie obrotu krajowego. Nie mają one zastosowania w stosunku do Kontrahentów, którzy podlegają jurysdykcji podatkowej innego kraju Unii Europejskiej. Dlatego też w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, nakłada obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej.

Biorąc pod uwagę wspomniane przepisy ustawy o VAT należy uznać, iż obowiązek rozliczenia podatku VAT w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wiąże się przede wszystkim z obowiązkiem jego udokumentowania w postaci faktury wewnętrznej. To faktura wewnętrzna będzie dokumentem, który podatnik powinien posiadać oraz przechowywać przez wymagany czas wraz z pozostałą dokumentacją podatkową.

Rola faktury wystawionej przez Kontrahenta

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nawet niewystawienie faktury przez sprzedawcę w żadnym wypadku nie wyłącza obowiązku rozliczenia podatku VAT z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez polskiego nabywcę. Co więcej, ustawodawca literalnie nie nakłada na nabywcę obowiązku otrzymania i posiadania takiej faktury, a także nie wiąże określonych skutków podatkowych z nieotrzymaniem bądź brakiem przedmiotowej faktury. Nawet prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest warunkowane wyłącznie powstaniem obowiązku podatkowego z tego tytułu, który może powstać nawet bez wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej.

Zbliżoną tezę przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 29 października 2010 r. (sygn. IPPP3/443-733/10-4/KC), gdzie w podobnym stanie faktycznym uznał, iż „żaden przepis ustawy o VAT nie reguluje kwestii posiadania oryginału faktury od kontrahenta unijnego, wystawionej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru czy importu usług”.

Zatem, w opinii Zainteresowanego, w celu poprawnego określenia powstania obowiązku podatkowego dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów niezbędne jest wyłącznie posiadanie informacji na temat wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej i daty jej wystawienia, którą uzyska on na podstawie:

  • informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e-mail), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIFF, w tym także w sytuacjach, gdy w formie takich plików będą występowały faktury automatyczne, lub
  • informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym, do których może on samodzielnie wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego, ale faktury automatyczne nie będą przesyłane pocztą elektroniczną (e-mail) przez Kontrahenta, lub
  • informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym, do których nie może on wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane pocztą elektroniczną.

Mając odpowiednią informację na temat wystawienia faktury przez Kontrahenta, a także dodatkowe dane (nazwa, ilość oraz cena nabytych towarów), Wnioskodawca jest zobowiązany wystawić fakturę wewnętrzną zgodnie z obowiązującymi przepisami i rozliczyć podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Stanowisko to znajduje również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 września 2010 r. (sygn. IBPP3/443-705/10/PK), w której stwierdził, iż „(...) w celu wystawienia faktury wewnętrznej nie jest konieczne otrzymanie faktury, a dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego wystarczająca jest informacja o tym kiedy faktura została wystawiona, uzyskana np. poprzez otrzymanie faksu faktury lub otrzymanie jej treści drogą korespondencji elektronicznej”.

Dodatkowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie we wskazanej wyżej interpretacji z dnia 29 października 2010 r. stwierdził, iż „nawet w sytuacji, gdy z jakiegoś powodu Wnioskodawca nie otrzyma faktury od kontrahenta unijnego, ale będzie posiadał wiedzę na temat dokonanej przez niego dostawy wewnatrzwspólnotowej, tzn. daty wystawienia faktury i innych niezbędnych informacji koniecznych do prawidłowego określenia momentu obowiązku podatkowego, i tak ma on obowiązek wykazania tych transakcji w dokumentacji podatkowej, tj. odpowiednio wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i importu usług”.

Przepisy Unii Europejskiej

Stanowisko prezentowane przez Spółkę znajduje swoje uzasadnienie również na gruncie przepisów Unii Europejskiej w zakresie podatku od towarów i usług. Brzmienie przepisów ustawy o VAT w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest zgodne z brzmieniem art. 67 i związanego z nim art. 222 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej jako: Dyrektywa 2006/112).

Wspomniane przepisy Dyrektywy 2006/112 mówią, iż obowiązek podatkowy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstaje w dniu wystawienia faktury, bądź jeśli faktury nie wystawiono, z upływem terminu na wystawienie takiej faktury, tj. 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym miało miejsce zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego.

Ponadto, zgodnie z treścią art. 181 Dyrektywy 2006/112, państwa członkowskie mogą zezwolić podatnikowi, który nie posiada faktury, na dokonanie odliczenia podatku w odniesieniu do dokonanych przez niego wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Biorąc pod uwagę literalne brzmienie przepisów ustawy o VAT polski ustawodawca skorzystał ze wspomnianej możliwości, wskazując jako warunek odliczenia podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wyłącznie wykazanie podatku należnego z tego tytułu.

Konkludując, zdaniem Zainteresowanego, w celu określenia prawidłowego momentu powstania obowiązku podatkowego w transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie jest wymagane posiadanie faktury przez nabywcę (w jakiejkolwiek formie), a w konsekwencji już sama informacja o dacie wystawienia faktury wiąże się z koniecznością rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu tej transakcji.

Na podstawie powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT nie musi otrzymywać od Kontrahentów faktur w formie papierowej, natomiast będzie uprawniony do rozpoznawania obowiązku podatkowego w dniu wystawienia faktury przez Kontrahenta (w sytuacji, gdy została ona wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów), na podstawie:

  1. informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e-mail), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIFF, w tym także w sytuacjach, gdy w formie takich plików będą występowały faktury automatyczne, lub
  2. informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym, do których może on samodzielnie wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego, a faktury automatyczne nie będą przesyłane pocztą elektroniczną, lub
  3. informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym, do których nie może on wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane pocztą elektroniczną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Zdarzenia przyszłe w pozostałych zakresach zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 24 kwietnia 2012 r. znak ILPP4/443-38/12-3/ISN i ILPP4/443-38/12-4/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj