Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-525/07/AW
z 3 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-525/07/AW
Data
2008.03.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
umowa zlecenia


Istota interpretacji
Jeżeli strony umowy zlecenia o przedstawicielstwo handlowe działają na zasadzie równości podmiotów gospodarczych, możliwe jest odliczenie przez zleceniodawcę podatku naliczonego z faktury wystawionej przez zleceniobiorcę.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2007r. (data wpływu 3 grudnia 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lutego 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej za usługi wykonane na podstawie umowy zlecenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2007r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej za usługi wykonane na podstawie umowy zlecenia. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lutego 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest podatnikiem podatku VAT, podstawową działalnością firmy jest sprzedaż hurtowa elektrycznych artykułów gospodarstwa domowego i artykułów radiowo-telewizyjnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje z jednoosobowymi podmiotami gospodarczymi. Podstawą kontaktów gospodarczych są zawarte umowy o „świadczenie usług w charakterze przedstawiciela handlowego”:

  1. Umowa określa zasady świadczenia przez Zleceniobiorcę na rzecz Zlecającego pośrednictwa przy sprzedaży, znajdowania nabywców, przyjmowania zamówień na towary stanowiące asortyment Zlecającego.
  2. Usługi o których mowa obejmują w szczególności negocjowanie umów i warunków handlowych z różnymi podmiotami gospodarczymi.
  3. Zlecający udostępnia Zleceniobiorcy informacje niezbędnie do wykonania umowy, oraz udziela Zleceniobiorcy niezbędnych wyjaśnień w trakcie jej wykonywania.
  4. Zleceniobiorca zobowiązuje się informować Zlecającego o istotnych problemach, które wynikną w trakcie wykonywania umowy.
  5. W przypadku posługiwania się przez Zleceniobiorcę, przy świadczeniu usług objętych umową, osobami trzecimi, Zleceniobiorca odpowiada za skutki działania tych osób jak za własne.
  6. Koszty związane z zaangażowaniem przez Zleceniobiorcę do wykonania umowy osób trzecich ponosi Zleceniobiorca we własnym zakresie.

Zgodnie z ww. umową:

  1. Zleceniobiorca zobowiązany jest do naprawienia szkody w pełnej wysokości wyrządzonej Zleceniodawcy wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, a w razie skierowania przez osoby trzecie roszczeń przeciwko Zleceniodawcy będących następstwem działań Zleceniobiorcy, Zleceniobiorca zobowiązuje się zaspokoić te roszczenia we własnym zakresie.
  2. W przypadku braku zapłaty za faktury na konto Zlecającego w terminie do 60 dni od terminu wymagalności faktury Przedstawiciel jest zobowiązany do zwrotu prowizji pobranej z niezapłaconej faktury.
  3. Zleceniobiorca ponosi odpowiedzialność za niezapłacone faktury w wysokości 1% od kwoty zadłużenia w przypadku gdy termin zapłaty należności przekroczy 60 dni.
  4. Zleceniobiorca uprawniony jest do oferowania nabywcom jedynie towarów znajdujących się w magazynie Zlecającego.
  5. Zleceniobiorca oferuje towary do sprzedaży po cenach wynikających z cenników przekazanych przez Zlecającego.
  6. Zleceniobiorca uprawniony jest do proponowania nabywcom wydłużonego do 28 dni terminu zapłaty Za odrębną zgodą Zlecającego może w pojedynczych przypadkach proponować termin zapłaty przekraczający 28 dni.
  7. W ramach swojej działalności Zleceniobiorca zobowiązany jest do utrzymania niezmiennego poziomu sprzedaży u kontrahentów z którymi Zleceniobiorca już współpracował. Wysokość sprzedaży ustalona jest jako średnia sprzedaż z roku poprzedniego.
  8. W ramach swojej działalności Zleceniobiorca zobowiązany jest do sprzedaży w regionie swojego działania minimum 50 sztuk okapów NETO.
  9. Zleceniobiorca jest upoważniony do odbioru zapłaty za towar i zobowiązany jest do niezwłocznego jej przekazania do kasy Zlecającego.
  10. Zleceniobiorca zobowiązuje się w szczególności do:
    - posiadania wszelkich wymaganych prawem uprawnień do prowadzenia pojazdów,
    - używania otrzymanych od Zlecającego pojazdów zgodnie z ich przeznaczeniem i tylko w celu bezpośredniego wykonania otrzymanego zlecenia,
    - utrzymania w należytym stanie samochodu oddanego mu do użytkowania, eksploatowanie zgodnie z zaleceniami technicznymi producenta,
    - prowadzenie pojazdów zgodnie z przepisami ruchu drogowego, a w przypadku ich naruszenia, do poniesienia całkowitej odpowiedzialności za skutki tego naruszenia,
    - parkowanie pojazdu wyłącznie w miejscach strzeżonych lub w miejscach pozwalających na prowadzenie stałej obserwacji i nadzoru nad pojazdem,
    - niezwłocznego informowania Zlecającego o wszelkich utrudnieniach lub przeszkodach w wykonaniu zleconej usługi,
    - terminowe wykonanie zlecenia,
    - zapewnienia sporządzenia przez Policję protokołu z miejsca kolizji lub wypadku, w przypadku nie wykonania tego obowiązku Zleceniobiorca przyznaje się do odpowiedzialności za jego zaistnienie i ponosi wszelkie związane z tym konsekwencje z naprawieniem zaistniałej szkody włącznie,
    - uzyskania pisemnej zgody Zlecającego na oddanie w używanie osobie trzeciej otrzymanego pojazdu transportowego,
    - protokolarnego przekazania Zlecającemu samochodu przy rozwiązaniu umowy,
    - protokolarnego przekazania Zlecającemu telefonu komórkowego przy rozwiązaniu umowy,
    - protokolarnego przekazania Zlecającemu komputera przenośnego przy rozwiązaniu umowy.

Na podstawie umowy Zleceniodawca zobowiązuje się do:

  1. dostarczenia Zleceniobiorcy sprawnego technicznie pojazdu niezbędnego do wykonania udzielonego zlecenia, w przypadku braku pisemnego powiadomienia Zlecającego o stwierdzeniu wad technicznych w otrzymanym pojeździe przed rozpoczęciem wykonania zlecenia przez Zleceniobiorcę, przyjmuje się, że pojazd był dostarczony w należytym stanie technicznym,
  2. koszty związane z tankowaniem, przeglądem, remontem bieżącym samochodu ponosi Zlecający za wyjątkiem przypadków, gdy konieczność naprawy samochodu wyniknie z winy Zleceniobiorcy
  3. ustala się, że uzasadnione koszty związane z wykonywaną działalnością (opłaty parkingowe, koszty noclegu) ponosi Zlecający. Rozliczenie ww. kosztów następuje po przedstawieniu dokumentów w kasie firmy,
  4. obowiązek ubezpieczenia pojazdu OC, AC, NW spoczywa na Zlecającym,
  5. w celu wykonywania warunków umowy Zleceniodawca przekazuje Zleceniobiorcy na zasadzie użyczenia telefon komórkowy wraz z numerem
  6. Koszty związane z utrzymaniem telefonu komórkowego ponosi Zlecający.Zleceniodawca przekazuje Zleceniobiorcy na zasadzie użyczenia komputer przenośny.

W związku z umową Zleceniobiorcy przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości wg załącznika. Wynagrodzenie Zleceniobiorcy płatne jest po zakończeniu danego miesiąca kalendarzowego w terminie do 7 dnia miesiąca następnego na podstawie wystawionej przez Zleceniobiorcę Faktury VAT.

Wnioskodawca nadmienił, że wyżej opisane usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w pełnym zakresie.

Ponadto Wnioskodawca uzupełnił, że kontrahenci Spółki opisywani we wniosku jako „jednoosobowe podmioty gospodarcze” posiadają wpisy do ewidencji działalności gospodarczej i w ramach tych działalności świadczą dla Spółki usługi zgodnie z umowami opisanymi w zapytaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane faktury VAT za świadczone usługi na podstawie wyżej przedstawionej umowy dają Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony...

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 5a pkt 6 i art. 5b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, póz. 176 ze zm.), pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlowa, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której przychody nie są zaliczone do innych przychodów, ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

• odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
• są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,
• wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zdaniem Wnioskodawcy, z ww. przepisów wynika, iż przedsiębiorcy współpracujący ze Spółką na zasadach opisanych w stanie faktycznym sprawy, świadczą usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bowiem ponoszą ryzyko prowadzonej działalności oraz odpowiedzialność za skutki niewłaściwego jej wykonania.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż Zleceniobiorca ma prawo do wystawiania faktur VAT, a Spółka uprawniona jest do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z otrzymywanych faktur VAT za świadczone usługi na podstawie wyżej przedstawionej umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl, którego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług związanym więzami prawnym z podmiotami świadczącymi na jego rzecz usługi na podstawie zawartych umów zlecenie. Podmioty te (zleceniobiorcy) posiadają wpisy do ewidencji działalności gospodarczej i w ramach tej działalności świadczą na rzecz Wnioskodawcy usługi dokumentując je poprzez wystawienie faktur VAT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przepis art. 15 ust. 2 ustawy o VAT zawiera definicję działalności gospodarczej, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Od ogólnej zasady przewidzianej w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT ustawodawca przewidział wyjątki określone w art. 15 ust. 3 ustawy. W świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 - 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Wyłączenie poza definicję działalności gospodarczej czynności wykonywanych przez kontrahenta Wnioskodawcy uzależnione jest zatem od łącznego spełnienia kryteriów wskazanych w tym przepisie, a mianowicie:

  • przychody z tytułu wykonywania tych czynności muszą stanowić przychody wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • z tytułu wykonania tych czynności między zlecającym i zleceniodawcą utworzony zostanie stosunek prawny w zakresie: warunków wykonania zleconych czynności, wynagrodzenia, odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazuje, iż przychody uzyskiwane przez jego kontrahenta (zleceniobiorcę) uzyskiwane są w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Tym samym nie można ich zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem w oparciu o wskazany przez Wnioskodawcę fakt należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, bowiem nie zostają spełnione łącznie kryteria o których mowa w tym przepisie.

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż sytuacji gdy Wnioskodawca od swojego kontrahenta otrzyma fakturę VAT dokumentującą świadczenie czynności dokonanych w ramach prowadzonej przez kontrahenta działalności gospodarczej, które mają bezpośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, ma on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ich nabyciem.

Na marginesie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była prawidłowość zakwalifikowania czynności wykonywanych przez kontrahenta Wnioskodawcy w oparciu o regulującą ich wzajemne stosunki umowę zlecenie do pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub też działalności wykonywanej osobiście, bowiem w tej kwestii nie zostało sformułowane pytanie – w części D2 i D3 wniosku wskazano, że dotyczy on podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, jeżeli Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej w ww. kwestii dotyczącej podatku dochodowego to powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem. Zatem przepisy z zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powołane przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu własnego stanowiska zostały w przedmiotowej sprawie potraktowane jedynie informacyjnie jako wskazanie, iż kontrahenci świadczą usługi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

W świetle powyższego niniejsza interpretacja jest wiążąca wyłącznie w sytuacji gdy wszystkie wskazane przez Wnioskodawcę elementy stanu faktycznego są zgodne ze stanem rzeczywistym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj