Interpretacja Urzędu Skarbowego w Żaganiu
I/423/3/7/07
z 7 maja 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I/423/3/7/07
Data
2007.05.07
Autor
Urząd Skarbowy w Żaganiu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych
Słowa kluczowe
wspólnota mieszkaniowa
zeznanie podatkowe
Pytanie podatnika
Kwestia obowiązku złożenia zeznania podatkowego CIT-8 przez wspólnotę mieszkaniową, którą tworzy m.in Gmina o statusie miejskim.
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego z dnia 08-02-2007 r., złożonym przez Dyrektora Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej, działającego w imieniu Gminy o statusie miejskim, Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. W dniu 14-02-2007 r. wpłynął do tut. Organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii obowiązku złożenia zeznania podatkowego CIT-8 przez wspólnotę mieszkaniową, którą tworzy m.in Gmina o statusie miejskim. Wniosek złożony został przez Dyrektora Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej, działającego w imieniu Gminy o statusie miejskim na podstawie Zarządzenia Burmistrza Miasta z dnia 04-11-2004 r. Nr 309/04. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 14-02-2007 r. oraz pismem z dnia 13-03-2007 r. Ze stanu faktycznego przedstawionego w pismach wynika, iż Gmina o statusie miejskim tworzyła do dnia 31-05-2006r. wraz z osobą fizyczną wspólnotę mieszkaniową, powstałą w budynku mieszkalnym, położonym przy ul. Chrobrego 5. W budynku tym znajdują się dwa lokale mieszkalne, w tym jeden z nich jest własnością Gminy. Właściciele lokali posiadają 64% i 36% udziałów w częściach wspólnych budynku. Wspólnota mieszkaniowa do dnia 31-05-2006 r. zarządzana była przez licencjonowanego zarządcę na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością wspólną. Od dnia 31-05-2006 r. współwłaściciele nieruchomości podjęli decyzję o wyrejestrowaniu wspólnoty mieszkaniowej z rejestru podmiotów gospodarczych. Wspólnota została wykreślona z ewidencji REGON, w urzędzie skarbowym zgłoszono zakończenie działalności na druku NIP-2 oraz przeszła na zarządzanie według przepisów Kodeksu Cywilnego (art. 195-231). W budynku dokonano podziału mediów co umożliwiło każdemu właścicielowi odrębne rozliczanie. W ocenie wnioskodawcy zeznanie CIT-8 winien sporządzić zarządca za okres od początku roku do dnia wyrejestrowania Wspólnoty z rejestru podmiotów gospodarczych, tj. do dnia 31-05-2006 r. Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza co następuje: Podstawą prawną funkcjonowania wspólnoty mieszkaniowej jest ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. z 2000 r., Nr 80, poz. 903 ze zm.). W myśl art. 6 tejże ustawy, wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwaną. Wspólnota jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej. Wspólnota mieszkaniowa posiada określoną strukturę organizacyjną, tworzoną przez właścicieli lokali, zobowiązanych do określonych zachowań i czynności wynikających z ustawy. Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej wspólnota odpowiada bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu – w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości (art. 17 powołanej ustawy). Wspólnota mieszkaniowa powstaje z mocy prawa, z chwilą gdy w określonej nieruchomości pojawiają się co najmniej dwa podmioty, których prawo własności do lokalu reguluje ustawa o własności lokali. Od ilości lokali zależy sposób administrowania wspólnotą. Gdy jest ich nie więcej niż siedem (tzw. mała wspólnota) i umowa nie określa sposobu zarządu, zarządzanie regulują przepisy Kodeksu cywilnego. Zgodnie z ar. 200 k.c. każdy ze współwłaścicieli ma obowiązek współdziałać w zarządzie nieruchomością wspólną. Jeżeli lokali jest więcej niż siedem (tzw. wspólnota duża), właściciele muszą podjąć uchwałę o wyborze zarządu (art. 20 ustawy o własności lokali). Niezależnie od rodzaju wspólnoty (tj. wspólnota mała lub duża), podlega ona przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, ze zm.). Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 2 cyt. ustawy – przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Stosownie natomiast do art. 27 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru (CIT-8), o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym – do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić należny podatek albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku. Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz przepisy prawa obowiązujące w powyższym zakresie, stwierdzić należy, że wyrejestrowanie Wspólnoty Mieszkaniowej z rejestru podmiotów gospodarczych, jak również wykreślenie z ewidencji REGON oraz zgłoszenie zakończenia działalności na druku NIP-2 w Urzędzie Skarbowym, pozostają bez wpływu na byt prawno-podatkowy Wspólnoty, tzn. Wspólnota istnieje bez względu na dokonanie powyższych czynności. W dacie 31-05-2006 r. nastąpiła jedynie zmiana sposobu zarządzania nieruchomością wspólną, tj. z zarządzania przez wybranego zarządcę na zarząd według przepisów o współwłasności, zgodnie z Kodeksem Cywilnym. Tym samym Wspólnota obowiązana jest złożyć zeznanie podatkowe CIT-8 za okres od początku roku do końca roku podatkowego, tj. do 31-12-2006 r., a nie jak stwierdza Wnioskodawca do dnia wyrejestrowania Wspólnoty Mieszkaniowej z rejestru podmiotów gospodarczych, tj. do 31-05-2006 r. Wobec braku zarządu obowiązek ten ciąży na wszystkich współwłaścicielach lokali. Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna według stanu prawnego na dzień wydania niniejszego postanowienia. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.