Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-715/07/MM
z 27 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-715/07/MM
Data
2008.02.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlane
stawki podatku
świadczenie usług
usługi
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Czy budowa ogrodzenia podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 736 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2007 r. (data wpływu 17 grudnia 2007 r.), uzupełnionym pismem znak, z dnia 14 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy budowie ogrodzenia - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 grudnia 2007 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w stawki podatku obowiązującej przy budowie ogrodzenia.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W Nadleśnictwie prowadzona jest inwestycja – budowa domu mieszkalnego (leśniczówki) i budynku gospodarczego. Wszystko będzie ogrodzone jednym płotem.


Na stan środków trwałych zostaną przyjęte:

  • budynek mieszkalny wraz z wartością ogrodzenia,
  • budynek gospodarczy.

Wartość budynku mieszkalnego będzie wynosić 425.775,82 zł, budynku gospodarczego 74.338,19 zł, a ogrodzenia 9.547,00 zł. Powierzchnia całej zabudowy wynosi 188,14 m2, z tego powierzchnia zabudowy budynku mieszkalnego wynosi 121,10 m2, natomiast budynku gospodarczego 67,04 m2.

Przedmiotowa inwestycja została zakończona i odebrana protokolarnie w dniu 31 grudnia 2007 r.. Faktura VAT została wystawiona w tym samym dniu.

Ponadto Jednostka poinformowała, iż leśniczówki ujęte są w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod symbolem PKOB 1110.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym stanie faktycznym budowa ogrodzenia podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy ogrodzenie, jako urządzenie techniczne związane z obiektem budownictwa mieszkaniowego, zapewniające możliwość użytkowania tego obiektu, zgodnie z jego przeznaczeniem, na podstawie art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, spełnia kryteria określone w art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, na mocy zapisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a) wskazanej ustawy, w okresie od przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą miała zastosowanie stawka podatku w wysokości 7%.

W treści ust. 2 powołanego artykułu zdefiniowano pojęcie „roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą”. Są to roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.


Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w usta. 1 pkt 2 lit a) rozumie się – zgodnie z zapisem ust. 3 tegoż artykułu:


  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych
  2. ,
  3. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę
  4. ,
  5. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie, oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
  • jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.


W art. 2 pkt 12 cyt. ustawy ustawodawca zdefiniował na potrzeby podatku od towarów i usług pojęcie obiekty budownictwa mieszkaniowego. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2007 r. – ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego – rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Z powyższych unormowań wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit.a) ustawy o podatku od towarów i usług decydowało spełnienie przesłanek przewidzianych w powołanych wyżej przepisach.

Ogrodzenie, jako urządzenie techniczne związane z obiektem budownictwa mieszkaniowego, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem , spełnia kryteria określone w art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, pozwalające uznać go za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

W praktyce, wskazana w treści art. 146 ust. 3 powołanej ustawy, infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu np. ogrodzenie, może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi, jak i z budownictwem mieszkaniowym. Podkreślenia wymaga jednak okoliczność, iż przepis art. 146 tej ustawy wyraźnie wskazuje, że stawka podatku w wysokości 7% odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Zatem, w przypadku gdy ogrodzenie dotyczy – jak wynika z treści złożonego wniosku – nie tylko budynku mieszkalnego (o odpowiednim symbolu PKOB), ale również innego budynku nim związanego (budynek gospodarczy), należy ustalić zakres w jakim ogrodzenie to związane jest z budownictwem mieszkaniowym, a w jakim zakresie z budownictwem pozostałym, a w konsekwencji – w jakim zakresie należy zastosować stawkę 7%, a w jakim 22%.

Ponadto, mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Nadleśnictwo zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla wykonawcy zleconych czynności, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj