Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-437/05/SS
z 24 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-437/05/SS
Data
2005.08.24



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
faktura korygująca
faktura zbiorcza
rabaty


Pytanie podatnika
Zagadnienie, o rozstrzygnięcie którego zwraca się Spółka, dotyczy możliwości dokumentowania udzielanych rabatów zbiorczymi fakturami korygującymi.


POSTANOWIENIE

W odpowiedzi na zapytanie sformułowane we wniosku z dnia 22 lipca 2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 27 lipca 2005 r.) dotyczące stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), działając w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka, w ramach współpracy z odbiorcami hurtowymi, udziela im rabatów z kilku tytułów. Do ich rozliczania brane są pod uwagę wyniki osiągnięte w okresach rozliczeniowych (miesiącach) bądź trymestrach rozliczeniowych. Każdy rabat jest rozliczany do 15-tego dnia drugiego miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury korygującej. Rabaty z różnych tytułów kumulują się i mogą zostać rozliczone na podstawie jednej faktury korygującej.

Zagadnienie, o rozstrzygnięcie którego zwraca się Spółka, dotyczy możliwości dokumentowania udzielanych rabatów zbiorczymi fakturami korygującymi.

Spółka stoi na stanowisku, że jedna faktura korygująca może dokumentować cały przyznany rabat w okresie rozliczeniowym. Spółka uzasadnia to względami administracyjno-ekonomicznymi oraz faktem, iż towary, których sprzedażą zajmuje się Spółka, stanowią jednolitą co do gatunku grupę towarową, zaklasyfikowaną do grupowania PKWiU 15.96.10-00.00.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Zasady wystawiania faktur określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r., Nr 95, poz. 798).

Wymagania dotyczące zawartości faktury korygującej ujęte są w § 16 ust. 2 rozporządzenia, który brzmi: "Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;2) dane zawarte na fakturze, której dotyczy faktura korygująca:a) określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,b) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;3) kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;4) kwotę zmniejszenia podatku należnego."

Przepisy ww. rozporządzenia co prawda nie stanowią wprost o zbiorczej fakturze korygującej, to jednak wystawienie takiego dokumentu, o ile zawiera wszystkie wymagane elementy, nie powinno być kwestionowane. Dopuszczalne jest również wystawienie zbiorczej faktury korygującej za okres obejmujący kilka miesięcy - w tym przypadku obejmującej trymestr rozliczeniowy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego nie odniósł się do treści załącznika.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak powyżej.

Jednocześnie wskazać należy, że niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy. Zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa, Stronie służy prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu. Zażalenie należy wnieść w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie powinno być opatrzone znakami opłaty skarbowej (podanie 5 zł, każdy załącznik 0,5 zł).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj