Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
BI/4117-0050/06
z 21 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BI/4117-0050/06
Data
2006.07.21



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
informacja handlowa
katalog
koszty uzyskania przychodów
reklama
sprzedaż wysyłkowa


Pytanie podatnika
Czy wydatki poniesione na wysłanie katalogów wraz z kartami zamówienia mogą być zaliczone w całości do kosztów uzyskania przychodów?


Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia Pana ... na postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 16 maja 2006r. Nr DF/415-411/06/FD w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

  • uznając, że zażalenie zasługuje na uwzględnienie zmienia się postanowienie organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 21 lutego 2006r. (uzupełnionym w dniu 17.03.2006r.) Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji i sprzedaży filmów szkoleniowych. Sprzedaż filmów na kasetach wideo i płytach DVD prowadzona jest drogą wysyłkową za pośrednictwem Poczty Polskiej. Komunikacja z klientem polega na wysyłaniu drogą pocztową do stałych lub potencjalnych klientów "karty zamówienia" wraz z katalogiem ze specyfikacją oferowanych produktów i podaną ceną. Podatnik nie posiada sklepów, przedstawicielstw, dystrybutorów i handlowców.

Podatnik pod koniec 2005r. podpisał umowę z Pocztą Polską na wykonywanie na jego rzecz usług przesyłkowych, w której treści zapisano: "świadczenie przez Zleceniobiorcę powszechnej usługi pocztowej przesyłki reklamowej (...) zawierających wyłącznie materiał reklamowy, marketingowy lub promocyjny...". Zawarcie przez Podatnika tej umowy umożliwiło mu obniżenie kosztów poprzez określenie przez Pocztę Polską niższej jednostkowej opłaty za przesyłkę.

Wątpliwość Podatnika dotyczyła kwalifikacji wydatków poniesionych w związku z wysyłką katalogów z kartą zamówienia.

Zdaniem Podatnika wysyłka katalogu wraz z kartą zamówienia nie posiada charakteru reklamy limitowanej, gdyż jest jedynie wysłaniem oferty handlowej, a w związku z tym wydatki związane z jej przesłaniem powinny stanowić w całości koszt uzyskania przychodu.

Postanowieniem z dnia 16 maja 2006r. Nr DF/415-411/06/FD Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko podatnika przedstawione w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego. W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego poniesione przez Podatnika wydatki na wysłanie oferty reklamowej do wybranych osób stanowią koszt uzyskania przychodów związany z reklamą prowadzoną w sposób niepubliczny w wysokości nie przekraczającej 0,25% przychodu.

Podatnik korzystając z przysługującego mu prawa, wniósł zażalenie na powyższe postanowienie stwierdzając, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w wydanej postanowieniem interpretacji "zasugerował się przywołaną przez niego treścią faktur wystawianych przez Pocztę Polską, a nie ustaleniem stanu faktycznego zawartości przesyłek." W ocenie Podatnika dla kwalifikacji podatkowych wydatków poniesionych w związku z wysyłką katalogów wraz z kartą zamówień decydujące znaczenie powinna mieć treść wysyłanych katalogów. Posiłkując się definicją słownikową pojęcia "reklamy" Podatnik stwierdził, że wysyłane przez niego katalogi nie posiadają charakterystycznych dla reklamy właściwości tj. elementów wartościujących towar lub zachęty do jego kupna, a jedynie zawierają informacje niezbędne do zawarcia umowy sprzedaży towaru (cena, rodzaj towaru, sposób przeprowadzenia transakcji). Tym samym, zdaniem Podatnika przesyłane za pośrednictwem poczty katalogi i karta zamówienia stanowią ofertę handlową, a nie ofertę reklamową.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie zaś do treści art. 23 ust.1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Wydatki na reklamę i reprezentację mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, przy czym wydatki na reklamę skierowaną do określonego (wąskiego) kręgu odbiorców będą stanowiły koszt uzyskania przychodów w wysokości nie przekraczającej 0,25% przychodu, zaś wydatki na reklamę skierowaną do nieokreślonej grupy odbiorców, prowadzoną w sposób publiczny lub w środkach masowego przekazu będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w pełnej wysokości.

W przypadku oferty (informacji handlowej) ustawodawca nie wprowadza żadnych ograniczeń, jeżeli chodzi o zaliczanie poniesionych na nią wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W przepisach podatkowych nie zdefiniowano pojęcia "reklamy". Jak wynika zaś z definicji słownikowej "reklama" to "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia) służące temu celowi" (Słownik Języka Polskiego PWN Warszawa 2003).

Z powyższego wynika, że "reklama" jest zbiorem informacji na temat towaru lub usługi wraz z dodatkowymi informacjami wartościującymi, które mają zachęcić do kupna reklamowanego produktu czy usługi. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych czy estetycznych, w taki sposób, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu (do skorzystania z usługi). Natomiast pojęcie "informacji handlowej" w przeciwieństwie do reklamy należy rozumieć jako "suche" stwierdzenie faktów, obiektywne przedstawienie charakterystyki towaru lub usługi. Informacja (oferta) handlowa powinna być więc pozbawiona elementów zachęty do zakupu prezentowanego towaru oraz elementów wartościujących.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży filmów szkoleniowych. Sprzedaż tych filmów odbywa się drogą wysyłkową za pośrednictwem Poczty Polskiej, na podstawie wysłanych wcześniej do klientów katalogów wraz z kartą zamówienia.

Wysyłane przez Podatnika katalogi zawierają przede wszystkim treści informacyjne takie jak:

  • przedmiot oferty (rodzaj i tematyka filmów, czas trwania filmu),
  • cenę sprzedaży,
  • warunki nabycia (sposób płatności i wysyłki towarów),
  • dane adresowe firmy,
  • informacje o możliwości udzielenia rabatów

  • i nie zawierają charakterystycznych dla reklamy elementów wartościujących (oceniających) towar.

Tym samym, katalogi i karta zamówień zawierające informacje o oferowanych towarach i sposobie realizacji zamówienia maja charakter oferty handlowej a nie reklamy. Jednocześnie należy zauważyć, że w odróżnieniu od handlu prowadzonego w zorganizowanych placówkach handlowych lub przez przedstawicieli handlowych, gdzie przed dokonaniem zakupu klient ma możliwość obejrzenia (porównania) sprzedawanych towarów - przy sprzedaży prowadzonej metodą wysyłkową funkcje informacyjne o towarze spełnia przede wszystkim katalog.

W związku z powyższym Dyrektor tut. Izby Skarbowej stwierdza, że w przedstawionym stanie faktycznym wydatki poniesione na dystrybucję katalogów wraz z kartą zamówień nie są kosztami reklamy, lecz stanowią koszty pośrednie sprzedaży towarów handlowych, a tym samym powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w całości zgodnie z zasadą zawartą w art. 22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r.

W tym stanie faktycznym i prawnym postanawia się jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj