Interpretacja Lubuskiego Urzędu Skarbowego
LUS/I-3/423/18-P/06/AŻ
z 22 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
LUS/I-3/423/18-P/06/AŻ
Data
2006.06.22
Autor
Lubuski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
autobus
likwidacja
naprawa
środek trwały
ubezpieczenia
Pytanie podatnika
Czy staty powstałe w wyniku likwidacji bądź napraw powypadkowych tramwajów i autobusów, które nie są objęte ubezpieczeniem dobrowolnym, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14 a § 4 i art. 216 i 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem Zakładu z dnia 14 kwietnia 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji bądź napraw powypadkowych tramwajów i autobusów - o ile nie są objęte ubezpieczeniem dobrowolnym Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze podziela stanowisko Wnioskodawcy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym UZASADNIENIE Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny sprawy: Zakład do realizacji usług komunikacyjnych posiada tramwaje i autobusy, które w trakcie eksploatacji uczestniczą w kolizjach drogowych, w wyniku których ze względu na uszkodzenia są likwidowane bądź poddawane naprawom powypadkowym. Pojazdy te nie są objęte ubezpieczeniem dobrowolnym. Powstałe straty z tytułu likwidacji bądź koszty napraw powypadkowych, zwraca firma ubezpieczeniowa. Wątpliwości Podatnika dotyczą kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, strat powstałych w wyniku likwidacji bądź napraw powypadkowych tramwajów i autobusów - o ile nie są objęte ubezpieczeniem dobrowolnym. We wniosku Wnioskodawca zaprezentował własne stanowisko w sprawie, zgodnie z którym uważa, że tramwaje i autobusy ze względu na konstrukcję techniczną i przeznaczenie, różnią się od samochodów (osobowych i ciężarowych). Pojazdy te, zgodnie z klasyfikacją rodzajową środków trwałych zaliczane są do grupy 7 "Środki transportowe", te jednak stanowią odrębne obiekty inwentarzowe, ujęte w różnych podgrupach:
Autobusy należą wprawdzie do podgrupy 74 - pojazdy mechaniczne, która obejmuje również samochody osobowe i ciężarowe, ale zaliczane są do rodzaju 744, obejmującym pojazdy ze względu na liczbę miejsc pasażerskich (powyżej 9 osób łącznie z kierowcą). Natomiast samochody - zgodnie z klasyfikacją rodzajową - zaliczane są do następujących rodzajów: 741 - samochody osobowe i 742 - samochody ciężarowe. Zdaniem organu podatkowego stanowisko Podatnika jest prawidłowe. Do odpowiedzi na przedstawione we wniosku pytanie w odniesieniu do zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego sprawy, zastosowanie ma art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W punkcie 50 artykułu 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym. Z przepisu tego wynika, że dotyczy on nie objętych dobrowolnym ubezpieczeniem samochodów, a więc nie ma zastosowania do autobusów i tramwajów, które zgodnie z klasyfikacją rodzajową środków trwałych stanowią odrębne obiekty inwentarzowe w zakresie środków transportowych. Autobusy należą wprawdzie do podgrupy 74 środków transportowych, tj. pojazdów mechanicznych, która obejmuje również samochody osobowe i ciężarowe, ale zaliczane są do rodzaju 744, gdzie są sklasyfikowane pojazdy ze względu na liczbę miejsc pasażerskich. Do rodzaju tego zalicza się pojazdy samochodowe przystosowane do przewozu więcej niż 9 osób. Tramwaje należą natomiast do podgrupy 72 środków transportowych i zdefiniowane są jako tramwajowy tabor szynowy. W ww. przepisie ustawodawca nie wymienił ani autobusów, ani tramwajów zatem należy uznać, że przepis dotyczy tylko samochodów. W związku z powyższym poniesione przez Zakład koszty likwidacji bądź napraw powypadkowych autobusów i tramwajów należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatkowych. Otrzymane przez Zakład odszkodowania od firm ubezpieczeniowych, stanowią na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód podlegający opodatkowaniu. W kontekście przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego podziela stanowisko Zakładu. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.