Interpretacja Lubuskiego Urzędu Skarbowego
LUS/I-3/423/18-P/06/AŻ
z 22 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
LUS/I-3/423/18-P/06/AŻ
Data
2006.06.22



Autor
Lubuski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
autobus
likwidacja
naprawa
środek trwały
ubezpieczenia


Pytanie podatnika
Czy staty powstałe w wyniku likwidacji bądź napraw powypadkowych tramwajów i autobusów, które nie są objęte ubezpieczeniem dobrowolnym, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 4 i art. 216 i 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem Zakładu z dnia 14 kwietnia 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji bądź napraw powypadkowych tramwajów i autobusów - o ile nie są objęte ubezpieczeniem dobrowolnym

Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze podziela stanowisko Wnioskodawcy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym

UZASADNIENIE

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny sprawy:

Zakład do realizacji usług komunikacyjnych posiada tramwaje i autobusy, które w trakcie eksploatacji uczestniczą w kolizjach drogowych, w wyniku których ze względu na uszkodzenia są likwidowane bądź poddawane naprawom powypadkowym. Pojazdy te nie są objęte ubezpieczeniem dobrowolnym. Powstałe straty z tytułu likwidacji bądź koszty napraw powypadkowych, zwraca firma ubezpieczeniowa. Wątpliwości Podatnika dotyczą kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, strat powstałych w wyniku likwidacji bądź napraw powypadkowych tramwajów i autobusów - o ile nie są objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.

We wniosku Wnioskodawca zaprezentował własne stanowisko w sprawie, zgodnie z którym uważa, że tramwaje i autobusy ze względu na konstrukcję techniczną i przeznaczenie, różnią się od samochodów (osobowych i ciężarowych). Pojazdy te, zgodnie z klasyfikacją rodzajową środków trwałych zaliczane są do grupy 7 "Środki transportowe", te jednak stanowią odrębne obiekty inwentarzowe, ujęte w różnych podgrupach:

    72 - tramwajowy tabor szynowy i 74 - pojazdy mechaniczne.
    Autobusy należą wprawdzie do podgrupy 74 - pojazdy mechaniczne, która obejmuje również samochody osobowe i ciężarowe, ale zaliczane są do rodzaju 744, obejmującym pojazdy ze względu na liczbę miejsc pasażerskich (powyżej 9 osób łącznie z kierowcą).
    Natomiast samochody - zgodnie z klasyfikacją rodzajową - zaliczane są do następujących rodzajów: 741 - samochody osobowe i 742 - samochody ciężarowe.

Zdaniem organu podatkowego stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

Do odpowiedzi na przedstawione we wniosku pytanie w odniesieniu do zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego sprawy, zastosowanie ma art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W punkcie 50 artykułu 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym. Z przepisu tego wynika, że dotyczy on nie objętych dobrowolnym ubezpieczeniem samochodów, a więc nie ma zastosowania do autobusów i tramwajów, które zgodnie z klasyfikacją rodzajową środków trwałych stanowią odrębne obiekty inwentarzowe w zakresie środków transportowych. Autobusy należą wprawdzie do podgrupy 74 środków transportowych, tj. pojazdów mechanicznych, która obejmuje również samochody osobowe i ciężarowe, ale zaliczane są do rodzaju 744, gdzie są sklasyfikowane pojazdy ze względu na liczbę miejsc pasażerskich. Do rodzaju tego zalicza się pojazdy samochodowe przystosowane do przewozu więcej niż 9 osób. Tramwaje należą natomiast do podgrupy 72 środków transportowych i zdefiniowane są jako tramwajowy tabor szynowy. W ww. przepisie ustawodawca nie wymienił ani autobusów, ani tramwajów zatem należy uznać, że przepis dotyczy tylko samochodów. W związku z powyższym poniesione przez Zakład koszty likwidacji bądź napraw powypadkowych autobusów i tramwajów należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatkowych. Otrzymane przez Zakład odszkodowania od firm ubezpieczeniowych, stanowią na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód podlegający opodatkowaniu.

W kontekście przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego podziela stanowisko Zakładu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj