Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG/005/107/PDII/415-67/06
z 17 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG/005/107/PDII/415-67/06
Data
2006.07.17



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
pomoc bezzwrotna
refundacja
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
1) Czy dochody otrzymywane z tytułu umowy o pracę powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)?

2) Wskazanie formy ubiegania się o zwrot części podatku zapłaconego w 2005 roku.


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U Nr 8 poz. 60 z 2005 r. ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o interpretację z dnia 28.04.2006 r. Pana J. dotyczącego zwolnienia dochodów z umowy o pracę z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Z wniosku wynika, iż wykonuje Pan na podstawie umowy o pracę zadania związane z obsługą biurową projektu dofinansowanego z funduszy strukturalnych - Unii Europejskiej w ramach programu Zintegrowany Program Operacyjnego Rozwoju Regionu 2004-2006 w województwie Świętokrzyskim. ZPORR 2004-2006, jest jednym z kilku programów operacyjnych, w ramach których wdrażane są Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej w Polsce. Do głównych zadań Instytucji Pośredniczącej we wdrażaniu należy: zawieranie umów z beneficjentami Programu, monitoring postępów realizacji projektów oraz wdrażanie Programu w województwie, weryfikacja i potwierdzanie wydatków przedstawianych przez beneficjentów programu w celu refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionu lub Europejskiego Funduszu Społecznego, kontrola prawidłowości realizowanych projektów, działania informacyjne i promocyjne dotyczące projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.Wynagrodzenia osób, które wdrażają ZPORR 2004 - 2006 pochodzą w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionu oraz w 25% z budżetu państwa.

1) Czy dochody otrzymywane z tytułu umowy o pracę powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) ?
2) Wskazanie formy ubiegania się o zwrot części podatku zapłaconego w 2005 roku.

Pan J. uważa, że dochody uzyskiwane na podstawie umowy o pracę powinny być wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U Nr 14, poz. 176 z 2000 r. ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.Stosownie do zapisu art. 12 pkt 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń częściowo odpłatnych.Wśród dochodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku w brzmieniu obowiązującym w 2005 roku jako wolne od podatku dochodowego wymienione są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.Analiza przytoczonego przepisu pozwala na wyodrębnienie koniecznych przesłanek warunkujących możliwość zwolnienia z podatku dochodowego, są nimi:
- uzyskiwanie dochodów pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy;
- przyznanych na podstawie określonych przepisami deklaracji lub umów;
- wypacanych na podstawie umowy o pracę osobom fizycznym bezpośrednio realizującym cel programu finansowego z tych środków.

Z przepisu tego wynika, iż dochody na podstawie umowy o pracę bądź umowy zlecenia zawarte z podmiotem, który (pierwszy) otrzymał bezzwrotną pomoc, a której przedmiotem jest bezpośrednia realizacja celu programu, spełniają przesłanki do zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powołane wyżej zwolnienia nie dotyczy środków pochodzących z funduszy strukturalnych. Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego na wynagrodzenia wypłacane w ramach wsparcia kadrowego m.in. dla beneficjentów końcowych w zakresie zarządzania, monitoringu i kontroli finansowej, stanowią refundację wcześniej poniesionych w/w wydatków na realizację projektu otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy nie może mieć zatem zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. Wynagrodzenia wypłacane pracownikom oraz osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę mogą być wyłączone z opodatkowania w związku z ich finansowaniem w całości ze środków pomocowych, jeżeli spełniony zostanie wymóg bezpośredniej realizacji celu programu finansowego z bezzwrotnej pomocy. Słownik języka polskiego Wyd. Naukowe PWN ( Wydanie VII z 1992 r., str. 148) definiuje bezpośrednio jako "nie mający ogniw pośrednich, dotyczący kogoś czy czegoś wprost". Zatem istotną okolicznością wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika lub zleceniobiorcę.Wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanych bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego mogą być traktowane jako zwolnienia z podatku w tej części w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.Należy jednak odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Zwolnieniu z podatku nie podlegają wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizacji projekt, wykonujących prace o charakterze pomocowym lub polegające na wykonywaniu typowych funkcji kierowniczych, koordynacyjnych i nadzorczych, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. Również stanowisko takie zostało wyrażone w piśmie Ministerstwa Finansów Nr PB5/KD-066-25-578/06 z dnia 22.02.2006 r.

W związku z powyższym płatnik miał obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 32 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na powyższe kwestia formy ubiegania się o zwrot podatku za 2005 rok jest bezprzedmiotow w tym przypadku.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego zawarte we wniosku z dnia 28.04.2006 r. stanowisko strony nie jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj