Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1262/05/P/08
z 20 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1262/05/P/08
Data
2006.06.20
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania
Pytanie podatnika
Podatnik zapytuje czy nabycie samochodu z terytorium Niemiec stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
Decyzja Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie:
w związku z rażącym naruszeniem prawa, zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku znak DV/443-73/05 z dnia 29 sierpnia 2005r. w części dotyczącej określenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu. UZASADNIENIE Pismem z dnia 5 lipca 2005r., uzupełnionym pismem z dnia 20 lipca 2005r., Podatnik zwrócił się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu. W złożonym zapytaniu Podatnik wskazał następujący stan faktyczny: Podatnik na potrzeby prowadzonej działalności, nabył samochód ciężarowy SEAT INCA w autohandlu na terenie Niemiec. Kontrahent niemiecki w wystawionej fakturze od wartości netto samochodu naliczył podatek VAT w wysokości 16%. Na fakturze brak adnotacji o opodatkowaniu transakcji na zasadzie marży. Jednocześnie Podatnik przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym nabycie samochodu z terytorium Niemiec nie stanowi transakcji wewnątrzwspólnotowej, którą należy opodatkować podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowieniem znak DV/443-73/05 z dnia 29 sierpnia 2005r. uznał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku, zgodnie z którym Wnioskujący uważa, iż nabycie samochodu z terytorium Niemiec nie stanowi transakcji wewnątrzwspólnotowej, którą należy opodatkować podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wskazał, iż nabycie samochodu z terytorium Niemiec, zgodnie z art. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki obowiązującej w Polsce. Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę wewnętrzną dokumentującą wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, natomiast podstawą jego opodatkowania, w myśl art. 31 ustawy, jest kwota jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wskazał również, iż podatek VAT należy obliczyć rachunkiem "w stu" według wzoru: VAT = podstawa opodatkowania x 22% : 122%. Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy, kwota podatku należnego z tytułu dokonanego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowi u Podatnika kwotę podatku naliczonego, która podlega odliczeniu na zasadach ogólnych. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, biorąc pod uwagę przedstawiony w sprawie stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdza co następuje. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem" podlega :
W myśl art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust.1 pkt. 4, należy rozumieć nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy lub na ich rzecz, pod warunkiem, że:
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej nabył na terenie Niemiec samochód ciężarowy, który następnie został sprowadzony na terytorium Polski. Transakcja dokonana pomiędzy Wnioskującym a kontrahentem niemieckim spełnia definicję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zawartą w art. 9 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy. Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt. 4 ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie występuje w przypadku, gdy dostawa towarów, o których mowa w art. 120 ust.1, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach. W myśl art. 120 ust. 4 ustawy w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez podatnika dla celów prowadzonych działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Dyrektor tut. Izby zauważa, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie, z uwagi na fakt, iż Podatnik nabył samochód ciężarowy od podatnika z innego państwa członkowskiego, a transakcja nie została opodatkowana na zasadzie marży. Kontrahent niemiecki w wystawionej fakturze naliczył podatek VAT w wysokości 16% od wartości netto samochodu. Podatnik dokonał zatem wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu opodatkowanego podatkiem VAT na zasadach ogólnych, według stawki podstawowej w wysokości 22% w oparciu o art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl art. 106 ust. 7 ustawy w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnych charakterze. Podatnik jest zatem obowiązany udokumentować nabycie samochodu z terytorium Niemiec fakturą wewnętrzną w oparciu o przywołany przepis ustawy. Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. W myśl art. 31 ust. 2 ustawy podstawa opodatkowania obejmuje:
Na podstawie art. 29 ust. 4 w związku z art. 31 ust. 3 ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W tym zakresie Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku potwierdza stanowisko Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku zawarte w postanowieniu znak DV/443-73/05 z dnia 29 sierpnia 2005r. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje jednakże, iż zgodnie z art. 31 ustawy podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanego przez Podatnika jest kwota jaką jest on zobowiązany za towar zapłacić. Podstawa opodatkowania obejmuje również podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów oraz wydatki dodatkowe pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia, natomiast nie zawiera ona podatku od towarów i usług. Wnioskujący nie ma zatem prawa do obliczenia należnego podatku VAT rachunkiem "w stu", tj. według wzoru: VAT = podstawa opodatkowania x 22% : 122%. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż kwotę należnego podatku VAT w przedmiotowej sprawie będzie stanowił iloczyn podstawy opodatkowania i 22% stawki podatku. Wnioskujący jest obowiązany w ten sposób obliczyć sumę należnego podatku VAT z uwagi na fakt, iż podstawa opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie zawiera podatku od towarów i usług. W świetle powyższego, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku, rozstrzygnięcie zawarte w przedmiotowym postanowieniu w części dotyczącej obliczania podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu jest nieprawidłowe. Takie działanie obliguje Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku do podjęcia rozstrzygnięcia w oparciu o art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie bowiem z art. 14b § 2 w/w ustawy interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. W myśl art. 14b § 5 pkt 2 cyt. ustawy organ odwoławczy z urzędu w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów. W świetle powyższego postanowiono jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.