Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów
1433/NG/423/571/KO/2005
z 22 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1433/NG/423/571/KO/2005
Data
2005.12.22



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zwolnienia podmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarstwo pomocnicze
jednostka budżetowa
podatnik


Pytanie podatnika
Pytanie brzmi, czy w przestawionym stanie faktycznym Wnioskodawcę należy uznać za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art.216 w związku z art.14a § 1 i § 4 oraz art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa / Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.11.2005r. / wpływ do Urzędu dnia 17.11.2005r./ w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego

p o s t a n a w i a

uznać za słuszne stanowisko wnioskodawcy przedstawione w pkt.1 zapytania, w części dotyczącej uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku Zakład jest gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej, powołanym na mocy decyzji Nr 303/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 października 2004r.w sprawie utworzenia gospodarstwa pomocniczego. Zakład powołano na podstawie art. 20 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. / Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 ze zm./ i zgodnie z wydaną decyzją z dniem 1 stycznia 2005r. Zakład rozpoczął swoją działalność. Przedmiotem działalności Zakładu jest świadczenie usług na rzecz jednostki macierzystej,- katalog tych usług określa decyzja MON. Zakład realizuje świadczenie usług na rzecz jednostki macierzystej, odpłatnie po kosztach własnych, oraz może również świadczyć odpłatnie i osiągać zyski z usług świadczonych na rzecz innych podmiotów.Zakład posiada odrębny rachunek bankowy i samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową. Podstawą gospodarki finansowej Zakładu jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, wydatki stanowiące koszty działalności, rachunek wyników, stan środków obrotowych i rozliczenie z budżetem.

Gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej wystąpiło z zapytaniem, czy Zakład jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, czy podlega zwolnieniu i na mocy jakiego przepisu .

Przepis art. 6 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych / Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz.654 ze zm./ enumeratywnie wymienia podmioty zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych, między innymi, zgodnie z art.6 ust.1 pkt. 3 ustawy podlegają temu zwolnieniu jednostki budżetowe. Natomiast art.6 ust. 2 ustawy stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust.1 pkt.3, nie dotyczy gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych , z wyjątkiem gospodarstw pomocniczych tworzonych przy szkołach, przedszkolach, zespołach ekonomiczno-administracyjnych szkół, ochotniczych hufców pracy, jednostkach: wojskowych, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, organizacyjnych Służby Więziennej, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, zakładach dla nieletnich, internatach, zakładach opiekuńczo- wychowawczych, zakładach opieki zdrowotnej, zakładach pomocy społecznej i parkach narodowych, jeżeli środki z tego zwolnienia zostaną przekazane na:

    zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych,finansowanie inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego tej jednostki.

Powołany przepis jednoznacznie określa, że gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych nie zostały zwolnione z obowiązków podatkowych wynikających z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyjątkiem gospodarstw pomocniczych enumeratywnie wymienionych w tym przepisie, które zostały uprawnione do zwolnienia podmiotowego i mogą z niego skorzystać pod warunkiem spełnienia ustawowo określonych przesłanek. Jednostką budżetową, zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych /Dz. U z 2003r Nr15, poz.148 ze zm./ jest taka jednostka organizacyjna sektora publicznego, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.Gospodarstwem pomocniczym, w myśl art. 20 ustawy o finansach publicznych jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna. Z przepisów dotyczących zarówno tworzenia gospodarstw, jak i zasad prowadzenia przez nie gospodarki finansowej jednoznacznie wynika, iż jest to samodzielna jednostka organizacyjna, która pokrywa koszty swojej działalności z uzyskanych przychodów własnych i dokonuje rozliczeń z budżetem.

Norma prawna zawarta w przepisie art. 6 ust.1 pkt.3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma zastosowanie tylko do jednostek budżetowych oraz wyjątków wymienionych w ust.2 tegoż przepisu tj. gospodarstw pomocniczych enumeratywnie wymienionych w tym przepisie.Z uwagi na fakt, że zwolnienia podmiotowe, o których mowa w art.6 ust.2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie dotyczą gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej jaką jest Zakład, gospodarstwo Wasze nie może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Należy również dodać, że istniejące zwolnienia przedmiotowe, określone w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują takiego zwolnienia dla gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.

W związku powyższym postanowiono jak w sentencji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w momencie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art.14b §1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art.14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów, w terminie siedmiu dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie na postanowienie winno odpowiadać wymogą określonym w art.222 ustawy Ordynacja podatkowa i podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj