Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1358/11-4/KG
z 20 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1358/11-4/KG
Data
2012.03.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Faktura VAT RR

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
produkty rolne
rejestracja
zryczałtowany zwrot podatku


Istota interpretacji
w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego sprzed dnia rejestracji jako podatnik VAT



Wniosek ORD-IN 424 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2011 r. (data wpływu 9 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r., data nadania 2 marca 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-1358/11-2/KG z dnia 21 lutego 2012 r. (skutecznie doręczonym w dniu 24 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego sprzed dnia rejestracji jako podatnik VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego sprzed dnia rejestracji jako podatnik VAT.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r., data nadania 2 marca 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-1358/11-2/KG z dnia 21 lutego 2012 r. (skutecznie doręczonym w dniu 24 lutego 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu płodami rolnymi. Spółka rozpoczęła działalność gospodarczą na podstawie aktu notarialnego umowy spółki z dnia 22 listopada 2010 r. i wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 30 grudnia 2010 r. Spółka uzyskała dnia 14 stycznia 2011 r. zaświadczenie o numerze regon oraz dnia 20 stycznia 2011 r. decyzję w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej.

Spółka od początku działalności zamierzała być podatnikiem VAT czynnym, dlatego też przygotowała w maju 2011 r., przed faktycznym rozpoczęciem działalności, zgłoszenie rejestracyjne VAT-R z datą rejestracji jako podatnik VAT czynny od 1 czerwca 201l r. Zarząd podpisał ten dokument. Jednak przez zaniedbanie osoby upoważnionej, dokument ten nie został złożony.

Spółka w przekonaniu, że dopełniła wszystkich formalności rejestracyjnych działała od 1 czerwca 2011 r. jak podatnik VA T czynny, tj. wystawiała faktury VAT naliczając podatek należny, otrzymywała faktury VAT, faktury VAT-RR, związane z zakupami dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Począwszy od rozliczenia za czerwiec 2011 r., każdego miesiąca składała deklaracje VAT-7 a od lipca 2011 r. wykazywała w nich podatek należny i naliczony rozliczając go w złożonych deklaracjach.

Pismem z dnia 1 marca 2012 roku Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony w złożonym wniosku stan faktyczny wskazując, iż dokonywał zakupów produktów rolnych od rolników ryczałtowych od lipca 2011 r., kiedy to po raz pierwszy wykazał w deklaracji VAT podatek należny i naliczony. Zapłata za produkty rolne obejmowała również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, następowała na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu. Dokument stwierdzający dokonanie zapłaty (przelew) za produkty rolne zawierał numer faktury potwierdzającej nabycie tych produktów rolnych, brak jest jedynie daty wystawienia faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pomimo spóźnionego złożenia zgłoszenia VAT-R, Spółka może zachować prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług, służących sprzedaży opodatkowanej za okresy sprzed złożenia zgłoszenia VAT-R...

Zdaniem Wnioskodawcy, że może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego za okresy sprzed złożenia zgłoszenia rejestracyjnego tj. od lipca 2011r., kiedy to po raz pierwszy wykazała w deklaracji podatek VAT należny i naliczony.

Spółka przez własne niedopatrzenie i w sposób niezamierzony nie dopełniła formalności rejestracyjnych w zakresie VAT-R. Zachowywała się jednak jak podatnik VAT czynny, od momentu pierwszej sprzedaży, wystawiając faktury VAT i naliczając podatek należny. Dokonywała też zakupów towarów i usług służących prowadzonej działalności opodatkowanej otrzymując faktury VAT z podatkiem naliczonym.

Począwszy od dnia rozpoczęcia działalności, składała deklaracje VAT, początkowo za czerwiec z wartościami zerowymi w podatku należnym i naliczonym, następnie od lipca 2011 r., kiedy dokonała pierwszej sprzedaży związanej z prowadzoną działalnością i pierwszych zakupów z tą sprzedażą związanych, rozliczała w deklaracjach podatek VAT należny i naliczony. Spółka uważa, że prawo do odliczenia VAT naliczonego zapewnia jej zasada neutralności podatku VAT, a także fakt ścisłego związku dokonywanych zakupów z prowadzoną, opodatkowaną sprzedażą swoich towarów oraz naprawienie błędu braku zgłoszenia VAT-R poprzez jego dokonanie w listopadzie 2011 r. Prawidłowość powyższego stanowiska, potwierdza zdaniem Wnioskodawcy także interpretacja indywidualna wydana przez Izbę Skarbową w Warszawie, sygnatura IPPP2/443-931/11-4/KAN z dnia 14.10.2011 r. w sprawie podobnej do opisanej w stanie faktycznym.

W piśmie z dnia 1 marca 2012 roku Wnioskodawca wskazał, iż jest zdania, że miał prawo do skorzystania z prawa do powiększenia podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku, gdyż spełnił warunki wymagane w tym zakresie.

Wnioskodawca pomimo nie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, od czerwca 201l r. zachowywał się jak podatnik VAT czynny. Prawo do powiększenia VAT naliczonego przez Wnioskodawcę wynika:

  • ze ścisłego związku dokonanych zakupów produktów rolnych z prowadzoną opodatkowaną sprzedażą towarów,
  • zasadą neutralności podatku VAT,
  • ze spełnienia warunków formalnych zawartych w art. 116 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, za wyjątkiem warunku umieszczenia na dokumencie zapłaty daty wystawienia faktury. Dane zawarte w dokumencie zapłaty pozwalają jednak na jednoznaczne przyporządkowanie dokumentów zapłaty do konkretnych transakcji określonych w fakturach. W wyroku NSA z dnia 11 marca 2010 r. (sygn akt I FSK 267/09) orzeczono, że w sytuacji gdy na dokumencie zapłaty rolnikowi ryczałtowemu należności z faktury VAT RR brak jest wskazania jedynie daty wystawienia tej faktury, a spełnione są wszystkie inne warunki określone w art. 116 ust. 6 ustawy o VAT, w tym podano numer takiej faktury pozwalający na jednoznaczne przyporządkowanie dokumentu zapłaty do konkretnej transakcji określonej na fakturze i zweryfikowanie terminowości dokonania tej zapłaty, pozbawienie nabywcy produktów rolnych prawa zwiększenia podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 86 ust. 2 tej ustawy, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, narusza zasadę proporcjonalności wyrażoną w art. 31 ust. 3 w zw. z art. 2 Konstytucji RP.

Tym samym Sąd uznał, że mimo takiego braku podatnikowi przysługuje zwiększenie podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku wynikający z wystawionych faktur RR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostały w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających b) dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Szczególne zasady dotyczące wystawiania faktur VAT RR zostały uregulowane w przepisie art. 116 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Zgodnie z powołanym przepisem faktura VAT RR nie jest wystawiana przez sprzedawcę, ale przez nabywcę. Podatnik podatku od towarów i usług nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego, wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą zakup tych produktów. Oryginał faktury przekazywany jest sprzedawcy, czyli rolnikowi ryczałtowemu.

W myśl art. 116 ust. 6 ustawy, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Celem regulacji zawartej w powyższym przepisie jest powiązanie zapłaty dokonywanej przez podatnika z konkretną transakcją zakupu produktów rolnych. Dla osiągnięcia tego celu wprowadzono wymóg, aby w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty zostały podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej zakup produktów rolnych.

Należy również podkreślić, iż celem faktury oraz dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty jest w tym przypadku przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzenia gospodarczego, a dodatkowo – dla nabywcy produktów rolnych – potwierdzenie prawa do powiększenia kwoty podatku naliczonego uprawniającej do obniżenia kwoty podatku należnego.

Przepisy art. 86 ust. 10 i 11 ustawy wskazują na terminy, w jakich podatnik może z tego uprawnienia skorzystać.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Z kolei art. 86 ust. 13 stanowi, iż jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z kolei art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika zwolnionego” (art. 96 ust. 4 ustawy).

Rejestracja następuje poprzez złożenie w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z chwilą uzyskania statusu „podatnika VAT czynnego” podmiot zyskuje prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.

Z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej, wynika prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, co zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Wszelkie ograniczenia tego prawa wpływają na neutralność podatku, mogą zatem wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej. Przepisy dotyczące rejestracji nie przewidują sankcji w postaci pozbawienia podatnika prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony.

Z powyższych przepisów wynika, iż podstawą do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest faktura VAT. Ponadto warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. Trzeba rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wspomniano jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia. Tym samym należy stwierdzić, iż ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, iż zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług). Niemniej jednak ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu płodami rolnymi. Spółka rozpoczęła działalność gospodarczą na podstawie aktu notarialnego umowy spółki z dnia 22 listopada 2010 r. i wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 30 grudnia 2010 r. Spółka uzyskała dnia 14 stycznia 2011 r. zaświadczenie o numerze regon oraz dnia 20 stycznia 2011 r. decyzję w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej.

Spółka od początku działalności zamierzała być podatnikiem VAT czynnym, dlatego też przygotowała w maju 2011 r., przed faktycznym rozpoczęciem działalności, zgłoszenie rejestracyjne VAT-R z datą rejestracji jako podatnik VAT czynny od 1 czerwca 201l r. Zarząd podpisał ten dokument. Jednak przez zaniedbanie osoby upoważnionej, dokument ten nie został złożony. Spółka w przekonaniu, że dopełniła wszystkich formalności rejestracyjnych działała od 1 czerwca 2011 r. jak podatnik VA T czynny, tj. wystawiała faktury VAT naliczając podatek należny, otrzymywała faktury VAT, faktury VAT-RR, związane z zakupami dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Począwszy od rozliczenia za czerwiec 2011 r., każdego miesiąca składała deklaracje VAT-7 a od lipca 2011 r. wykazywała w nich podatek należny i naliczony rozliczając go w złożonych deklaracjach.

Ponadto Wnioskodawca dokonywał zakupów produktów rolnych od rolników ryczałtowych od lipca 2011 r., kiedy to po raz pierwszy wykazał w deklaracji VAT podatek należny i naliczony. Zapłata za produkty rolne obejmowała również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, następowała na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dania zakupu. Dokument stwierdzający dokonanie zapłaty (przelew) za produkty rolne zawierał numer faktury potwierdzającej nabycie tych produktów rolnych, brak jest jedynie daty wystawienia faktury.

Należy wskazać, iż art. 15 ustawy o VAT, definiujący podatnika podatku od towarów i usług wskazuje, iż podatnikiem jest m. in. osoba prawna, wykonująca działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zatem już sam fakt wykonywania działalności gospodarczej kwalifikuje dany podmiot jako podatnika podatku od towarów i usług. Żaden przepis nie uzależnia zostania przez osobę prawną podatnikiem od spełnienia wcześniejszego warunku zarejestrowania się tej osoby w urzędzie skarbowym jako podatnika. Status danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług jest kategorią obiektywną, niezależną od jego woli i poglądu w tym względzie, niezależną także od poglądów organów podatkowych.

Treść cyt. wcześniej art. 88 ust. 4 ustawy nie wskazuje, aby do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu podatnika zarejestrowanego w momencie otrzymania faktur zakupu. Jednak status podatnika czynnego (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia. Oznacza to, że podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego (musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia). Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą albo przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Jeśli więc Wnioskodawca nie dopełnił w terminie obowiązkowych formalności: złożenia zgłoszenia rejestracyjnego oraz zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze rezygnacji ze zwolnienia, określonego w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT przed dniem rozpoczęcia działalności, tj. 1 czerwca 2011 r., nie oznacza to, iż nie był podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca, od momentu rozpoczęcia działalności z dniem 1 czerwca 2011 r. chciał być podatnikiem podatku od towarów i usług, nie korzystającym ze zwolnienia od podatku, przewidzianego w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT i zachowywał się jak podatnik nie korzystający ze zwolnienia od podatku. Na skutek niedopatrzenia, nieświadomie i w sposób niezamierzony nie dopełnił formalności rejestracyjnych w zakresie VAT-R.

W momencie uświadomienia niezłożenia deklaracji VAT-R, Wnioskodawca natychmiast dokonał tego zgłoszenia, co nastąpiło w listopadzie 2011 r.

W tej sytuacji Wnioskodawcy, jako zarejestrowanemu podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT z faktur, które otrzymał z tytułu nabycia towarów i usług, wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie Wnioskodawca aby zachować prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w deklaracjach VAT-7 za miesiące sprzed dnia dokonania rejestracji zobowiązany był do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, wskazując w nim jako datę rozpoczęcia wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT dzień 1 czerwca 2011 r. Dopiero z chwilą, gdy został złożony formularz rejestracyjny VAT-R a Spółka otrzymała potwierdzenie zarejestrowania jej jako podatnika VAT czynnego, możliwa jest realizacja przysługującego jej prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT otrzymanych przed dniem formalnej rejestracji. Jak wskazano bowiem powyżej, prawo to przysługuje wyłącznie czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku VAT, a za takiego Spółka może zostać uznana z chwilą dopełnienia formalności rejestracyjnych.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonując zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R może zachować prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług, służących prowadzeniu działalności opodatkowanej za okresy sprzed złożenia zgłoszenia VAT-R. Prawo to może zrealizować po dokonaniu zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, uzyskując status czynnego podatnika podatku od towarów i usług, poprzez złożenie deklaracji korygujących VAT-7.

Tut. Organ zauważa, iż mimo braku na dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty daty jej wystawienia, możliwe jest przyporządkowanie, na podstawie innych elementów, danego dowodu zapłaty za produkty rolne do faktury dokumentującej daną transakcję. Wobec powyższego Zainteresowanemu przysługuje prawo do powiększenia kwoty podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku wykazanego na fakturze VAT RR, której dotyczy dany dokument stwierdzający dokonanie zapłaty.

Reasumując, z uwagi na niedopełnienie przez Wnioskodawcę w terminie obowiązkowych formalności, tj. nie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT, Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W momencie realizacji uprawnienia Wnioskodawca nie posiadał statusu podatnika VAT czynnego. A zatem dopiero po dokonaniu formalności rejestracyjnych, składając deklaracje korygujące VAT-7 wykazując w nich podatek naliczony Wnioskodawca uzyskuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Z tego też względu, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja dotyczy kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego sprzed dnia rejestracji jako podatnik VAT. W zakresie odnoszącym się do zachowania po stronie kontrahentów Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w wystawionych przez Spółkę fakturach VAT, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj