Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Śródmieście
ZD/415-43/05
z 17 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/415-43/05
Data
2006.01.17



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Śródmieście


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
dotacja
koszty uzyskania przychodów


Pytanie podatnika
Czy proporcjonalne rozliczane dotacji na okres od momentu jej otrzymania do dnia zakończenia amortyzowania dotowanych środkow trwałych jest prawidłowe ?


Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań- Śródmieście działając na podstawie :- art. 216§ 1 i 2, art. 14a § 1 i 4, , art. 14b§ 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa( Dz. U. z 2005r. Nr 8 , poz. 60 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 16 listopada 2005 roku udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdzając , że stanowisko przedstawione przez podatnika w niniejszej sprawie nie jest słuszne.

Uzasadnienie

W dniu 16 listopada 2005r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek podatnika z zapytaniem dot. sposobu dokonania rozliczenia dotacji otrzymanej na zakup amortyzowanych maszyn i urządzeń ,ze środków Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPART) u osoby prowadzącej pozarolniczą działalności gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych i prowadzącej podatkową księgę przychodów i rozchodów .

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnikawynika , że w miesiącu październiku 2004 roku podatnik zakupił maszyny i urządzenia, które w miesiącu listopadzie 2004 roku wprowadził do ewidencji środków trwałych . Wartość początkowa zakupionych środków trwałych równa była jej cenie nabycia i wynosiła 439.263,68 zł.

W 2004 roku Podatnik zwrócił się z wnioskiem o dotację z Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPART) na pokrycie części wydatku poniesionego na zakup środka trwałego.

Przedmiotową dotację otrzymał przelewem na rachunek bankowy w dniu 29 lipca 2005r. w wysokości 196.074,59 zł.

Stanowisko Podatnika : "w miesiącu lipcu 2005 roku po otrzymaniu dotacji z programu SAPARD dokonano ponownego przeliczenia kwoty 196.074,59zł na dzień 01 lipca 2005 r. do nie zamortyzowanej wartości zakupionych środków trwałych , która wynosiła 337.831,19 zł. wychodząc z założenia ,że do momentu jej wpływu na konto tj. do końca czerwca 2005roku zakupione maszyny i urządzenia były sfinansowane z własnych środków pieniężnych , zatem amortyzacja w całości była kosztem uzyskania przychodu. Od lipca 2005 roku do rozliczenia podatkowego wytrącono z kosztów uzyskania przychodu 58,05% dotychczasowego odpisu miesięcznego przedmiotowych środków trwałych , co wynika z rozliczenia dotacji w okresie od dnia jej otrzymania do dnia całkowitego zamortyzowania środków trwałych".

Jednym z programów , w których Polska uczestniczy jest Specjalny Przedakcesyjny Program na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD). Podobnie jak większość programów pomocowych , także i program SAPARD wymaga wkładu własnego starającego się o pomoc. Budżet Państwa w niektórych przypadkach częściowo dofinansowuje w ramach dotacji wkład, o którym mowa. Ustawodawca zwalnia tego rodzaju przychody od opodatkowania , wychodząc z założenia , że nie byłoby racjonalnie nakładać daniny na darmowe świadczenie, którego udziela Skarb Państwa, będący beneficjentem tej daniny.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 47a wolne od podatku dochodowego są dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD).

Mając na uwadze art. 23 ust. 1 pkt. 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , który wyłącza z kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej środków trwałych , która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania , albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie . Ponieważ nabyte składniki majątku zostały pokryte z własnych środków , odpisy amortyzacyjne w tej części będą kosztami uzyskania przychodów, a w pozostałej części - wydatkami nie stanowiącymi kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ( odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Skoro zatem część wartości nabytych środków trwałych została zwrócona poprzez dofinansowanie jego zakupu, ze środków pomocowych Unii Europejskiej , to przytoczone przepisy wyłączają z kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od pokrytej dotacją ( w chwili jej faktycznego otrzymania) część wartości początkowej nabytego wcześniej środka trwałego.

Zasada ta odnosi się również do przypadku gdy podatnik dopiero po pewnym czasie na zakup środka trwałego otrzyma dotację . Do czasu otrzymania dofinansowania odpisy amortyzacyjne stanowią koszt uzyskania przychodów. W dacie otrzymania dofinansowania odpisy amortyzacyjne od części wartości środka trwałego , która została zwrócona nie stanowią koszu uzyskania przychodu . Korekta odpisów amortyzacyjnych jest dokonywana w miesiącu otrzymania dopłaty, a podatnik nie ponosi żadnych konsekwencji podatkowych w związku z zaliczeniem amortyzacji do kosztów za okres poprzedzający dopłatę. Podatnik po otrzymaniu dotacji na zakup środka trwałego nie zmienia jego wartości początkowej, która powinna być określona zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi , że za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z uwzględnieniem ust. 2-18 uważa się w razie nabycia w drodze kupna - cenę nabycia . Zatem od momentu otrzymania dotacji kwotę odpisów amortyzacyjnych nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów należy ustalić w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej na dany środek dopłaty do wysokości początkowej tego środka , tak więc stanowisko w sprawie przedstawione przez wnioskodawcę nie jest słuszne.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj