Interpretacja Urzędu Skarbowego w Szczytnie
US-VIII/443-49/05
z 17 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-VIII/443-49/05
Data
2006.01.17


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Szczytnie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
fundusz unijny
podatek od towarów i usług
zwrot


Pytanie podatnika
Czy Podatnikowi przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego przy zakupach nie służących sprzedaży opodatkowanej, dokonanych w związku z realizacją programu sfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz. U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczytnie uznaje stanowisko podatnika wyrażone we wniosku złożonym w dniu 23.11.2005r., uzupełnionym pismem z dnia 19.12.2005 roku:

w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług za nieprawidłowe,

w zakresie prawa do wliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w koszty uzyskania przychodów za prawidłowe.

W dniu 23.11.2005 roku do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Szczytnie wpłynął wniosek Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii prawa do zwrotu podatku naliczonego przy zakupach nie służących sprzedaży opodatkowanej, dokonanych w związku z realizacją programu sfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wniosek ten został uzupełniony pismem Podatnika z dnia 19.12.2005 roku.

Stan faktyczny.

Podatnik jest w trakcie przygotowywania wniosku do Ministerstwa Gospodarki i Pracy o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego - Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich, projektu mającego na celu wzmocnienie efektywności funkcjonowania instytucji rynku pracy. Wskazany projekt ma polegać na dodaniu do portalu www.pracujemy.pl usługi umożliwiającej bezpłatne stworzenie szczegółowego internetowego życiorysu (CV), będącego w każdym wypadku osobną stroną internetową wraz z mechanizmem komunikacji pracodawcy z osobą poszukującą pracy. Ma to zapewnić lepsze dostosowanie oferty usługowej portalu www.pracujemy.pl. Wszystkie usługi świadczone w ramach realizacji projektu będą udostępniane nieodpłatnie. W ramach realizacji niniejszego projektu Wnioskodawca zamierza dokonać zakupu komputerów, oprogramowania, mebli biurowych, usług pocztowych i telekomunikacyjnych, zlecić usługę druku materiałów promocyjnych (plakaty, foldery, ulotki), zakupić nośniki danych (płyty CDROM), opłacić kadrę. Wnioskodawca musi na etapie pisania wniosku wskazać, czy ma możliwość odzyskiwania podatku VAT. Jednocześnie zapytuje czy może podatek naliczony wliczyć w koszty uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Wnioskodawca stwierdza, że na podstawie § 6 i § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), jest uprawniony do zwrotu podatku VAT zapłaconego przy zakupie towarów i usług na potrzeby projektu. Wskazuje także, iż nie przysługuje mu prawo do wliczenia podatku naliczonego w koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych, "gdyż nie wystąpi sprzedaż opodatkowana podatkiem dochodowym, a to oznacza brak związku ponoszonych kosztów z uzyskanym przychodem".

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz mając na uwadze obowiązujący stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczytnie stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Wnioskodawca realizując wskazany projekt będzie świadczył swoje usługi bezpłatnie, zatem nie wystąpi sprzedaż opodatkowana. Na podstawie ustawy nie przysługuje więc Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach służących zrealizowaniu przywoływanego projektu.

Zgodnie z § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Natomiast § 23 ust. 2 wskazuje, iż przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1. Na tej podstawie tym podatnikom przysługuje zwrot podatku mimo braku sprzedaży opodatkowanej.

W § 6 ust. 3 i 4 przywoływanego rozporządzenia wskazano, iż za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:


1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;


2) kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).a także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:


1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,


2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zatem, zgodnie ze wskazanymi regulacjami, jako środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie traktuje się środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, poza środkami z funduszy przedakcesyjnych PHARE i ISPA. Wnioskodawca ma otrzymać dofinansowanie ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, nie objętych programami PHARE i ISPA. Środki te będą pochodziły z Europejskiego Funduszu Społecznego, instytucji działającej tylko wewnątrz Unii Europejskiej. W związku z tym Wnioskodawcy nie przysługuje, określone w § 23 rozporządzenia, prawo do zwrotu podatku naliczonego przy zakupie środków do realizacji wspomnianego projektu.

Przywoływany przez Wnioskodawcę w uzupełnieniu z dnia 19.12.2005 roku § 27 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia dla istoty sprawy, gdyż jest to przepis o charakterze formalnym. Dlatego też tutejszy organ podatkowy uznał interpretację wskazanego przepisu w granicach wniosku Wnioskodawcy i jego interesu za bezprzedmiotową.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 46 lit. a i lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (jedn. tekst Dz. U. z 2000 roku, Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, pod warunkiem, iż podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie art. 22 ust. 1 tej ustawy kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Natomiast na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów znajdujących się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł w ogóle nie podlegają opodatkowaniu albo są zwolnione od podatku dochodowego.
W związku z faktem, iż środki finansowe przeznaczone na realizację prowadzonego przez Wnioskodawcę programu są zwolnione od podatku dochodowego, koszty ich uzyskania nie mogą stanowić w myśl art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy kosztów uzyskania przychodów. Zatem Wnioskodawca nie może dokonać wliczenia wydatków związanych z realizacją projektu w koszty uzyskania przychodów. Tym samym nie może także dokonać wliczenia w te koszty podatku od towarów i usług naliczonego przy tych zakupach.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj