Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/PP1/443-207/3/05/AW
z 24 listopada 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/PP1/443-207/3/05/AW
Data
2005.11.24
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe
Słowa kluczowe
adaptacja
odliczenie podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
"Czy w przypadku opodatkowania wkładów dotyczących robót adaptacyjnych wykonywanych przez Spółdzielnię w budynku stanowiącym jej własność, spółdzielnia będzie mogła odliczyć podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakup materiałów budowlanych oraz z faktur wystawianych przez wykonawców robót?
POSTANOWIENIE Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 24.08.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 29.08.2005r.) uzupełnionym pismem z dnia 31.10.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko Strony przedstawione w w/w piśmie z dn. 24.08.2005r. dotyczące zapytania nr 3: "Czy w przypadku opodatkowania wkładów dotyczących robót adaptacyjnych wykonywanych przez Spółdzielnię w budynku stanowiącym jej własność, spółdzielnia będzie mogła odliczyć podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakup materiałów budowlanych oraz z faktur wystawianych przez wykonawców robót? za nieprawidłowe. Uzasadnienie Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż zamierza dokonać adaptacji poddasza (strychu) na cele mieszkaniowe z przeznaczeniem na sprzedaż mieszkań. Spółdzielnia jest właścicielem budynku oraz użytkownikiem wieczystym działki gruntu, na której wzniesiony jest budynek. Budynek został wybudowany w latach 1930-1931 i zasiedlonyw całości w lutym 1932r. W 1944r. w wyniku działań wojennych budynek został zniszczonyw 40%. Po zakończeniu wojny budynek został odbudowany i ponownie w 1948r. zasiedlony. Poddasze budynku, od początku jego istnienia było wykorzystywane przez mieszkańców jedynie sporadycznie. Strona oświadczyła, iż nakłady inwestycyjne ponoszone na naprawy, remontyi modernizację w trakcie użytkowania budynku od początku jego istnienia nie przekroczyły 30% wartości budynku. Adaptacja poddasza wykonana zostanie bez naruszania dotychczasowej konstrukcji budynku. Koszty adaptacji poddasza na lokale mieszkalne zostaną w całości sfinansowanez wkładów budowlanych wniesionych przez przyszłych członków Spółdzielni, z którymi Spółdzielnia zawrze umowy o adaptację tych lokali, a następnie ustanowi na rzecz tych członków spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Wkłady budowlane określone zostaną odrębnie dla wartości powierzchni poddasza przypisanej poszczególnym osobom w celu adaptacji na lokale mieszkaniowe oraz odrębnie dla kosztów dotyczących robót adaptacyjnych. Wartość wkładów zostanie szacunkowo ustalona przez Radę Nadzorczą Spółdzielni dostosowując ją do cen rynkowych. Do kosztów adaptacji doliczony zostanie ustalony przez Zarząd Spółdzielni narzut na koszty ogólne Spółdzielni. W celu zabezpieczenia płynności finansowej opisanego przedsięwzięcia Spółdzielnia czyni starania o kredyt bankowy. W związku z powyższym Strona stawia pytanie:Czy w przypadku opodatkowania wkładów dotyczących robót adaptacyjnych wykonywanych przez Spółdzielnię w budynku stanowiącym jej własność, spółdzielnia będzie mogła odliczyć podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakup materiałów budowlanych oraz z faktur wystawianych przez wykonawców robót? Zdaniem Strony w przedmiotowej sytuacji nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na zwolnienie z opodatkowania VAT również i tej części wkładu, która dotyczy kosztów adaptacji poddasza budynku stanowiącego własność spółdzielni. Stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie,w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnegoo kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 orazart. 124. Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż przeznaczona do adaptacji powierzchnia na poddaszu stanowi część budynku, będącego obiektem budownictwa mieszkaniowego, zatem zastosowanie w niniejszym przypadku będą miały regulacje zawartew cytowanym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Tutejszy organ podatkowy stwierdza, że w opisanej przez Stronę sytuacji przedmiotowe lokale powstałe po adaptacji powierzchni poddasza są lokalami, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy, wobec tego zwolnienie z podatku od towarów i usług, którego podstawą jest przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nie ma zastosowania. Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. Ponieważ przedmiotowe poddasze stanowi część obiektu budownictwa mieszkaniowego, a lokale powstałe po adaptacji powierzchni poddasza są lokalami, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy, to ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu jest opodatkowane w takim przypadku według stawki 7%. Biorąc powyższe pod uwagę, tutejszy organ podatkowy stwierdził, iż Stronie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup materiałów budowlanych oraz z faktur wystawianych przez wykonawców robót? W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5. Pouczenie Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.