Interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Pile
P1-D-4117/4/05
z 5 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P1-D-4117/4/05
Data
2005.12.05



Autor
Izba Skarbowa w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Pile


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
członkowie
diety
podatek dochodowy od osób fizycznych
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia pozaetatowych członków samorządowego kolegium odwoławczego wypłacane na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12 października 1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych /Dz.U. z 2001 roku, Nr 79, poz. 856 ze zm./ w części dotyczącej wynagrodzenia za udział w posiedzeniach?


Wnioskiem z dnia 02 września 2005 roku Samorządowe Kolegium Odwoławcze zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń pozaetatowych członków samorządowego kolegium odwoławczego, wypłacanych na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12.10.1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych w części dotyczącej wynagrodzenia za udział w posiedzeniach, oraz obowiązku poboru, przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze, jako płatnika zaliczek na podatek dochodowy.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Samorządowe Kolegium Odwoławcze, zgodnie z art.15 ust. 4 ustawy z dnia 12.10.1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych /Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 856 ze zm./, wypłaca członkom pozaetatowym tut. Kolegium wynagrodzenia za udział w posiedzeniach i zwrot kosztów podróży.
Zdaniem wnioskodawcy wynagrodzenia te są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł, ponieważ stanowią one w istocie dietę, o której mowa w tym przepisie.W tej sytuacji Samorządowe Kolegium Odwoławcze, jako płatnik, nie ma obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych wynagrodzeń za udział w posiedzeniach pozaetatowych członków kolegium.

Postanowieniem z dnia 27 września 2005 roku nr DD-415/18/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile uznał, że zaprezentowane we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Organ I instancji powołując się na przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm./ oraz ustawy z dnia 12.10.1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych /Dz. U. z 1994 roku , Nr 94, poz.122 z późn. zm./ stwierdził, że otrzymywane przez pozaetatowych członków kolegium wynagrodzenie wypłacane na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12.0. 1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych za udział w posiedzeniach nie jest dietą wolną od podatku dochodowego, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy podatkowej, a które należy zakwalifikować do przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy, w związku z czym podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 i ust. 1a cyt ustawy podatkowej.
W myśl powołanych przepisów Samorządowe Kolegium Odwoławcze jako płatnik ma obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu oraz o składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od wynagrodzeń za udział w posiedzeniach pozaetatowych członków kolegium odwoławczego.

Na powyższe postanowienie dnia 06.10.2005r. strona złożyła w ustawowym terminie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w którym podtrzymała w całości swoje stanowisko zawarte we wniosku i wniosła o weryfikację stanowiska organu I instancji.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu po rozpatrzeniu zarzutów wniesionego zażalenia i analizie stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący stan prawny uznał, iż stanowisko strony jest prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile zgodnie z art.15 ust.4 ustawy z dnia 12.10.1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych /Dz. U. 2001 roku, Nr 79, poz. 856 ze zm./ wypłaca pozaetatowym członkom kolegium odwoławczego wynagrodzenia za udział w posiedzeniach i zwrot kosztów podróży.
Wysokość i zasady wynagradzania pozaetatowych członków kolegium odwoławczego regulują przepisy określone w § 2 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 01.07.2002 r. w sprawie wielokrotności kwoty bazowej oraz szczegółowych zasad wynagradzania prezesa, wiceprezesa, pozostałych członków samorządowego kolegium odwoławczego i pracowników biura tego kolegium /Dz. U. z 2002 r., Nr 109, poz. 960 z późn. zm./. W przepisach tych postanowiono: Wysokość wynagrodzenia pozaetatowych członków kolegium, w zależności od przyjętej organizacji pracy i liczby posiedzeń w danym miesiącu, określa prezes właściwego kolegium. Miesięczna wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, wynosi do 60% miesięcznego wynagrodzenia etatowego członka kolegium. Jak wynika z art. 15 ust. 4 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych, przysługujące pozaetatowemu członkowi kolegium świadczenie nazwano wynagrodzeniem za udział w posiedzeniach oraz zwrot kosztów podroży.

Bezspornym jest stanowisko, że wynagrodzenia za udział w posiedzeniach otrzymywane przez pozaetatowych członków kolegium należy kwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych/Dz. U. z 2000 roku, Nr 14, poz.176 z późn. zm./ tj. przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają w stosunku do płatnika dokonującego wypłat należności z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 5 obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy stosownie do zasad określonych w art. 41 ust. 1 i ust. 1a w/cyt. ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 cyt. wyżej ustawy podatkowej wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie 2.280,00zł.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych nie definiują pojęcia „wynagrodzenia czy diet”. Wobec braku takiej definicji należy przyjąć za punkt wyjścia słownikową treść tego pojęcia, według której „dieta” to wynagrodzenie dzienne związane z pełnieniem szczególnych obowiązków czy funkcji. Dieta jest zatem pojęciem dość pojemnym, w którym mogą się mieścić świadczenia określone w przepisach różnymi nazwami np. rekompensata, ryczałt, ekwiwalent czy też wynagrodzenie. O tym czy dane świadczenie jest dietą w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 17 cyt. ustawy decyduje istota tego świadczenia, a nie jego nazwa.

W orzecznictwie przyjęto, że unormowanie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako jedno z nielicznych, nie uległo zmianie - poza wprowadzeniem kwoty wolnej od podatku w miejsce „wysokości określonej w odrębnych przepisach”. Kolegia odwoławcze przy sejmikach samorządowych, działające na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym /Dz. U. Nr 16, poz. 95 ze zm./ stały się z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 12 października 1994 roku samorządowymi kolegiami odwoławczymi. Przekształcenie to objęło również pozaetatowych członków dotychczasowych kolegiów. Ich wynagrodzenia, określane przedtem w regulaminach sejmików samorządowych jako diety, były wolne od podatku. Po zmianie stanu prawnego w tym zakresie nie zmienił się charakter czynności wykonywanych przez tychże członków ani charakter wypłacanych im świadczeń.

Zauważyć przy tym należy, iż w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 maja 2005 roku sygn. akt FSK 2536/04 w konkluzji Sąd stwierdził, że „ wynagrodzenia pozaetatowych członków samorządowych kolegiów odwoławczych wypłacane na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych były - i są nadal wolne od podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony przez podatnika stan faktyczny Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko podatnika za prawidłowe i uchylił postanowienie organu I instancji.

Niniejsza interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w dniu jej wydania stan prawny.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj