Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sieradzu
1021_POS_54_54_80 (US.III/443/38/05/AO
z 7 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1021_POS_54_54_80 (US.III/443/38/05/AO
Data
2005.11.07



Autor
Urząd Skarbowy w Sieradzu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
korekta podatku
odliczenie podatku od towarów i usług
samochód ciężarowy
świadectwo homologacji


Pytanie podatnika
  1. Czy od dnia 01 maja 2004 r. powinien być odliczony podatek od towarów i uslug zawarty w fakturach VAT dokumentujących zakup paliwa do samochodu ciężarowego?
  2. Czy można uzyskać zwrot podatku za okres 01.05.2004 r. do 30.08.2005 r. od zakupionego paliwa do samochodu ciężarowego?


W dniu 30 sierpnia 2005 r. złożył Pan wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Z treści pisma wynika następujący stan faktyczny. Podatnik prowadzi działalność gospodarczą - w zakresie skupu i sprzedaży żywca. Do przewozu żywca używa samochód ciężarowy marki Star 1142 o dopuszczalnej ładowności 6.300 kg, masa całkowita 11.500 kg, który nie posiada świadectwa homologacji. Podanik oświadcza, że do 01 maja 2004 r. odliczał podatek od towarów i usług zawarty w fakturach VAT, dokumentujących zakup paliwa do tego samochodu. Z chwilą zmiany przepisów podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług, tj. od 01 maja 2004 r. nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT, a wartością brutto wpisuje w koszty działalności.

W związku z powyższym Podatnik zapytuje:
1) Czy od dnia 01 maja 2004 r. powinien być odliczany podatek od towarów i usług zawarty w fakturach VAT dokumentujących zakup paliwa do ww. samochodu?
2) Czy może uzyskać zwrot podatku za okres od 01.05.2004 r. do 30.08.2005 r.?
Precyzując własne stanowisko w sprawie Podatnik jest zdania, że może ubiegać się o zwrot podatku od towarów i usług. Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz obowiązujących przepisów w zakresie prawa podatkowego, przedstawia własne stanowisko w sprawie.

Zgodnie, z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zasady dokonywania odliczeń podatku naliczonego w przypadku zakupu paliwa są uzależnione od faktu, czy zgodnie z przepisami podatkowymi samochód uznany został za osobowy czy ciężarowy. W myśl art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy (wg wersji obowiązującej od 01 maja 2004 r. do 21 sierpnia 2005 r.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5.

W art. 86 ust. 3 ww. ustawy mowa jest o samochodach osobowych oraz o innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona wg wzoru: DŁ = 357 kg + n x 68 kg gdzie, DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność, n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy. Samochody o ładowności niższej, niż określona wg przywołanego wzoru, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług są traktowane tak jak osobowe i w stosunku do tego rodzaju samochodów - zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług - podatnikom nie przysługuje uprawnienie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanego do ich napędu. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 5 ww. ustawy dopuszczalna ładowność pojazdu oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym.

Należy zaznaczyć, że obowiązek homologacji lub możliwość zwolnienia z niej wprowadzono od dnia 01.01.1984 r., zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 01 lutego 1983 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Świadectwa homologacji potwierdzające, że dany typ pojazdu odpowiada określonym warunkom technicznym, są wydawane przez ministra właściwego dla spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych i przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot, dla którego zostały wydane, tj. producenta lub importera. Biorąc pod uwagę powyższe, podatnik ma możliwość uzyskania informacji koniecznych do sprawdzenia zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami, czy dopuszczalna ładowność posiadanego samochodu odpowiada ładowności określonej wzorem, a tym samym ustalenia możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do samochodu.

Z przytoczonych wyżej przepisów nie wynika bowiem, aby sam brak u podatnika wyciągu ze świadectwa homologacji lub decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji skutkował uznaniem pojazdu za samochód osobowy lub inny samochód, którego dotyczą ograniczenia w odliczeniu podatku naliczonego. Istotne jest aby z homologacji, bądź dopuszczalności typu - wydanego dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, a mianowicie: że ładowność jest równa bądź wyższa, niż określona powyższym wzorem. Należy zatem uznać za uzasadniony pogląd, że w przypadku pojazdów, będących z istoty swojej ciężarowymi, tzn. jeżeli z ich konstrukcji wynika, że są przeznaczone wyłącznie do przewozu towarów, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu tych samochodów na zasadach ogólnych określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Na podstawie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756 - obowiązującej od 01 czerwca 2005 r.), z dniem 22 sierpnia 2005 r. weszły w życie nowe przepisy art. 86 ust. 3 - 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Ze znowelizowanej ustawy wynika, że w przypadku podatników użytkujących samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup paliwa do tego pojazdu. Ponadto fakura dokumentująca sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanego do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, zgodnie z § 12 ust. 5 (obowiązującego do dnia 31 maja 2005 r.) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) powinna zawierać numer rejetracyjny tego samochodu.Od 01.06.2005 r. kwestię powyższą reguluje § 9 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i uslug, do których nie mają zastowowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Mając na uwadze powyższe, jeżeli faktury dokumentujące zakup paliwa spełniały ww. wymogi Podatnikowi przysługiwało w okresie od 01 maja 2004 r. do 30 sierpnia 2005 r. prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu paliwa do ww. samochodu ciężarowego. W myśl art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy, zgodnie z art. 86 ust. 11. Z prawa powyższego podatnik może również skorzystać poprzez złożenie deklaracji korygującej, zgodnie z art. 86 ust. 13, z którego wynika, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W konkretnym przypadku Podatnik mógłby otrzymać ewentualny zwrot, poprzez złożenie deklaracji korygujących za okresy od maja 2004 r. do sierpnia 2005 r. (tj. do dnia złożenia zapytania). Z informacji zebranych przez tutejszy organ podatkowy wynika, że w okresie od 20 lipca 2005 r. do 20 września 2005 r. Urząd Kontroli Skarbowej w Łodzi przeprowadził u Podatnika kontrolę podatkową w zakresie rozliczeń z budżetem z tytułu podatku od towarów i usług, za okresy od stycznia do grudnia 2004 r. Za maj 2004 r. i sierpień 2004 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Łodzi z uwagi na stwierdzone nieprawidłowości, wydał decyzję określającą kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy w kwotach innych niż zadeklarował Podatnik.

Zgodnie z art. 81b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uprawnienie do skorygowania deklaracji:
1) ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;
2) przysługuje nadal po zakończeniu: b) postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji zaistnienia przesłanek określonych w art. 87 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następujące okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Z powyższego wynika, że Podatnik nie może korygować maja i sierpnia 2004 r., tj. okresów objętych wydaną decyzją przez Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Łodzi.
Zatem, biorąc pod uwagę w/w przepisy oraz mając na względzie przedstawiony stan faktyczny, tutejszy organ podatkowy uznaje stanowisko zawarte we wniosku - za nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj