Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oleśnie
PP-443/17/JK/05
z 2 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/17/JK/05
Data
2005.12.02



Autor
Urząd Skarbowy w Oleśnie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
podatek od towarów i usług
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Pytanie podatnika
Dotyczy właściwej stawki podatkowej w przedmiocie modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie gminy


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 w związku z art. 14a par. 1 i par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta i Gminy ........... przedstawione we wniosku z dnia 04.10.2005r. /data wpływu 07.10.2005r./ o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie Gminy ...... uznaje się za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 07.10.2005r. wpłynął wniosek do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnie o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a par 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz /prezydent miasta/, starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych spawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a par. 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowie w par. 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Do wniosku załączono Uchwałę Rady Miejskiej w ......, z której wynika, iż przedmiotem przedsięwzięcia jest modernizacja oświetlenia ulic w Gminie .............

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że modernizacja oświetlenia ulicznego w przeważającej części dotyczy terenów mieszkalnych, a tylko w małym procencie powierzchni związanych z działalnością gospodarczą. Podatnik stoi na stanowisku, że część modernizacji, która dotyczy infrastruktury budownictwa mieszkaniowego na mocy art. 46 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ winna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 7%, natomiast pozostała infrastruktura dotycząca zakładów usługowo-produkcyjnych winna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt.2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ do dnia 31grudnia 2007r. stosuje się stawkę 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Jednocześnie ustawodawca przepisem art. 146 ust. 2 określił, że przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu to, stosownie do art. 146 ust. 3 ustawy o VAT:

1/ sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2/ urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3/ urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 4 pkt. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych /t.j. z 2000r. Dz.U. Nr 71, poz. 838 ze zm./ droga to budowla wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiąca całość techniczno-użytkową, przeznaczona do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowana w pasie drogowym. Drogi gminne, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy, są drogami publicznymi. Również ulice leżące w ciągu dróg gminnych mają kategorię dróg publicznych. Budowa, przebudowa i utrzymanie dróg należy do zarządcy drogi, którym - w odniesieniu do dróg gminnych - jest wójt /burmistrz, prezydent miasta/. Zatem roboty drogowo-montażowe dotyczące tych dróg /tzw. inwestycje drogowe/ nie są prowadzone w ramach budownictwa mieszkaniowego i nie stanowią infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, gdyż drogi te są elementem układu komunikacyjnego na ternie gminy. Natomiast do zaliczenia robót budowlano-montażowych na drogach do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu w rozumieniu art. 146 ust. 3 ustawy o VAT konieczne byłoby uznanie, iż jej modernizacja ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, co jest zgodne z art. 16 ustawy o drogach publicznych, zgodnie z którym budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją nie - drogową, należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

W związku z powyższym należy uznać, że prace remontowe polegające na modernizacji oświetlenia ulicznego Gminy na istniejących drogach i ulicach nie są związane z inwestycjami realizowanymi w ramach budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów budownictwa mieszkaniowego, a zatem nie mogą korzystać ze stawki preferencyjnej, a od 1 maja 2004r. opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia oraz według stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b par. 1 i par. 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b par. 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj