Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zgierzu
II/423-9/05
z 30 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II/423-9/05
Data
2005.11.30



Autor
Urząd Skarbowy w Zgierzu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działalność statutowa
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych są dochody wydatkowane na PFRON przez jednostkę prowadzącądziałaność w zakresie ochrony zdrowia i korzystającą ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych poprzez przeznaczanie dochodów na działalność statutową?


W dniu 28.10.2005r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek z dnia 27.10.2005r. Podatnika X, o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów wydatkowanych na wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez jednostkę prowadzącą działalność w zakresie ochrony zdrowia i korzystającą ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych poprzez przeznaczanie dochodów na cele statutowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu udziela interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe.W przedmiotowej sprawie stwierdzić należy:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przepis ten ustala dwa warunki, których spełnienie uprawnia do wyłączenia określonych dochodów z opodatkowania podatkiem dochodowym:

  • statut jednostki powinien zawierać wskazane w ustawie cele,
  • dochód powinien być przeznaczony na cele statutowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Stosownie do art. 15 ust. 1 cyt. ustawy za koszty uzyskania przychodów uważa się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Natomiast art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy podatkowej stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i art. 23 ustawy z dnia 27.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.).

Zatem wpaty na PFRON, jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów, wpływają na zwiększenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, który w takim przypadku różnić się będzie od zysku bilansowego jednostki ustalonego na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej.

Zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych będzie objęta tylko ta część dochodu podatkowego, która spełnia warunek określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej, tylko wówczas, gdy przeznaczenie części dochodu będzie związane z realizacją celów statutowych Zakadu.

Wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zasilają dochody tego Funduszu, a zatem nie są wydatkami poniesionymi na cele związane z działalnością podatnika, bowiem zostały już wydatkowane na inne cele, tj. na zasilenie PFRON.

Jednostka w złożonym wniosku powołuje się na obligatoryjny charakter wpłat na PFRON. Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów nie może stanowić podstawy do zwolnienia dochodów, o których mowa wyżej. Powyższe wynika z faktu, iż wpłat na PFRON nie można uznać za podatki, o których mowa w cyt. art. 17 ust. 1b. W miejscu tym należy odwołać sie do definicji podatku zawartej w art. 6 ustawy - Ordynacja podatkowa, który stanowi, że podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, gminy, wynikające z ustawy podatkowej. Stwierdzić należy przy tym, że wiążcą w przedmiotowej sprawie winna być definicja "podatku" wynikająca z ustawy - Ordynacja podatkowa. W sytuacji, gdy przepisy prawa podatkowego zawierają określone definicje należy je stosować w pierwszej kolejności, przed ogólnymi słownikowymi definicjami.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu nie potwierdza stanowiska w sprawie i uznaje je za nieprawidłowe.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie do przepisu art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj