Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-398/12/BM
z 30 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-398/12/BM
Data
2012.07.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi szkoleniowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT usług szkoleniowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2012r. (data wpływu 12 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem które wpłynęło do tut. organu w dniu 16 lipca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem które wpłynęło do tut. organu w dniu 16 lipca 2012r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 czerwca 2012r. znak: IBPP1/443-398/12/BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, osoba prowadząca działalność gospodarczą jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe dla Kontrahenta. Usługi szkoleniowe są częścią projektu na które Kontrahent otrzymał dofinansowanie z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego – EFS (European Social Fund – ESF), który jest jednym z Funduszy strukturalnych i który służy osiągnięciu spójności gospodarczej i społecznej oraz wysokiego poziomu zatrudnienia w Unii Europejskiej. Dotacja przyznana Kontrahentowi jest finansowana z dwóch źródeł: 85% ze środków unijnych, tzn. z EFS, 15% w formie dotacji celowej z budżetu krajowego. Za świadczone usługi szkoleniowe Wnioskodawca otrzymuje zapłatę ryczałtową, wystawia fakturę VAT. Do dnia dzisiejszego Wnioskodawca wystawiał faktury VAT o stawce podstawowej 23% wychodząc z założenia, iż nie dysponuje odpowiednim materiałem dowodowym pozwalającym na stosowanie stawki zwolnionej. Wnioskodawca nie jest usługodawcą określonym w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz w § 13 ust 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Wnioskodawca nie spełnia warunków określonych w podpunktach a) i b) art. 43 ust 1 pkt 29 ustawy. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu tych przepisów. Szkolenie nie będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach od ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca świadczy usługi w ramach których odbiorcami/uczestnikami są albo:

  1. osoby dorosłe, pracujące zawodowo albo
  2. młodzież ucząca się i niepracująca.

W pierwszym przypadku tj. osób dorosłych pracujących:

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę stanowi dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie i budżecie projektu.

Środki, jakimi płaci Zleceniodawca są wyłącznie środkami publicznymi pochodzącymi z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Bezpośrednimi uczestnikami są dorosłe osoby pracujące.

Uczestnicy są rekrutowani na szkolenia przez Zamawiającego i zgłaszają się z własnej inicjatywy.

Jest to wiedza, która uwzględnia specyfikę wykonywanego przez nich zawodu i branżę, w której pracują.

Tematyka szkoleń to pozyskiwanie funduszy na badania naukowe, finansowanie innowacji oraz metody dydaktyczne.

Uczestnicy pozyskują wiedzę, którą mogą wykorzystać w swojej obecnej pracy i jest to doskonalenie zawodowe. Są to pracujące osoby dorosłe z różnych branż, pracownicy naukowi i nauczyciele akademiccy.

W przypadku projektów, w których uczestnicy są uczniami szkoły średniej:

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę stanowi dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie i budżecie projektu.

Środki, jakimi płaci Zleceniodawca są wyłącznie środkami publicznymi pochodzącymi z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Bezpośrednimi uczestnikami są uczniowie, którzy nie pracują, w wieku 16-19 lat.

Uczestnicy są rekrutowani na szkolenia przez Zamawiającego tj. szkołę i są to wszyscy uczniowie.

Uczestnicy pozyskują wiedzę, którą nie mogą wykorzystać w związku z wykonywaną pracą gdyż nie pracują. Jest to wiedza z zakresu równości płci oraz przedsiębiorczości.

Uczestnicy pozyskują wiedzę, którą mogą wykorzystać w przyszłości. W chwili obecnej nie są w związku z wykonywaną pracą. Są to zajęcia dodatkowe i odbywają się podczas obozów naukowych na wakacjach i feriach.

Tematyka szkoleń to równość płci i przedsiębiorczość.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy właściwym będzie w tym przypadku zastosowanie przepisów wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, tj. zastosowanie stawki zwolnionej na wykonaną usługę...
  2. Czy oświadczenie nabywcy usługi o otrzymaniu dotacji na określony cel jest wystarczające dla określenia sposobu finansowania oraz określenia usługi szkoleniowej jako kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego...
  3. Czy środki jakie otrzymuje Wnioskodawca w formie zapłaty za usługę szkoleniową od Beneficjenta, który przeznacza na nią środki z POKL stanowią środki publiczne...
  4. Czy jest możliwe uznanie, że szkolenie dla dzieci i młodzieży stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego...

Stanowisko Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku które wpłynęło do tut. organu w dniu 16 lipca 2012r.), wobec faktu, iż w związku z rozbieżnymi interpretacjami Izb Skarbowych, Minister Rozwoju Regionalnego Instytucja Zarządzająca Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki (IZ PO KL) wystąpił do Ministra Finansów z prośbą o wydanie interpretacji ogólnej, wyjaśniającej wątpliwości w zakresie możliwości zwolnienia usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania z podatku VAT. Zgodnie z przedstawioną przez Ministra Finansów opinią ocena kwalifikowalności podatku VAT związanego z usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), uzależniona jest od zaistniałych okoliczności faktycznych, w związku z czym nie jest uzasadnione wydawanie interpretacji ogólnej. Jakkolwiek Minister Finansów nie przedstawił jednolitego stanowiska w tym zakresie, to jednak wskazał, iż m.in.: zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane; pojęcie „finansowanie ze środków publicznych" obejmuje zarówno sytuacje, gdy ww. usługi są opłacane przez podmioty zaliczane do sektora finansów publicznych, jak i gdy usługi te opłacają inne podmioty bezpośrednio dysponujące tymi środkami. Jednocześnie Minister Finansów poinformował, iż mając na uwadze przepisy art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), „większość usług w zakresie edukacji pozostała zwolniona od podatku od towarów i usług". W odniesieniu do art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy Minister wskazał, że zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w art. 44, kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie definiowane jest następująco: „Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust 1 lit i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych". Wspomniana definicja kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego ma zastosowanie w prawie podatkowym i stanowi podstawę do interpretacji przepisów podatkowych w tym zakresie. Na podstawie ww. definicji, w opinii Instytucji Zarządzającej POKL można stwierdzić, że wszystkie szkolenia w ramach Programu powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Jednym z celów głównych Programu jest bowiem wzrost zatrudnienia. Stąd, generalnie przedmiot szkoleń realizowanych w ramach POKL wiąże się z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym zdefiniowanym w przepisach prawa podatkowego. Z uwagi na powyższe, w opinii Instytucji Zarządzającej POKL wszystkie szkolenia w ramach POKL powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług, o ile są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Należy podkreślić, iż decydujące znaczenie dla kwalifikowania podatku VAT pojawiającego się z tytułu szkoleń realizowanych w ramach POKL ma ocena konkretnych okoliczności faktycznych. W związku z powyższym, w przypadku posiadania przez beneficjenta interpretacji podatkowej wydanej w jego indywidualnej sprawie przez organ podatkowy, ocena kwalifikowalności podatku VAT powinna opierać się na tej interpretacji. Nie ma bowiem podstaw do kwestionowania stanowiska organu podatkowego, którego interpretacja jest wiążąca dla beneficjenta. W wyniku opublikowania powyższej opinii, poszczególne Instytucje Pośredniczące (odpowiedzialne za organizowanie konkursów oraz refundowanie wydatków ponoszonych przez Beneficjentów) wydały oświadczenia, że uznają za niekwalifikowany podatek VAT związany z wydatkami dotyczącymi zakupionych usług szkoleniowych ponoszonymi po dniu upublicznienia powyższej interpretacji tj. po dniu 9 marca 2012r. chyba że Beneficjent przedstawi interpretację podatkową wydaną w jego indywidualnej sprawie przez organ podatkowy. Powyższa sytuacja powoduje sytuację, w której Kontrahenci Wnioskodawcy nie będą akceptować faktur zawierających podatek VAT uznając go za bezpodstawny. W związku z powyższym Wnioskodawca postanowił przyjąć zasadę, iż w sytuacji, gdy otrzyma od Kontrahentów oświadczenie, że szkolenie spełnia poniższe warunki (i) są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

(ii) usługi te są finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych,

uzna iż spełnione są warunki pozwalające na uznanie za zasadne zwolnienie usługi z podatku VAT i będzie wystawiać faktury ze stawką VAT zwolnione.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi szkoleniowe dla dorosłych świadczone przez niego w ramach projektów dofinansowanych ze środków unijnych opisane we wniosku są zwolnione z podatku VAT. Usługi dla niepracującej młodzieży świadczone przez niego w ramach projektów dofinansowanych ze środków unijnych opisanych we wniosku nie są zwolnione z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk ani jednostki badawczo-rozwojowej świadczącej usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

W dalszej kolejności należy zatem przeanalizować czy dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że świadczy usługi których odbiorcami/uczestnikami są osoby dorosłe, pracujące zawodowo.

Uczestnicy są rekrutowani na szkolenia przez Zamawiającego i zgłaszają się z własnej inicjatywy. Jest to wiedza, która uwzględnia specyfikę wykonywanego przez nich zawodu i branżę, w której pracują.

Tematyka szkoleń to pozyskiwanie funduszy na badania naukowe, finansowanie innowacji oraz metody dydaktyczne.

Uczestnicy pozyskują wiedzę, którą mogą wykorzystać w swojej obecnej pracy i jest to doskonalenie zawodowe. Są to pracujące osoby dorosłe z różnych branż, pracownicy naukowi i nauczyciele akademiccy.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazać bowiem należy, że uczestnicy szkoleń (pracujące osoby dorosłe z różnych branż, pracownicy naukowi i nauczyciele akademiccy) pozyskaną wiedzę mogą wykorzystać w swojej obecnej pracy jak i traktować jako doskonalenie zawodowe.

Wnioskodawca nie może jednak korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT, przysługującego podmiotom które uzyskały dla świadczonych usług akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, bowiem jak wskazał Wnioskodawca we wniosku nie posiada akredytacji w rozumieniu systemu oświaty.

Wnioskodawca nie może również korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, który przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca wskazał bowiem we wniosku, że nie spełnia warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b) ustawy o VAT.

Z wniosku wynika natomiast, że Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe dla Kontrahenta. Usługi szkoleniowe są częścią projektu na które Kontrahent otrzymał dofinansowanie z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego – EFS (European Social Fund – ESF), który jest jednym z Funduszy strukturalnych i który służy osiągnięciu spójności gospodarczej i społecznej oraz wysokiego poziomu zatrudnienia w Unii Europejskiej. Dotacja przyznana Kontrahentowi jest finansowana z dwóch źródeł: 85% ze środków unijnych, tzn. z EFS, 15% w formie dotacji celowej z budżetu krajowego. Za świadczone usługi szkoleniowe Wnioskodawca otrzymuje zapłatę ryczałtową, wystawia fakturę VAT. Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę stanowi dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie i budżecie projektu.

Środki, jakimi płaci Zleceniodawca są wyłącznie środkami publicznymi pochodzącymi z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    • ze sprzedaży papierów wartościowych,
    • z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    • ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    • z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    • z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    • Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    • Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    • Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    • Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    • programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
    • programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),
    • Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    • Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
  6. inne środki.

W przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe dla dorosłych pracujących zawodowo (osoby z różnych branż, pracownicy naukowi i nauczyciele akademiccy) o tematyce szkoleń dotyczących pozyskiwania funduszy na badania naukowe, finansowanie innowacji oraz metody dydaktyczne będą usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. Uczestnicy pozyskują bowiem wiedzę, którą mogą wykorzystać w swojej obecnej pracy, która uwzględnia specyfikę wykonywanego przez nich zawodu i branżę, w której pracują.

Jednocześnie Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie środkami stanowiącymi w całości środki publiczne, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że skoro przedmiotowe usługi szkoleniowe będą kształceniem lub przekwalifikowaniem zawodowym świadczonym dla osób dorosłych pracujących zawodowo oraz będą finansowane w 100% ze środków publicznych (w sytuacji gdy zapłata za świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe będzie pochodziła wyłącznie ze środków publicznych), będą spełniały dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, gdyż przepis ten zwalnia usługi, które są finansowane w całości ze środków publicznych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że opisane we wniosku usługi szkoleniowe dla dorosłych świadczone w ramach projektów dofinansowanych ze środków unijnych są zwolnione z podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii posiadania przez Wnioskodawcę oświadczenia od zleceniodawcy należy stwierdzić, że, zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i cytowanych rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie uzależniają prawa do zastosowania zwolnienia od podatku dla realizowanych usług kształcenia lub doskonalenia zawodowego od treści postanowień zawartych w umowie lub też innym dokumencie na okoliczność świadczonych pomiędzy stronami usług.

Oczywistym jest, że Wnioskodawca winien posiadać dla celów dowodowych odpowiednią dokumentację wykonywanych czynności, jednakże żaden przepis nie wymienia katalogu dokumentów, które Wnioskodawca jest obowiązany posiadać aby zastosować zwolnienie. Tak więc w sytuacji braku przepisów uzależniających (warunkujących) zastosowanie zwolnienia od zawarcia konkretnych zapisów w umowie czy też od posiadania oświadczenia od zleceniobiorcy, nie można uznać, że otrzymanie oświadczenia daje prawo do zastosowania zwolnienia i odwrotnie, że brak takiego oświadczenia wyklucza prawo do zastosowania zwolnienia. Istotny jest bowiem konkretny stan faktyczny zaistniały w danej sprawie i faktyczny sposób finansowania szkoleń, co Wnioskodawca winien udokumentować.

Przepis art. 109 ust. 3 ustawy o VAT stanowi jedynie, że podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, czy też dla celów dowodowych byłoby wskazane, aby w umowie czy innym dokumencie (np. oświadczeniu od zleceniodawcy) była zawarta informacja o finansowaniu ww. szkolenia środkami zleceniodawcy stanowiącymi środki publiczne w określonym procencie czy też o przydatności szkoleń do pracy zawodowej uczestników.

Jednakże nie można uznać, że otrzymanie oświadczenia od zleceniodawcy daje Wnioskodawcy prawo do zastosowania zwolnienia lub też, że brak takiego oświadczenia nie daje prawa do zwolnienia. Prawo do zwolnienia daje bowiem konkretny stan faktyczny, tj. aby przeprowadzone szkolenie stanowiło kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe i aby było faktycznie finansowane w całości, a jeśli nie w całości to w co najmniej 70%, ze środków publicznych.

Przedmiotem wniosku są również szkolenia wykonywane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w których uczestnicy są uczniami szkoły średniej.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że faktura wystawiona przez Wnioskodawcę stanowi dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie i budżecie projektu.

Środki, jakimi płaci Zleceniodawca są wyłącznie środkami publicznymi pochodzącymi z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Bezpośrednimi uczestnikami tych szkoleń są uczniowie, którzy nie pracują, w wieku 16-19 lat. Uczestnicy są rekrutowani na szkolenia przez Zamawiającego tj. szkołę (są to wszyscy uczniowie). Są to zajęcia dodatkowe, które odbywają się podczas obozów naukowych na wakacjach i feriach.

Uczestnicy tych szkoleń pozyskują wiedzę, którą nie mogą wykorzystać w związku z wykonywaną pracą gdyż nie pracują. Jest to wiedza z zakresu równości płci oraz przedsiębiorczości (tematyka szkoleń to równość płci i przedsiębiorczość). Uczestnicy pozyskują wiedzę, którą mogą wykorzystać w przyszłości. W chwili obecnej szkolenia nie pozostają w związku z wykonywaną pracą.

Z wniosku wynika, co wskazano powyżej, że Wnioskodawca nie jest usługodawcą określonym w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT oraz w § 13 ust 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie spełnia również warunków określonych w podpunktach a) i b) art. 43 ust 1 pkt 29 ustawy.

W dalszej kolejności w celu stwierdzenia czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe dla niepracującej młodzieży w wieku 16-19 lat (uczestnicy są uczniami szkoły średniej) mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, należy zbadać czy świadczone usługi są w ogóle usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe dla niepracującej młodzieży w wieku 16-19 lat (uczestnicy są uczniami szkoły średniej). Uczestnicy są rekrutowani na szkolenia przez Zamawiającego tj. szkołę. Są to zajęcia dodatkowe, które odbywają się podczas obozów naukowych na wakacjach i feriach.

Wnioskodawca wskazał, że uczestnicy tych szkoleń pozyskują wiedzę, którą nie mogą wykorzystać w związku z wykonywaną pracą gdyż nie pracują. Uczestnicy pozyskują wiedzę, którą mogą wykorzystać w przyszłości jednakże w chwili obecnej szkolenia nie pozostają w związku z wykonywaną pracą. Tematyką tych szkoleń jest równość płci i przedsiębiorczość.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi dla niepracującej młodzieży świadczone przez niego w ramach projektów dofinansowanych ze środków unijnych opisanych we wniosku nie są zwolnione z podatku VAT.

Analizując opisane powyżej szkolenie prowadzone przez Wnioskodawcę dla uczniów szkoły średniej o tematyce dotyczącej równości płci i przedsiębiorczości zdaniem tut. organu nie można przyjąć, że szkolenie to będzie miało na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Jak wskazał Wnioskodawca są to zajęcia dodatkowe odbywające się podczas obozów naukowych na wakacjach i feriach a uczestnicy są rekrutowani przez Zamawiającego tj. szkołę spośród wszystkich uczniów. Są to zajęcia mające na celu pozyskanie przez uczniów szkoły średniej wiedzy ogólnej z zakresu równości płci i przedsiębiorczości.

W świetle powyższego skoro przedmiotowe usługi szkoleniowe prowadzone przez Wnioskodawcę dla uczniów szkoły średniej w temacie równość płci i przedsiębiorczości nie będą stanowić kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

W tej sytuacji bez znaczenia w przedmiotowej sprawie (do zastosowania zwolnienia od podatku) pozostaje więc fakt, iż przedmiotowe usługi szkoleniowe będą realizowane ze środków publicznych, które Wnioskodawca będzie otrzymywał od podmiotu realizującego projekt.

Tym samym świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz uczniów są opodatkowane 23% stawką VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że usługi dla niepracującej młodzieży świadczone przez niego w ramach projektów dofinansowanych ze środków unijnych opisanych we wniosku nie są zwolnione z podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj