Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-618/12-4/JL
z 19 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-618/12-4/JL
Data
2012.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
beneficjent
kształcenie
podwykonawstwo
szkolenie
usługi szkoleniowe


Istota interpretacji
Usługi świadczone przez podmioty zewnętrzne w przedmiotowej sprawie nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego dla usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych



Wniosek ORD-IN 361 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.07.2012 r. (data wpływu 16.07.2012 r.) – uzupełnionym w dniu 05.10.2012r. (data wpływu 08.10.2012r.) na wezwanie Organu z dnia 27.09.2012r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych na rzecz Spółki przez dostawców – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych na rzecz Spółki przez dostawców.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 05.10.2012r. (data wpływu 08.10.2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 27.09.2012r. (doręczenie 01.10.2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością realizuje projekty współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL). W ramach w/w projektów świadczone są usługi kształcenia finansowane w ponad 70% ze środków publicznych. Świadczone usługi kształcenia zostały zakwalifikowane jako usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego w oparciu o rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z w/w rozporządzeniem - art. 44, definicja kształcenia zawodowego brzmi następująco: „Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/11 2/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych”. Powyższą kwalifikację potwierdza również interpretacja wydana przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego z dnia 31 stycznia 2012 r. sygn. DZF-IV-82252-54-lK/12 (kopia przekazana jako załącznik wraz z niniejszym formularzem) wskazującej stanowisko Instytucji Zarządzającej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), iż wszystkie szkolenia w ramach PO KL powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, gdyż „Jednym z celów głównych Programu jest bowiem wzrost zatrudnienia. Stąd, generalnie przedmiot szkoleń realizowanych w ramach PO KL wiąże się z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym zdefiniowanym w przepisach prawa podatkowego. Z uwagi na powyższe, w opinii Instytucji Zarządzającej PO KL wszystkie szkolenia w ramach PO KL powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług, o ile są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.” W związku z powyższym usługi szkoleniowe, realizowane przez podwykonawców przedsiębiorstwa, w ramach realizowanych projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS (Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) są usługami podstawowymi podlegającymi zwolnieniu z VAT. Zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwolnienie obejmuje nie tylko usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego ale również świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Trudności nastręcza jednak jasne określenie, które usługi, bądź dostawa jakich towarów jest traktowana jako ściśle związana z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

W ramach prowadzonych projektów przez przedsiębiorstwo, nabywane są następujące usługi i towary do świadczenia usługi podstawowej w kilku różnych podmiotach:

  • usługa merytorycznego przygotowania materiałów szkoleniowych,
  • usługa druku materiałów szkoleniowych,
  • sprzęt używany przy prowadzeniu szkoleń (komputery, rzutniki multimedialne, ekrany, sprzęt specjalistyczny dla osób niepełnosprawnych),
  • zakup oprogramowania używanego przy prowadzeniu szkoleń (aplikacje umożliwiające wyświetlanie prezentacji, programy antywirusowe),
  • usługa wynajmu sal szkoleniowych na szkolenia grupowe i szkolenia indywidualne, - usługa cateringowa dla uczestników szkolenia oraz trenerów szkolących,
  • usługa hotelowa (nocleg) dla uczestników projektu szkoleniowego oraz trenerów szkolących, - usługi doradcze dla uczestników projektu szkoleniowego stanowiące część programu szkoleniowego przewidzianego w projekcie szkoleniowym (np. coaching, mentoring),
  • usługa hostingowa dla platformy e-learningowej w ramach elektronicznego komponentu szkoleniowego,
  • opracowanie merytoryczne pakietów szkoleniowych umieszczanych na platformie e-learningowej w ramach elektronicznego komponentu szkoleniowego,
  • opracowanie programistyczne pakietów szkoleniowych umieszczanych na platformie e-learningowej w ramach elektronicznego komponentu szkoleniowego,
  • instalacja pakietów szkoleniowych na platformie e-learningowej w ramach elektronicznego komponentu szkoleniowego,
  • usługi bieżącej obsługi platformy e-learningowej w ramach elektronicznego komponentu szkoleniowego,
  • zakup specjalistycznej prasy uczestnikom szkolenia dotyczącej prowadzonych tematów szkoleniowych.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż przedmiot interpretacji jest bezpośrednio związany z sytuacją prawnopodatkową Wnioskodawcy. W wyniku zakwestionowania kwalifikowalności podatku VAT w ramach prowadzonych przez S Sp. z o.o. projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej przez instytucję będącą dysponentem środków (M Jednostka Wdrażania Programów Unijnych — MJWPU) oraz nałożeniem obowiązku pokrycia kosztu VAT ze środków własnych Wnioskodawcy przez w/w instytucję (obecnie dokonany zwrot VAT jako niekwalifikowalny w kwocie ponad 70000 zł), Spółka złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Przedmiotem interpretacji jest stwierdzenie prawidłowości naliczenia przez dostawców S Sp. z o.o., podatku VAT od świadczonych przez nich usług. Akceptacja kosztów przez Spółkę z potencjalnie nieprawidłowo przyjętymi stawkami VAT przez podwykonawców rodzi dla Wnioskodawcy interpretacji, bezpośrednie olbrzymie koszty finansowe nałożonych kar w postaci zwrotu VAT przez MJWPU i konsekwencje prawnopodatkowe. Bez jednoznacznego stwierdzenia, które z wymienionych we wniosku usług/towarów są ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego Wnioskodawca nie jest w stanie stwierdzić, czy rozliczenie podatku VAT następuje w sposób prawidłowy, ponadto nie jest w stanie otrzymać zwrotu środków własnych w związku ze stwierdzeniem Instytucji Wdrażającej (MJWPU), iż VAT został naliczony nieprawidłowo (stanowisko, iż wszyscy kontrahenci powinni być zwolnieni z podatku VAT z racji świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi) oraz obciążeniem Wnioskodawcy kosztem VAT przez MJWPU w ww. kwocie na dzień dzisiejszy i kolejnymi kwotami w najbliższych miesiącach. Ponadto w piśmie z MJWPU Wnioskodawca otrzymał wyraźne wskazanie iż „W celu uznania podatku VAT od zakupionych usług w ramach realizowanego przez Państwa projektu proszę o dostarczenie do MJWPU interpretacji wydanej w Państwa indywidualnej sprawie” (kopia części przedmiotowego pisma w tym zakresie - litera e) na potwierdzenie bezpośrednich skutków prawnopodatkowych dla Wnioskodawcy przedmiotowej interpretacji przedstawiona w załączniku). Pomimo faktu, iż wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zwolnienia usług świadczonych przez dostawców powyżej przytoczone okoliczności wyraźnie wskazują na bezpośredni związek przedmiotu interpretacji z sytuacją prawnopodatkową Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Które z wymienionych usług i towarów są ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz na podstawie jakich kryteriów kwalifikowane są usługi ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, w których przypadku można skorzystać ze zwolnienia...

Doprecyzowując dalej pytanie i wątpliwości Organu Spółka stwierdziła w uzupełnieniu do wniosku, iż przedmiotem interpretacji jest możliwość stosowania zwolnienia od podatku VAT dla wymienionych towarów i usług przez dostawców Spółki w projektach unijnych finansowanych w ponad 70% ze środków publicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyżej wymienione usługi/towary nie są ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a więc nie mogą podlegać zwolnieniu z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f (art. 146a pkt 1 cyt. ustawy). Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 pkt 1 i 2 zwolnienie, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Art. 17a mówi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

§ 13 ust. 8 ww. rozporządzenia stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Natomiast § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powołane wyżej przepisy przewidują zatem zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych. Zwolnienie ma również zastosowanie do dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe, jeżeli są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Spółka realizuje projekty współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL). W ramach w/w projektów świadczone są usługi kształcenia finansowane w ponad 70% ze środków publicznych. Świadczone usługi kształcenia zostały zakwalifikowane jako usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego w oparciu o rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Stąd, generalnie przedmiot szkoleń realizowanych w ramach PO KL wiąże się z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym zdefiniowanym w przepisach prawa podatkowego.

W ramach prowadzonych projektów przez przedsiębiorstwo, nabywane są następujące usługi i towary do świadczenia usługi podstawowej w kilku różnych podmiotach:

  • usługa merytorycznego przygotowania materiałów szkoleniowych,
  • usługa druku materiałów szkoleniowych,
  • sprzęt używany przy prowadzeniu szkoleń (komputery, rzutniki multimedialne, ekrany, sprzęt specjalistyczny dla osób niepełnosprawnych),
  • zakup oprogramowania używanego przy prowadzeniu szkoleń (aplikacje umożliwiające wyświetlanie prezentacji, programy antywirusowe),
  • usługa wynajmu sal szkoleniowych na szkolenia grupowe i szkolenia indywidualne, - usługa cateringowa dla uczestników szkolenia oraz trenerów szkolących,
  • usługa hotelowa (nocleg) dla uczestników projektu szkoleniowego oraz trenerów szkolących, - usługi doradcze dla uczestników projektu szkoleniowego stanowiące część programu szkoleniowego przewidzianego w projekcie szkoleniowym (np. coaching, mentoring),
  • usługa hostingowa dla platformy e-learningowej w ramach elektronicznego komponentu szkoleniowego,
  • opracowanie merytoryczne pakietów szkoleniowych umieszczanych na platformie e-learningowej w ramach elektronicznego komponentu szkoleniowego,
  • opracowanie programistyczne pakietów szkoleniowych umieszczanych na platformie e-learningowej w ramach elektronicznego komponentu szkoleniowego,
  • instalacja pakietów szkoleniowych na platformie e-learningowej w ramach elektronicznego komponentu szkoleniowego,
  • usługi bieżącej obsługi platformy e-learningowej w ramach elektronicznego komponentu szkoleniowego,
  • zakup specjalistycznej prasy uczestnikom szkolenia dotyczącej prowadzonych tematów szkoleniowych.

W przedmiotowej sprawie Spółka nabywa więc od podmiotów zewnętrznych towary i usługi potrzebne do realizacji szkoleń. W piśmie będącym uzupełnieniem do wniosku Spółka wskazała, iż przedmiotem interpretacji jest możliwość stosowania zwolnienia od podatku VAT dla wymienionych towarów i usług przez dostawców Spółki. Według Spółki przedmiotowe towary i usługi dostarczane przez podmioty zewnętrzne nie są ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zatem nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Odnosząc się do powyższego stanowiska Spółki należy stwierdzić, iż usługi świadczone przez podmioty zewnętrzne w przedmiotowej sprawie nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego dla usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, zatem stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe. W opinii Organu jednak, wymienione usługi – za wyjątkiem usług doradczych – są ściśle związane ze szkoleniami realizowanymi przez Spółkę, mają w stosunku do nich charakter pomocniczy i są niezbędne do właściwego wykonania usługi szkoleniowej. Usługa doradcza nie jest natomiast usługą pomocniczą i niezbędną w stosunku do usługi kształcenia lecz stanowi odrębne świadczenie, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach odrębnych od tych dotyczących usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania.

Rozpatrując przedstawiony we wniosku problem należy zwrócić szczególną uwagę na przepisy art. 43 ust. 17a ustawy o VAT oraz § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia. Na ich podstawie należy uznać, iż dostawcy przedmiotowych towarów i usług nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, pomimo związku tych towarów i usług (wyłączając usługi doradcze) z usługą kształcenia zawodowego i przekwalifikowania realizowaną przez Spółkę. Powyższe regulacje dopuszczają bowiem możliwość stosowania zwolnienia przewidzianego dla usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych - również dla towarów i usług ściśle związanych z usługami kształcenia (usługami głównymi), lecz możliwość ta dotyczy tylko podmiotu realizującego usługę główną. W przedmiotowej sprawie usługę główną w postaci szkoleń finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych świadczy Spółka. Podmioty zewnętrzne świadczą na rzecz Spółki jedynie usługi pomocnicze, niewątpliwie niezbędne do właściwego wykonania usługi szkoleniowej (za wyjątkiem usług doradczych), lecz w odniesieniu do powyższych świadczeń podmioty te nie występują w charakterze podmiotu realizującego usługę podstawową. Zatem w odniesieniu do wymienionych we wniosku towarów i usług dodatkowych dostarczanych przez dostawców zewnętrznych (za wyjątkiem usług doradczych) zastosowanie znajdzie wyłączenie ze zwolnienia od podatku VAT przewidziane w art. 43 ust. 17a ustawy oraz § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia.

Podsumowując, w analizowanym przypadku podmioty zewnętrzne dokonujące na rzecz Spółki dostawy wymienionych we wniosku towarów i usług nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego dla usług kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania. Zatem dostawcy zobowiązani są naliczyć podatek VAT z tytułu dostawy przedmiotowych towarów i usług na rzecz Spółki według właściwych dla tych towarów i usług stawek VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku (bądź jego uzupełnień) nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj