Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/DPC/415-65/05/PK
z 8 listopada 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/DPC/415-65/05/PK
Data
2005.11.08
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
kodeks pracy
przeniesienie służbowe
stosunek pracy
Pytanie podatnika
Czy kwoty wypłacane pracownikowi zatrudnionemu na podstawie stosunku pracy z tytułu zmiany miejsca pracy są zwolnione z podatku dochodowego jako kwoty wypłacane z tytułu przeniesienia służbowego wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 14?
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka planuje przenieść pracowników z Opola do Warszawy i w związku z tym zostaną im wypłacone kwoty z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia oraz zasiłków na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem, do wysokości 200% wynagrodzenia należnego za miesiąc, w którym ma nastąpić przeniesienie. Spółka stoi na stanowisku, że świadczenia wypłacane z powyższego tytułu będą korzystać ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.). Przepis ten stanowi, iż wolne od podatku są kwoty otrzymywane przez pracowników z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego oraz zasiłków na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym, do wysokości 200% wynagrodzenia należnego za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie. Zdaniem Spółki pojęcie "przeniesienie służbowe" oznacza przeniesienie realizowane w ramach wszelkich umów o pracę określonych w Kodeksie pracy. Powyższe twierdzenie Spółka uzasadnia następującymi argumentami:
- powołany przepis stanowi o przeniesieniu pracowników, nie ograniczając pojęcia "pracownik" jedynie do określonych stosunków pracowniczych, a tym samym brak jest podstaw do dokonywania takiego ograniczenia na podstawie określonych wykładni, bo gdyby ustawodawca chciał dokonać takiego ograniczenia, tak by uczynił, jak np. w art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego nie podziela stanowiska Spółki. Zgodnie z art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacje wydawane na wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta zawierają ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. W związku z tym podstawą do dokonania interpretacji nie może być potoczne rozumienie wyrazów, a jedynie ich znaczenie w powiązaniu z innymi przepisami prawa. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółkę ze świadczeniobiorcami wiąże stosunek pracy, określony w Kodeksie pracy. Art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa, że zwolnienie dotyczy kwot wypłacanych z tytułu przeniesienia służbowego. Pojęcie przeniesienia służbowego nie występuje w Kodeksie pracy, zaś występuje w przepisach regulujących stosunek służbowy, takich jak:
Mimo, iż zgodnie z argumentacją Spółki żaden przepis prawa nie definiuje pojęcia służbowy, to skoro pojęcie przeniesienia służbowego pojawia się jedynie w przepisach regulujących stosunek służbowy, a nie pojawia się w przepisach regulujących stosunek pracy to należy uznać, iż przeniesienie służbowe jest z nim nierozerwalnie związane. Wynika to z różnic pomiędzy stosunkiem pracy a stosunkiem służbowym: zmiana miejsca pracy w stosunku pracy wymaga wypowiedzenia warunków umowy o pracę, a przeniesienie służbowe następuje w drodze decyzji administracyjnej i co do zasady nie wymaga zgody przenoszonego. Mylne jest także twierdzenie Spółki, iż przedmiotowy przepis dotyczy wszystkich pracowników, nie tylko tych których ze świadczeniodawcą wiąże stosunek służbowy. Istotnie, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje osobno pracownika świadczącego pracę na podstawie stosunku pracy, od pracownika świadczącego pracę na podstawie stosunku służbowego, lecz z treści art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż ustawa jasno rozgranicza stosunek służbowy od stosunku pracy. Bezpodstawna jest także teza Spółki, iż ustawodawca dokonał w art. 21 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy ograniczenia pojęcia pracownik do określonych stosunków pracowniczych, zawierając w tym przepisie ograniczenie wysokości zwolnienia dodatku wypłacanego za rozłąkę pracownikom czasowo przeniesionym do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju, określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. Twierdzenie powyższe jest błędne, gdyż treść tego przepisu odwołuje się do odrębnych przepisów celem określenia limitu, a nie celem określenia podmiotów, które mogą skorzystać z tego zwolnienia. Reasumując, zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie obejmowało kwot wypłacanych przez Spółkę swoim pracownikom zatrudnionym na podstawie stosunku pracy, a więc na Spółce ciążą obowiązki płatnika określone w ww. ustawie dla podmiotów wypłacających świadczenia ze stosunku pracy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.