Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-18/05/CIP/01
z 30 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-18/05/CIP/01
Data
2004.12.30
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Delegacje ustawowe
Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
usługi gastronomiczne
usługi noclegowe
zwrot podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy słusznie odlicza podatek naliczony od zakupu usług noclegowych i gastronomicznych, związanych z realizacją projektów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Zdaniem Podatnika, Spółce na mocy przepisów od § 23 do § 34 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. przysługuje zwrot podatku naliczonego dotyczącego usług noclegowych i gastronomicznych dotyczących szkoleń finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Przepis art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług w ocenie Podatnika nie ma zastosowania w niniejszym stanie faktycznym.
Stan faktyczny: Podatnik zajmuje się realizacją różnych projektów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej. Niektóre z tych programów polegają na organizowaniu szkoleń dla poszczególnych grup odbiorców. Organizowanie tych szkoleń związane jest z ponoszeniem kosztów wynagrodzeń wykładowców, zakwaterowania, wyżywienia, dojazdów uczestników oraz ogólnych kosztów administracyjnych. Wszystkie te koszty finansowane są ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej. Umowa o realizację projektu została zarejestrowana w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej, a wydatki pokrywane są ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku bankowym. Spółka wnioskuje i otrzymuje zwrot podatku naliczonego od usług noclegowych i gastronomicznych związanych z organizacją przedmiotowych szkoleń. Ocena prawna stanu faktycznego: W stanie prawnym obowiązującym od 1 maja 2004r. problematyka zwrotu podatku naliczonego podatnikom dokonującym zakupu towarów i usług lub importu towarów finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej została uregulowana w rozdziale 12, § 23 - § 34 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z § 23 ust. 1 cyt. rozporządzenia, zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. W rozumieniu przepisu § 6 ust. 3 pkt 1 cyt. rozporządzenia, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących m.in. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej. Zgodnie z § 23 ust. 2 tego rozporządzenia, przepis § 23 ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1. W § 24 ww. rozporządzenia, wymieniono okoliczności, do których nie stosuje się zwrotu podatku naliczonego na podstawie § 23 - § 27 cyt. rozporządzenia. I tak, zgodnie z przepisem § 24 ust. 1, zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:
Warunki jakie powinien spełnić podatnik, by otrzymać zwrot podatku, o którym mowa, zawarte są w § 25 ust. 1 tego rozporządzenia. Zgodnie z § 27 ust. 1 w/w. rozporządzenia, zwrot podatku następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku oraz z uwzględnieniem warunków określonych w art. 99 ust. 12 ustawy, a w przypadku nieotrzymania zwrotu w tym terminie - również z uwzględnieniem warunków wymienionych w art. 87 ust. 2 i 7 ustawy. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że jeżeli:
wówczas Spółce przysługuje zwrot tego podatku naliczonego, na podstawie złożonego wniosku, zgodnie z § 27 ust. 1 powyższego rozporządzenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.