Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-18/05/CIP/01
z 30 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-18/05/CIP/01
Data
2004.12.30



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Delegacje ustawowe


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
usługi gastronomiczne
usługi noclegowe
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy słusznie odlicza podatek naliczony od zakupu usług noclegowych i gastronomicznych, związanych z realizacją projektów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Zdaniem Podatnika, Spółce na mocy przepisów od § 23 do § 34 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. przysługuje zwrot podatku naliczonego dotyczącego usług noclegowych i gastronomicznych dotyczących szkoleń finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Przepis art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług w ocenie Podatnika nie ma zastosowania w niniejszym stanie faktycznym.


Stan faktyczny:

Podatnik zajmuje się realizacją różnych projektów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej. Niektóre z tych programów polegają na organizowaniu szkoleń dla poszczególnych grup odbiorców. Organizowanie tych szkoleń związane jest z ponoszeniem kosztów wynagrodzeń wykładowców, zakwaterowania, wyżywienia, dojazdów uczestników oraz ogólnych kosztów administracyjnych. Wszystkie te koszty finansowane są ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej. Umowa o realizację projektu została zarejestrowana w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej, a wydatki pokrywane są ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku bankowym. Spółka wnioskuje i otrzymuje zwrot podatku naliczonego od usług noclegowych i gastronomicznych związanych z organizacją przedmiotowych szkoleń.

Ocena prawna stanu faktycznego:

W stanie prawnym obowiązującym od 1 maja 2004r. problematyka zwrotu podatku naliczonego podatnikom dokonującym zakupu towarów i usług lub importu towarów finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej została uregulowana w rozdziale 12, § 23 - § 34 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie z § 23 ust. 1 cyt. rozporządzenia, zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.

W rozumieniu przepisu § 6 ust. 3 pkt 1 cyt. rozporządzenia, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących m.in. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej.

Zgodnie z § 23 ust. 2 tego rozporządzenia, przepis § 23 ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

W § 24 ww. rozporządzenia, wymieniono okoliczności, do których nie stosuje się zwrotu podatku naliczonego na podstawie § 23 - § 27 cyt. rozporządzenia. I tak, zgodnie z przepisem § 24 ust. 1, zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

  1. o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub
  2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Warunki jakie powinien spełnić podatnik, by otrzymać zwrot podatku, o którym mowa, zawarte są w § 25 ust. 1 tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 27 ust. 1 w/w. rozporządzenia, zwrot podatku następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku oraz z uwzględnieniem warunków określonych w art. 99 ust. 12 ustawy, a w przypadku nieotrzymania zwrotu w tym terminie - również z uwzględnieniem warunków wymienionych w art. 87 ust. 2 i 7 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że jeżeli:

  • środki otrzymane przez Podatnika spełniają wymogi określone powyżej i mogą być uznane za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
  • podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług (w tym noclegowych i gastronomicznych) sfinansowanych z tych środków, o który nie został pomniejszony lub nie może zostać pomniejszony podatek należny,
  • podatnik spełnia warunki określone w przepisie zawartym w § 25 ust. 1 ww. rozporządzenia,

wówczas Spółce przysługuje zwrot tego podatku naliczonego, na podstawie złożonego wniosku, zgodnie z § 27 ust. 1 powyższego rozporządzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj