Interpretacja Urzędu Skarbowego w Biłgoraju
ppde/443-30/2005
z 7 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ppde/443-30/2005
Data
2005.11.07



Autor
Urząd Skarbowy w Biłgoraju


Temat
Podatek od towarów i usług

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
użytkowanie wieczyste


Pytanie podatnika
Zwracam się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie związanej z naliczaniem opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych stanowiących własność Skarbu Państwa. Uzytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych stanowiących własność Skarbu Państwa powstało: z mocy prawa z dniem 05.12.1990r. i zostało stwierdzone decyzją Wojewody ............ na podstwie art. 2 ust. 1,2 i 3 ustawy z dnia 29.09.1990r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomościna podstawie umowy cywilno-prawnej - aktu notarialnego na podstawie art. 88a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29.04.1985r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości.Zarówno w jednym jak i w drugim przypadku użytkowanie wieczyste powstało pod rządami ustawy podatkowej w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 maja 2004r.Z tytułu użytkowania wieczystego została naliczona opłata roczna, która zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami może być aktualizowana, nie częściej niż raz w roku, jeżeli wartość tej nieruchomości ulegnie zmianie.W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste, zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, traktuje się jako świadczebnie usług na rzecz innego podmiotu. Powstaje więc pytanie, czy opłaty pobierane z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste wnoszone po dniu 01.05.2004r. podlegają opodatkowaniu. Zdaniem tut. Starostwa opłaty z tytułu użytkowania wieczystego naliczone przed dniem 01.05.2004r. nie podlegają opodatkowaniu, bez względu na to, czy użytkowanie wieczyste powstało na podstawie umowy cywilnoprawnej, czy też w drodze decyzji administracyjnej. Oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste nie jest usługą ciągłą, a więc obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych. Zgodnie z cytowaną wyżej ustawą o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi-oddania gruntu w użytkowanie wieczyste.Jeżeli obowiązek podatkowy miałby powstać z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat rocznych z tego tytułu, to w ustawie musiałby znaleźć się zapis, że podstawą opodatkowania są poszczególne opłaty roczne pobierane w przypadku oddania nieruchomości gruntowyh w użytkowanie wieczyste.. Art. 29 nowej ustawy VAT nie zawiera jednak takiego określenia.W związku z tym, że w tut. Starostwie występuje znaczna ilość przypadków opisanych jak wyżej, proszę o zajęcie stanowiska w tej sprawie. W przypadku uznania że opłaty roczne pobierane z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste, wnoszone po dniu 1 maja 2004r. podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, proszę o wskazanie prawidłowego sposobu obliczenia podatku tj. czy kwotę należną od użytkowania wieczystego należy pomniejszyć o podatek VAT czy powiększyć.


Na podstawie art. 14a par. 1 i par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku Starosty Biłgorajskiego z dnia 14.09.2005r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Biłgoraju udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie indywidualnej podatnika oraz przy uwzględnieniu stanu prawnego na dzień wydania niniejszego postanowienia: 1. uznaje za nieprawidłowe stanowisko Starosty .................. przedstawione w przedmiotowym wniosku , iż opłaty z tytułu wieczystego użytkowania gruntów naliczone przed 1 maja 2004r., a wnoszone po tym dniu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług 2. odmawia udzielenia odpowiedzi na pytanie czy do opłat z tytułu wieczystego użytkowania należy doliczać podatek od towarów i usług zwiększając w ten sposób wysokość kwoty opłaty, czy też należy uznać, że kwota podatku jest juz zawarta w kwocie pobranej opłaty i ustalonej przed dnie 1 maja 2004r..

W dniu 16 września 2005r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Biłgoraju pisemny wniosek Starosty ............ o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania niektórych przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.). Wnioskodawca ma wątpliwości:1. czy opłaty pobierane z tytułu oddania gruntów w wieczyste użytkowanie gruntów wnoszone po dniu 1 maja 2004 podlegają opodatkowaniu w sytuacji gdy opłaty te naliczone zostały przed 1 maja 2004r. 2. czy do opłat z tytułu wieczystego użytkowania ustalonych przed dniem 1 maja 2004r., a pobieranych po tej dacie należy doliczać podatek od towarów i usług zwiększając w ten sposób kwotę opłaty, czy też należy uznać, że kwota podatku jest zawarta w kwocie uprzednio ustalonej opłaty.

Zdaniem Starosty ...............opłaty z tytułu użytkowania wieczystego naliczone przed dniem 1 maja 2004r., a uiszczanie po tym dniu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), bez względu na to czy użytkowanie wieczyste powstało na podstawie umowy cywilnoprawnej, czy też w drodze decyzji administracyjnej. Według Starosty: "Oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste nie jest usługą ciągłą, a więc obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi - oddania gruntu w użytkowanie wieczyste. Jeśli obowiązek podatkowy miałby powstać z chwila upływu terminu płatności poszczególnych opłat rocznych z tego tytułu, to w ustawie musiałby znaleźć się zapis, że podstawą opodatkowania są poszczególne opłaty roczne pobierane w przypadku oddania nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste. Art. 29 nowej ustawy o VAT nie zawiera jednak takiego określenia" Odnośnie drugiego pytania zdaniem Starosty ........... do opłat za użytkowanie wieczyste pobierane po dniu 1 maja 2004r. powinien być doliczony podatek VAT w wysokości 22% zwiększając jednocześnie kwotę opłaty rocznej o podatek należny.

Zgodnie z art.14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądami administracyjnymi. W związku z tym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Biłgoraju udziela interpretacji w wyżej przestawionych sprawach w sposób następujący. W myśl postanowień art. 7 ust. 1 w/w ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast zgodnie z postanowieniami art. 8 ust. 1 omawianej ustawy przez świadczenie usług (o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, gdyż nie daje prawa do rozporządzania gruntem jak właściciel i dlatego uznać należy, że dla celów podatku od towarów i usług jest ono świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z przepisami art. 19 ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje co do zasady z chwilą dokonania dostawy towarów lub z chwila wykonania usługi. W przypadku gdy czynność powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej wystawienia, nie później niż 7 dni od dnia dokonania tej czynności. Jeżeli natomiast przed wykonaniem usługi pobrano część należności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tej części. Wbrew twierdzeniu Starosty, użytkowanie wieczyste ma charakter usługi ciągłej i zgodnie z w/w ogólnymi zasadami przewidzianymi w ustawie o PTU, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług po dniu 1 maja 2004r. powstaje z chwilą otrzymania zapłaty poszczególnych opłat należnych z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych, bez względu na to czy oddanie w użytkowanie wieczyste nastąpiło przed dniem 1 maja 2005r., czy też po tej dacie.

Strona błędnie łączy moment powstania obowiązku podatkowego z momentem przekazania gruntu w użytkowanie wieczyste. Należy wyjaśnić, że sama czynność przekazania gruntu w użytkowanie wieczyste nie jest usługą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem tym podatkiem, natomiast opodatkowaniu podlegają opłaty za fakt użytkowania wieczystego jako usługi ciągłej. Prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice zostały zasadniczo określone w przepisach Kodeksu cywilnego oraz w ustawie z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603, ze zm.). Zgodnie z art. 27 ustawy o gospodarce gruntami oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Użytkowanie wieczyste jest więc instytucją prawa cywilnego. Ustanawianie i znoszenie użytkowania wieczystego oraz kształtowanie elementów treści stosunku prawnego tego użytkowania co do zasady następuje na podstawie oświadczeń woli stron, tj. czynności cywilnoprawnych między właścicielami, a użytkownikami wieczystymi. Ustawodawca dopuścił pewne wyjątki w tym zakresie na rzecz drogi administracyjnej. Takim wyjątkiem jest powstanie użytkowania wieczystego z mocy prawa z dniem 5.12.1990r. i stwierdzane decyzją Wojewody na podstawie art. 2 ust. 1, 2, 3 ustawy z dnia 29 września 1990r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości (Dz. U. Nr 79, poz. 464, ze zm.). Jednak w takich przypadkach, tj. użytkowania wieczystego potwierdzonego decyzją, w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Biłgoraju nie ma wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług tej czynności w oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Obowiązek płacenia opłaty obciąża każdego użytkowania bez względu na sposób nabycia prawa wieczystego użytkowania. Opłaty te są zobowiązaniami cywilnoprawnymi uiszczanymi bez wezwania na rzecz właściciela gruntu. Fakt stwierdzenia przez kompetentny organ nabycia prawa użytkowania wieczystego w drodze decyzji nie powoduje przekształcenia stosunku cywilnoprawnego w stosunek administracyjnoprawny.

Podsumowując, stwierdza się, że opłaty z tytułu wieczystego użytkowania gruntów naliczone przed 1 maja 2004r., a wnoszone po tym dniu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bez względu na to czy użytkowanie wieczyste powstało na podstawie umowy cywilnoprawnej, czy też w drodze decyzji administracyjnej W przedmiocie drugiego pytania należy stwierdzić, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Kwotę należną z tytułu sprzedaży towarów, czy usług stanowiącą podstawę opodatkowania ustalają strony. Jak wyżej wskazano stosownie do postanowień ustawy z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami, w związku z oddaniem gruntów w użytkowanie wieczyste, od użytkowników wieczystych pobierane są określone opłaty. Zatem w przypadku użytkowania wieczystego podstawę opodatkowania stanowią opłaty pobrane z tego tytułu, pomniejszone o kwotę podatku. Oznacza to, że kwota pobrana jest kwotą brutto (tzn. z podatkiem VAT), a obowiązek rozliczenia podatku spoczywa na jednostce oddającej grunt w użytkowanie wieczyste.

Unormowania dotyczące zmiany wysokości opłat za użytkowanie wieczyste, terminu płatności tych opłat, itp. wynikają z w/w przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, a nie z przepisów podatkowych. Zgodnie z art. 3 ustawy o gospodarce gruntami właściwym w sprawach gospodarki nieruchomościami regulowanych przepisami ustawy o gospodarce gruntami jest Minister Infrastruktury. W związku z powyższym kwestie możliwości zwiększenia opłat pobieranych z tytułu użytkowania wieczystego nie należą do kompetencji organów podatkowych i postanowiono jak wyżej. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Interpretacja traci moc z chwilą zmiany stanu prawnego. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany albo uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj