Interpretacja Urzędu Skarbowego w Myślenicach
PD-1/415/13/2005
z 20 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-1/415/13/2005
Data
2005.09.20



Autor
Urząd Skarbowy w Myślenicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
reklama


Pytanie podatnika
Podatniczka prowadzi działalność polegającą na wykonywaniu usług przedstawicielskich firmy(...) organizując spotkania w domach prywatnych i miejscach publicznych. Czy zakupione przez nią produkty spożywcze używane podczas prezentacji urządzenia, stanowią koszt uzyskania przychodu?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myślenicach działając na podstawie art. 14a § 1, oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 roku Nr. 8 poz. 60, ze zm.) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 26.08.2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, stwierdza iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Do tut. organu podatkowego wpłynął w dniu 26.08.2005 roku wniosek złożony przez Panią X sprawie wydania urzędowej interpretacji dotyczącej zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnosząca zapytanie przedstawiła stan faktyczny z którego wynika, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania usług przedstawicielskich w stosunku do firmy (...) i zajmuje się sprzedażą urządzenia wielofunkcyjnego, wykorzystywanego w gospodarstwie domowym do przetwarzania produktów spożywczych takich jak: mielenie, gotowanie, rozdrabnianie szatkowanie, ubijanie itp. Dochodem Pani X z tyt. prowadzenia tej działalności jest prowizja otrzymana od firmy (...) uzyskana ze sprzedaży tego urządzenia na rzecz osób fizycznych.
Specyfika tej sprzedaży polega na organizowaniu spotkań w domach prywatnych i miejscach publicznych (sale uzdrowiskowe, szkoły, hotele itp.), gdzie odbywa się prezentacja urządzenia, przeznaczonego do sprzedaży i w rezultacie jej dochodzi do zawarcia transakcji. W trakcie pokazu oferowanego do do sprzedaży urządzenia wykorzystywane są produkty spożywcze, zakupione przez podatniczkę.

Na tle powyższego Pani X stoi na stanowisku, że wydatki związane z zakupem artykułów spożywczych w celu przeprowadzenia prezentacji urządzenia wielofunkcyjnego, wykorzystywanego w gospodarstwie domowym stanowią w pełnej wysokości koszty uzyskania przychodów.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny sprawy, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myślenicach, działając na podstawie art. 14a § 1 Ustawy - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr. 8 poz. 60, ze zm.) odpowiadając na prośbę z dnia 26.08.2005 roku wyjaśnia co następuje:Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr. 14 poz. 176, ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.
Sformułowana w tym przepisie definicja oznacza w praktyce, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 powołanej wyżej ustawy. Jednakże, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego bezpośredni związek z prowadzoną działalnością oraz to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.Jednocześnie w art. 23 ust. 1 pkt. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca postanowił, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
Reklama prowadzona w sposób publiczny, to taka, która może być dostępna dla nieokreślonej liczby osób, czyli jej odbiorcami może być nieograniczony, anonimowy krąg osób. Ma ona zatem charakter powszechny, przeznaczony dla ogółu ludzi.
O publicznym charakterze reklamy decyduje właśnie sposób jej prowadzenia, spełniający powyższe kryteria.
Reklama prowadzona w sposób niepubliczny to taka, która adresowana jest do ograniczonego kręgu osób, a zatem do określonej nie anonimowej liczby odbiorców, znanych z imienia i nazwiska.
Z przedstawionego przez Panią X stanu faktycznego wynika, że wydatki związane z zakupem artykułów spożywczych, wykorzystywanych w celu przeprowadzenia prezentacji urządzenia używanego w gospodarstwie domowym mają bezpośredni związek z osiąganymi przychodami.
Wobec powyższego, pierwszą z nadmienionych przesłanek warunkujących uznanie danego wydatku za koszt podatkowy należy uznać za spełnioną.Niemniej jednak zajęte przez Panią stanowisko dotyczące zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów zakupionych artykułów spożywczych w pełnej wysokości jest nieprawidłowe.
W złożonej prośbie podatniczka sama podnosi iż prezentacje urządzenia wielofunkcyjnego służącego do przetwarzania towarów spożywczych odbywa się zarówno w domach prywatnych jak i miejscach publicznych (sale uzdrowiskowe, szkoły itp.).
W ocenie tut. organu podatkowego prezentacje organizowane w domach prywatnych, kiedy umawia się Pani z grupą wybranych, potencjalnych odbiorców mają charakter zamknięty, wówczas wydatki związane z zakupem artykułów spożywczych zużywanych w czasie trwania takiej prezentacji będą podlegały limitowaniu.
Sytuacja wygląda inaczej, gdy prezentacje prowadzone są w salach uzdrowiskowych, szkołach itp. t.j. organizowane są w sposób publiczny, dostępne dla nieokreślonej, anonimowej liczby osób.
W tym rozumieniu wydatki te, jako wydatki na reklamę publiczną nie podlegają limitowaniu i będą podstawą do zaliczenia ich w całości w koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Myślenicach w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj