Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PD III/415-71/05
z 6 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD III/415-71/05
Data
2005.10.06



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
umowa zlecenia


Pytanie podatnika
Czy zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 w związku z art. 13 pkt 8 lit.a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawcy z tytułu zawartej umowy zlecenia przysługuje prawo do kosztów uzyskania przychodu w wysokości 20% uzyskanego przychodu ?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego z dnia 06.07.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu dnia 07.07.2005 r.), uzupełniony przez Podatnika pismami z dnia 01.08.2005 r. oraz z dnia 04.08.2005 r. - w zakresie dotyczącym odpowiedzi na pytanie: Czy zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 w związku z art. 13 pkt 8 lit.a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawcy z tytułu zawartej umowy zlecenia przysługuje prawo do kosztów uzyskania przychodu w wysokości 20% uzyskanego przychodu ...

UZASADNIENIE

Stan faktyczny opisany we wniosku. Zgodnie z okolicznościami opisanymi we wniosku, Podatnik zawarł umowę zlecenia, w której zobowiązał się do doradztwa i prowadzenia inwestycji budowlanych realizowanych przez Zleceniodawcę, będącego spółką z o. o. W umowie zawarto klauzulę, z której wynika, że zleceniodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich, za czynności podejmowane przez zleceniobiorcę w ramach przedmiotowej umowy zlecenia.

W pismie z dnia 01.08.2005 r. Wnioskodawca poinformował, że zawarta umowa zlecenia, której przedmiotem jest doradztwo i prowadzenie inwestycji budowlanych została zawarta poza działalnością gospodarczą. Podatnik podkreślił, że prowadzona przez niego działalność gospodarcza została w dniu 31.07.2005 r. zlikwidowana (co udokumentował decyzją Prezydenta Miasta K. z dnia 04.08.2005 r. o wykreśleniu z dniem 31.07.2005 r. z ewidencji działalności gospodarczej), a wcześniej była przez kilka lat zawieszona (zgodnie ze znajdującym się w tut. Urzędzie NIP – 1 złożonym w dniu 29.08.2000 r. prowadzona przez Podatnika działalność gospodarcza, której przedmiotem były usługi w zakresie projektowania architektonicznego, wzornictwa, grafiki, doradztwa inwestycyjnego, nadzoru budowlanego i wycen nieruchomości, została zawieszona z dniem 31.07.2000 r. - przypisek U.S.). W dniu 04.08.2005 r. Wnioskodawca załączył do wniosku Umowę zlecenia z dnia 07.06.2005 r. oraz aneks nr 1 do ww. Umowy z dnia 07.06.2005 r. Ponadto Podatnik oświadczył, iż zakres wykonywanych przez niego usług w ramach przedmiotowej umowy zlecenia zawarty jest w § 1 umowy z dnia 07.06.2005 r. nie obejmuje doradztwa inwestycyjnego.

Stanowisko Wnioskodawcy: Zdaniem Podatnika, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 w związku z art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przysługuje mu prawo do kosztów uzyskania przychodu w wysokości 20% uzyskanego przychodu. Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, wykonywanych przez niego czynności nie można zaklasyfikować jako wykonywanej samodzielnie działalności gospodarczej, a co za tym idzie, z tytułu przedmiotowej umowy zlecenia nie jest on podatnikiem podatku „VAT”.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Zgodnie z art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (tj. przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze).

Natomiast stosownie do art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2,4,6 i 8 – określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Przy czym w art. 22 ust. 10 ustawy zawarto regulację, zgodnie z którą, jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-4, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych.

Z opisanych we wniosku okoliczności wynika, że umowa zlecenia nie została zawarta w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, gdyż działalność ta została z dniem 31.07.2000 r. zawieszona, a z dniem 31.07.2005 r. zlikwidowana.

Z załączonej do wniosku umowy zlecenia z dnia 07.06.2005 r. oraz aneksu do przedmiotowej umowy wynika, że z tytułu wykonywanych w jej ramach usług, których zakres został wskazany w §1, zleceniobiorcy przysługuje ustalone kwotowo wynagrodzenie za każdy przepracowany dzień oraz zwrot kosztów poniesionych w celu realizacji powierzonych mu zadań, o których mowa w § 3 umowy. W tym miejscu ma marginesie przedmiotowej sprawy należy zauważyć, iż – stosownie do zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, za wyjątkiem dochodów zwolnionych wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Reasumując: Co do zasady podatnikowi, który wykonuje usługi jako zleceniobiorca przysługują ryczałtowe, wynikające z art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy koszty uzyskania przychodu. Przy czym – w sytuacji, gdy zleceniobiorca podlega ubezpieczeniu społecznemu - koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenia chorobowe, o jakich mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż z tytułu zawartej w dniu 07.06.2005 r. umowy zlecenia przysługuje mu prawo do kosztów uzyskania przychodu w wysokości 20% uzyskanego przychodu należy uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie tut. organ podatkowy wskazuje na ograniczenie możliwości stosowania 20% kosztów uzyskania przychodów, dotyczące przychodów z tytułu umów menedżerskich i umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym ograniczenie to, do wysokości kosztów wskazanych w art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy, związane jest z kwalifikacją danej umowy, która wynikać może nie z samej treści umowy, ale z celu oraz sposobu realizacji umowy, czego tut. organ podatkowy nie może stwierdzić bez stosownego postępowania ustalającego sposób realizacji powierzonych podatnikowi zadań.

Na tej podstawie orzeczono jak w sentencji.

Na postawione przez Wnioskodawcę pytanie z zakresu podatku od towarów i usług odpowiedzi udzielono postanowieniem tut. organu podatkowego z dnia 01.09.2005 r. znak: PPI /443 – 140/05.

Powyższa interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz przepisy prawa obowiązujące na dzień zaistnienia zdarzenia opisanego we wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj