Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/1110/443/100/2005/IW
z 21 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/1110/443/100/2005/IW
Data
2005.09.21



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
gmina
urząd gminy


Pytanie podatnika
Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem czy Gmina ... ma możliwość odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób w systemie VAT i poza nim.


W dniu 20.09.2005r. Pan Wojciech ....Wójt Gminy ...... wystąpił do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Gmina ..... zawarła w dniu 04.05.2004r. umowę nr 14797/732-070078/03 z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w sprawie przyznania pomocy finansowej w ramach programu SAPARD na rozwój i poprawę infrastruktury obszarów wiejskich- budowa sieci kanalizacyjnej z przykanalikami zadanie I i II. Okres budowy trwał od maja 2004r. do lipca 2005r. . Ogólny koszt inwestycji wyniósł ......... wraz z podatkiem VAT, który zaliczono do kosztów kwalifikowanych. Zrealizowana inwestycja została przyjęta na stan środków trwałych.
Przychody ze sprzedaży usług osiąga powołany przez Radę Gminy Zakład Gospodarki Komunalnej w ....... - gminna jednostka organizacyjna działająca w formie zakładu budżetowego, który wystawia faktury VAT na rzecz odbiorców usług i wykazuje przychody oraz należny podatek od towarów i usług w składanych deklaracjach VAT-7.
Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem czy Urząd Gminy/Gmina ......... ma możliwość odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób w systemie VAT i poza nim.

Stanowisko Podatnika:
Zdaniem wnioskodawcy Urząd Gminy/Gmina Jedlińsk nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, który został zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Stanowisko Organu Podatkowego:
Zgodnie z postanowieniem Wieloletniej umowy Finansowej SAPARD ( zawartej w dniu 25.01.2001r. w Brukseli pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich a rządem Rzeczypospolitej, opublikowanej w Monitorze Polskim z 2001r. nr 30, poz. 502 ze zm.), bez kategorycznej i wyraźnej decyzji Komisji, nie będą kwalifikowały się do współfinansowania przez Wspólnotę w ramach Programu SAPARD podatnik, cła i opłaty importowe, które mogą być odzyskiwane, refundowane lub kompensowane w jakikolwiek inny sposób.
W oparciu o wyjaśnienia Dyrekcji Generalnej do Spraw Rolnictwa Komisji Europejskiej z dnia 1 lipca 2004r. interpretacja terminu "Odzyskanie", która byłaby pomocna w tej sprawie zawarta jest w Zasadzie nr 7 z załącznika do rozporządzenia Komisji nr 1685/2000 ( Dz. U. L 193), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady 1260/1999 ( o którym z kolei mowa w podstawowym rozporządzeniu dotyczącym programu SAPARD 1268/1999). Zasada ta mówi, że "Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony poprzez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy zgodnie z art. 87 Traktatu oraz w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet, jeżeli końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska. Publiczny lub prawny status końcowego beneficjenta lub końcowego odbiorcy nie jest brany pod uwagę przy ustaleniu, czy VAT jest wydatkiem kwalifikowanym w zastosowaniu postanowień niniejszej zasady".
Mając powyższe na uwadze, podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) w przypadkach beneficjentów, będących podatnikami tego podatku, którym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną - podatnicy mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym nie ma podstaw do zaliczenia tego podatku do kosztów kwalifikowanych.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 cyt. ustawy w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle przepisów o podatku od towarów i usług "odzyskanie" podatku oznacza odliczenie go od podatku należnego lub zwrot w określonych przypadkach, wg warunków ściśle określonych przepisami podatku od towarów i usług. Pojęcie odliczenia podatku VAT (zmniejszenie podatku należnego o podatek naliczony) na gruncie polskich przepisów podatkowych jest pojęciem funkcjonującym jedynie w przepisach podatku od towarów i usług. Zatem zaliczenie podatku, który nie może podlegać odliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, nie jest odliczeniem podatku.W związku z powyższym, zaliczenie VAT do kosztów uzyskania przychodów celem podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym nie jest odliczeniem, ani uzyskaniem zwrotu podatku od towarów i usług, nie jest także odzyskaniem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 111 ust. 1 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 16/2003.
Podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach programu SAPARD również w przypadku beneficjentów, będących podatnikami tego podatku, którym przysługuje zwrot podatku na podstawie § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 97 poz. 970 z późn. zm.).
Zgodnie z treścią § 27a ust. 1 cyt. rozporządzenia zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przez dniem 01 maja 2004r. zawarły z ARiMR umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu, z tym, że zwrotowi nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej.
Warunki, których spełnienie uprawnia do ubiegania się o zwrot podatku zostały zdefiniowane w ust. 3 cytowanego wcześniej § 27a, tj.:
� dokonanie w całości zapłaty należności obejmującej podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadanie oryginału faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokumentu stwierdzającego zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne,
� posiadanie dokumentów bankowych potwierdzających przekazanie środków refundowanych w wykonaniu umowy, o której mowa w ust. 1.
� Posiadanie zaświadczenia wydanego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:
- O podpisaniu umowy, o której mowa w ust. 1 przed 01 maja 2004r.
- Zawierające określenie kwoty podatku, przypadającej na wartość netto towarów i usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej, wyliczonej na podstawie faktur i dokumentów celnych, przyjętych do rozliczenia umowy, oraz wysokości udziału, w jakim ta kwota podatku i wartość towarów i usług zostały objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej
- Potwierdzające wysokość kwoty podatku objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej w związku z zaliczeniem go do kosztów kwalifikowanych,
- Zawierające wyszczególnienie numerów, dat i nazw wystawców faktur lub dokumentów celnych, które były wystawione na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1 i nie stanowiły podstawy refundowania ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych.
Tryb ubiegania się o zwrot podatku został opisany w treści § 27a ust. 4 cyt. rozporządzenia. Dokonuje się go na wniosek podmiotu składany do Naczelnika Urzędu Skarbowego. Przepisy § 27a ust. 5 i 6 cyt. rozporządzenia formułują zawartość treściową tego wniosku oraz wymieniają załączniki, jakie winne być dołączone do wniosku.
Z treści pisma złożonego przez Wnioskodawcę w dniu 20.09.2005r. wynika, że umowa pomiędzy ARiMR a Gminą ..... w sprawie pomocy finansowej w ramach programu SAPARD została zawarta w dniu 04.05.2004r.W świetle cytowanych przepisów Wnioskodawcy nie przysługuje zwrot podatku z tytułu nabicia towarów i usług w związku z zawartą z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umową, gdyż umowa ta została zawarta w dniu 04.05.2004r., czyli po terminie określonym w § 27a ust.1 cyt. rozporządzenia tj. po 1 maja 2004r.
W związku z tym, że zakupy realizowane w ramach programu SAPARD dotyczyły budowy oczyszczalni ścieków wraz z kanalizacją i przykanalikami, a wybudowana infrastruktura nie służy sprzedaży realizowanej przez Gminę, a więc zakupy te nie były związane ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawcy nie przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego na mocy art. 86 ust. 1 oraz art. 87 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.
Reasumując, zdaniem tut. Organu podatkowego w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca nie ma możliwości "odzyskania" podatku od towarów i usług w systemie podatkowym na postawie cyt. wyżej przepisów podatkowych powszechnie obowiązujących.

Pouczenie:
Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.
Zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 cyt. ustawy zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości.
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj