Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-131-1/05
z 30 września 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-131-1/05
Data
2005.09.30
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
fakturowanie
obowiązek podatkowy
podatek od towarów i usług
przedsięwzięcia wspólne
Pytanie podatnika
Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje usługi budowlane na podstawie zawartej umowy konsorcjum z inną firmą .Firmy wykonują wspólnie zadania inwestycyjne . Prace są podzielone . Część robót jest wykonywana wspólnie i fakturowana na zasadach ogólnych , a część każdy wykonuje oddzielnie dzieląc się zyskiem lub stratą z danego odcinka . Wątpliwości podatnika dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego od wystawionych faktur za zysk lub stratę .
Wątpliwości podatnika dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego od wystawionych faktur za zysk lub stratę . Przedstawione stanowisko podatnika w sprawie jest następujące:Obowiązek podatkowy powstaje na zasadach obowiązujących przy wykonaniu robót budowlano - montażowych . Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie oraz obowiązującego stanu prawnego wyjaśnia, co następuje. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz.535 ze zmian. ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W świetle powyższego należy uznać, iż osiągnięty zysk lub poniesiona strata nie jest czynnością wymienioną w art. 5 i 8 cytowanej ustawy i jako taka nie rodzi skutków w podatku od towarów i usług tym samym nie podlega fakturowaniu . Zasady regulujące sposób rozliczania udziału we wspólnym przedsięwzięciu zawarte są w przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.). Ponieważ problem ten budził wątpliwości podatników, stanowisko w tej sprawie wyraziło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 24 lutego 2004 r., które było odpowiedzią na interpelację poselską. W zakresie podatku VAT stwierdzono tam m.in.: "(...) w przepisach ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 ze zm.) brak jest szczególnych regulacji dotyczących wzajemnych rozliczeń pomiędzy przedsiębiorcami, którzy zawarli umowę o wspólnym przedsięwzięciu i działają w ramach konsorcjum . W szczególności należy mieć na uwadze to, że przepisy ww. ustawy, definiując pojęcie podatnika (art. 5) nie przewidują uznania za jednego podatnika większej liczby przedsiębiorców pozostających w bliskich związkach, np. o charakterze ekonomicznym." Przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT, w tym także lider konsorcjum. Powyższe oznacza, że przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum powinni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ww. ustawy oraz aktów wykonawczych do tej ustawy, w tym także w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności. Analogiczne reguły dotyczyć będą podobnych przypadków w świetle nowej ustawy o VAT. Polski ustawodawca nie zastosował bowiem dopuszczonej w art. 4 ust. 4 VI Dyrektywy Rady możliwości by traktować jako jednego podatnika podmioty posiadające siedzibę na terytorium kraju, które pomimo prawnej odrębności, pozostają w bliskich związkach o charakterze finansowym, ekonomicznym i organizacyjnym. Zawarcie umowy o wspólne przedsięwzięcie gospodarcze -umowy konsorcjum- nie ma na celu powstania nowego swoistego podmiotu gospodarczego lecz stanowi porozumienie intencyjne stron w zakresie realizacji wspólnego celu gospodarczego. Ponadto należy wskazać, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania sprzedawanego towaru lub świadczonej usługi do właściwego symbolu statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi lub sprzedawcy towaru. W przypadku wystąpienia trudności w ustaleniu właściwego grupowania Podatnik może zwrócić się o pomoc do uprawnionego organu statystycznego – Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej . |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.