Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-556/12-2/JL
z 20 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-556/12-2/JL
Data
2012.09.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
montaż
stawka preferencyjna podatku
usługi budowlane
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Czynności polegające na montażu tarasów (wraz z dostawą materiałów), wykonywane w budynkach mieszkalnych bądź częściach takich budynków, objętych społecznym programem mieszkaniowym, w ramach budowy bądź modernizacji (gdy w wyniku tych czynności powstają nowe elementy konstrukcyjne, a także wykonanie takich prac przyczynia się do trwałego ulepszenia, czy też podniesienia wartości użytkowej lokali lub budynków mieszkalnych), zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011r. przepisami, podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT (zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT).



Wniosek ORD-IN 371 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19.06.2012r. (data wpływu 26.06.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki właściwej dla wykonywanych usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stawki właściwej dla wykonywanych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskujący nosi się z zamiarem otworzenia własnej firmy handlowo - usługowej. Wyprzedzając pewne fakty chciałby jednak ustalić wcześniej w jakich warunkach rynkowych przyjdzie mu w przyszłości działać. Wnioskodawca chciałby oferować swoim przyszłym klientom elementy drewniane i budowlane świadcząc przy tym usługi montażowe. Chodzi przede wszystkim o deski z drewna kompozytowego, deski z drewna europejskiego i egzotycznego, drewno konstrukcyjne oraz materiały budowlane m.in. stalowe kotwy, kątowniki, śruby, wkręty, bloczki betonowe itp. oraz usługi montażu. Badając rynek i orientując się jak on funkcjonuje Wnioskujący zauważył, że jest bardzo duże zapotrzebowanie na tego typu usługi. Konkretnie chodziłoby o wykonywanie/montaż drewnianych tarasów dla klientów. Przedmiotem prac wykonywanych przez firmę Wnioskodawcy byłoby zatem montowanie desek tarasowych, systemów montażowych oraz zastosowanie środków zabezpieczających konserwujących tarasy z materiałów Wnioskodawcy. Zgodnie z zawartą z klientem umową przedmiotem sprzedaży byłaby usługa wykonania tarasu. Zlecenia dotyczyłyby obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (tzn. prace wykonywane przez Wnioskodawcę związane byłyby z budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi lub lokalami mieszkalnymi). Zlecenia te prawdopodobnie będą miały bardzo różny charakter:

  • wykonanie tarasu w nowo budowanym budynku mieszkalnym,
  • wykonanie tarasu (dobudowa) w budynku zasiedlonym,
  • remont bądź modernizację tarasu w budynku mieszkalnym bądź lokalu mieszkalnym,
  • przebudowa tarasu w budynku mieszkalnym.

Niektórzy klienci posiadają projekty budowlane, z których wynika, że budynki zaprojektowane zostały razem z tarasami i tarasy te stanowią integralną część budynków mieszkalnych tzn. są „konstrukcyjnie z nimi połączone”. Niejednokrotnie jednak taras ma być nowym elementem, nie ujętym w projekcie budowlanym. Powstać ma na nowo wylanych fundamentach (dołączonych do konstrukcji) domu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy wykonywaniu w/w czynności Wnioskodawca mógłby zastosować stawkę podatku w wysokości 8%...

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze: art. 2 pkt 12, Art. 41 ust. 2, art. 41 ust. 12 do l2c ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 7 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.04.2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będzie on mógł do świadczonych usług wykonania tarasów stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% ponieważ taras stanowi część składową jednorodzinnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Wnioskujący dokonywałby usługi montażu tarasów (wraz z dostawą materiałów) będących elementem budynku mieszkalnego w obiekcie budownictwa mieszkaniowego PKOB dział 11 . Wykonywane czynności mieściłyby się w grupowaniu PKWiU 43.3 - roboty budowlane wykończeniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 5a, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust.1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 8% dla:

  1. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    3. w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.


Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Modernizacja to „unowocześnienie i usprawnienie czegoś” - według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż – wg powyższego słownika - to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.”.

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnione dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku od towarów i usług.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę, oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest produkcja i montaż tarasu wraz z dostawą wszystkich towarów niezbędnych do jego wykonania, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę, ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca chciałby oferować swoim przyszłym klientom elementy drewniane i budowlane świadcząc przy tym usługi montażowe. Konkretnie chodziłoby o wykonywanie/montaż drewnianych tarasów dla klientów. Przedmiotem prac wykonywanych przez firmę Wnioskodawcy byłoby zatem montowanie desek tarasowych, systemów montażowych oraz zastosowanie środków zabezpieczających konserwujących tarasy z materiałów Wnioskodawcy. Zgodnie z zawartą z klientem umową przedmiotem sprzedaży byłaby usługa wykonania tarasu. Wnioskujący dokonywałby usługi montażu tarasów (wraz z dostawą materiałów) będących elementem budynku mieszkalnego w obiekcie budownictwa mieszkaniowego PKOB dział 11. Wykonywane czynności mieściłyby się w grupowaniu PKWiU 43.3 - roboty budowlane wykończeniowe. Zlecenia dotyczyłyby obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (tzn. prace wykonywane przez Wnioskodawcę związane byłyby z budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi lub lokalami mieszkalnymi). Zlecenia te prawdopodobnie będą miały bardzo różny charakter:

  • wykonanie tarasu w nowo budowanym budynku mieszkalnym,
  • wykonanie tarasu (dobudowa) w budynku zasiedlonym,
  • remont bądź modernizację tarasu w budynku mieszkalnym bądź lokalu mieszkalnym,
  • przebudowa tarasu w budynku mieszkalnym.

Niektórzy klienci posiadają projekty budowlane, z których wynika, że budynki zaprojektowane zostały razem z tarasami i tarasy te stanowią integralną część budynków mieszkalnych tzn. są „konstrukcyjnie z nimi połączone”. Niejednokrotnie jednak taras ma być nowym elementem, nie ujętym w projekcie budowlanym. Powstać ma na nowo wylanych fundamentach (dołączonych do konstrukcji) domu.

Mając na uwadze powyższy opis przedstawiony przez Wnioskodawcę zauważyć należy, iż w zależności od zakresu wykonywanych prac usługi Wnioskodawcy polegać będą w każdym przypadku na budowie, odbudowie, rozbudowie, nadbudowie, remoncie lub modernizacji obiektu budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w dziale 11 PKOB. Przedmiotowe czynności wykonywane przez Wnioskującego będą mieściły się więc w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa), a także wykonywane będą w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - taras stanowi część budynku lub lokalu mieszkalnego trwale z nim połączoną.

Reasumując, czynności będące przedmiotem pytania zawartego we wniosku, polegające na montażu tarasów (wraz z dostawą materiałów), wykonywane w budynkach mieszkalnych bądź częściach takich budynków, objętych społecznym programem mieszkaniowym, w ramach budowy bądź modernizacji (gdy w wyniku tych czynności powstają nowe elementy konstrukcyjne, a także wykonanie takich prac przyczynia się do trwałego ulepszenia, czy też podniesienia wartości użytkowej lokali lub budynków mieszkalnych), zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011r. przepisami, podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT (zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT).

Nadmienia się również, iż Wnioskodawca powinien mieć na uwadze limity powierzchniowe obiektów budowlanych i ich części, określone w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj