Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NUR2/443-284/05/PD
z 26 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NUR2/443-284/05/PD
Data
2005.08.26



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
faktura VAT
nota korygująca
przekształcanie podmiotów
zakład budżetowy


Pytanie podatnika
Jakie skutki podatkowo prawne rodzi przekształcenie zakładu budżetowego w jednostkę budżetową; w szczególności czy należy wystawiać noty korygujące do faktur dokumentujących zakupy dokonane przez zakład budżetowy?


Ze stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika wynika, że zakład budżetowy został przekształcony na mocy uchwały Rady Miasta w jednostkę budżetową.

Zapytanie podatnika dotyczy konsekwencji prawno-podatkowych takiego przekształcenia a w szczególności czy w powyższej sytuacji będzie miał zastosowanie art. 93b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1994 r. Ordynacja podatkowa osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się: - osób prawnych,- osobowych spółek kapitałowych,- osobowych i kapitałowych spółek handlowych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. W myśl § 2 przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:- innej osoby prawnej (osób prawnych),- osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Przepis § 1, zgodnie z § 3, stosuje się również do osoby prawnej przejmującej zakład (oddział) samodzielnie sporządzający bilans.

Z kolei w myśl art. 93a § 1 w/w ustawy - przekształcenia innej osoby prawnej, - przekształcenia spółki nie mającej osobowości prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki.

Przepisy art. 93 i 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych, co reguluje art. 93b cyt. ustawy.

Należy zaznaczyć, iż wspomniany przepis przewiduje zasadę sukcesji podatkowej w przypadku łączenia się, a także przekształcenia komunalnych zakładów budżetowych. Przy czym nie zawiera on jakichkolwiek ograniczeń co do formy przekształcenia. Możliwe są więc różne formy organizacyjno - prawne, w które może zostać przekształcony komunalny zakład budżetowy.

Na potwierdzenie powyższego stanowiska wskazuje art. 19 ust 2 ustawy z dnia 26 listopada 1997r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148 ze zm.), który stanowi, że zakłady budżetowe tworzą, łączą , przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną i likwidują: 1) ministrowie, kierownicy urzędów centralnych lub wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów - państwowe zakłady budżetowe, 2) organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe.

Tak więc i w tym przypadku nie ma ustawowo narzuconej formy prawnej w którą można przekształcić zakład budżetowy. Powyższy przepis mówi tylko o "innej formie organizacyjno-prawnej".

Konkludując, możliwa jest sukcesja praw i obowiązków podatkowych zgodnie z zasadą wyrażona w art. 93b Ordynacji podatkowej przy przekształceniu zakładu budżetowego w jednostkę budżetową.

Jeżeli chodzi o kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nowo powstały podmiot może dokonywać wprawdzie odliczeń dopiero po dniu rejestracji, lecz nie oznacza to, że nie może uwzględnić przy tych odliczeniach faktur wcześniej otrzymanych przez podmiot przekształcony.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w świetle obowiązujących przepisów zasadnym jest wystawienie not korygujących przez nabywcę, gdyż zmiany dotyczą nr NIP oraz nazwy podmiotu. Wobec powyższego to jednostka budżetowa jako sukcesor praw i obowiązków zakładu budżetowego powinien wystawić noty korygujące do faktur gdzie nabywcą jest jeszcze zakład budżetowy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj