Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WP/415/240/21/05/JK/1
z 9 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WP/415/240/21/05/JK/1
Data
2005.06.09
Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
ekwiwalent pieniężny
odzież ochronna
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy ekwiwalent pieniężny za pranie odzieży roboczej wypłacany na podstawie art.237f-9 § 3 Kodeksu pracy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 ustawy Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Przedsiębiorstwa ....z dnia 23.05.2005 r. (data wpływu : 27.05.2005 r.) uzupełnionego pismem z dnia 27.06.2005 r.(data wpływu : 04.07.2005 r.) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z póź. zm. ) w zakresie opodatkowania ekwiwalentów pieniężnych za pranie odzieży roboczej. Uzasadnienie Przedsiębiorstwo przedstawiło następujący stan faktyczny: Przedsiębiorstwo wypłaca pracownikom ekwiwalenty za pranie odzieży roboczej. Spółka ustala we własnym zakresie częstotliwość prania odzieży roboczej w poszczególnych grupach zawodowych i wysokość ekwiwalentu pieniężnego. Wysokość ekwiwalentu uzależniona jest od częstotliwości prania odzieży roboczej i aktualnie obowiązującej ceny za tę usługę. W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym Przedsiębiorstwo postawiło następujące pytane : Zdaniem Spółki zmiana z dniem 1 stycznia 2005 r. zapisu art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zniosła zwolnienie z opodatkowania ekwiwalentu pieniężnego za pranie odzieży roboczej , a zapis w Kodeksie pracy pozwalający pracodawcy na wypłatę ekwiwalentu pieniężnego w przypadku nie zapewnienia prania odzieży roboczej nie spełnia warunków określonych w pkt 11 i 11a art. 21 w/w ustawy. Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko zaprezentowane we wniosku jest nieprawidłowe. Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 11 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2004 roku zwolniony od podatku był ekwiwalent za pranie odzieży roboczej, za używanie odzieży i obuwia własnego zamiast roboczego. Od 1 stycznia 2005 roku brzmienie tego przepisu zostało zmienione ustawą z dnia 18 listopada 2004 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 263 poz. 2619). W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2005 roku art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż wolne od podatku są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Przepis ten, w porównaniu z poprzednio obowiązującym brzmieniem, nie wskazuje wprost, że wolne od podatku są ekwiwalenty za pranie odzieży roboczej nie oznacza to, że ekwiwalenty te nie korzystają obecnie ze zwolnienia. Ekwiwalenty te przysługują bowiem na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, a tym samym korzystają nadal ze zwolnienia. Stosownymi przepisami Kodeksu pracy są w omawianym przypadku przepisy : Reasumując, jeżeli ekwiwalent za pranie odzieży roboczej został pracownikowi wypłacony na podstawie powyższych przepisów, będzie wolny od podatku, pomimo iż nie jest wymieniony wprost w art. 21 ust. 1 pkt 11 powołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2005 roku. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.