Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZD/406-44/PIT/05
z 31 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/406-44/PIT/05
Data
2005.08.31



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem


Słowa kluczowe
certyfikat rezydencji
dywidendy
płatnik
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Pytanie podatnika
Czy dywidendy wypłacone obywatelowi Królestwa Norwegii, będącemu udziałowcem Spółki, podlegają opodatkowaniu stawką wynikającą z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, jeżeli udziałowiec nie przedłożył certyfikatu rezydencji?


Spółka z o. o. złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Jednostka wypłaca osobie fizycznej - obywatelowi Królestwa Norwegii dywidendę z tytułu udziału w zyskach Spółki. Jednocześnie udziałowiec nie przedłożył i nigdy nie przedłoży Jednostce certyfikatu rezydencji. Dotychczas Wnioskująca pobierała z tytułu wypłaty dywidendy podatek w wysokości 19%. Wywołuje to jednak sprzeciw udziałowca, który deklaruje chęć zapłaty podatku w wysokości 5%.

W związku z powyższym, Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy dywidendy wypłacone obywatelowi Królestwa Norwegii, będącemu Udziałowcem Spółki, podlegają opodatkowaniu stawką wynikającą z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, bez konieczności posiadania certyfikatu rezydencji?

Zdaniem Spółki, ponieważ udziałowiec - obywatel Norwegii nie przedłożył certyfikatu rezydencji, Spółka winna pobrać i odprowadzić podatek w wysokości 19%.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu stwierdza, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdują następujące przepisy prawa podatkowego:

    - art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm. ), zgodnie z którym osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy,
    - art. 4a powołanej powyżej ustawy, który stanowi, iż przepisy art. 3 ust. 1 i 2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska,

- art. 30 a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych,

    - art. 30 a ust. 2 powołanej powyżej ustawy podatkowej, który stanowi, iż przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatkowej wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobieranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem uzyskania przez podatnika certyfikatu rezydencji,
    - art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mówiący, iż płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według miejsca siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając jednocześnie deklarację według ustalonego wzoru.
    - art. 10 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Królestwa Norwegii o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Oslo dnia 24 maja 1977r. (Dz. U. z 1979 r. Nr 27, poz. 157 ze zm.), zgodnie z którym, dywidendy, które płaci spółka mająca siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie,
    - art. 10 ust. 2 wskazywanej powyżej umowy, stanowiący, iż dywidendy te mogą być jednak również opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę ; podatek ten nie może jednak przekroczyć:
    a/ 5% kwoty dywidendy brutto, jeżeli odbiorca jest spółką ( z wyłączeniem współudziału ) rozporządzającą bezpośrednio co najmniej 25% kapitału spółki wypłacającej dywidendy,
    b/ 15% kwoty dywidendy brutto we wszystkich innych wypadkach.

Mając na uwadze powyższe przepisy, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, uprzejmie informuje, iż w myśl przepisu art. 30 a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dochodów (przychodów), z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych pobiera się w formie ryczałtu, w wysokości 19 % uzyskanego przychodu. Jednakże ustawodawca w art. 30 a ust. 2 wyżej wskazanej ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Zastosowanie stawki podatku, wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobieranie podatku, zgodnie z taką umową, jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika, zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji, zwanym certyfikatem rezydencji. Powyższe unormowania wyraźnie wskazują, iż zasady opodatkowania przychodów z wypłacanych dywidend dotyczą także podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a (osoby zagraniczne). Jeżeli więc podatnicy uprzednio wskazani posiadają rezydencję w innym państwie i dla celów dowodowych okoliczności te udokumentują stosowym certyfikatem (przedłożonym płatnikowi), to prawidłowym jest zastosowanie korzystniejszych form opodatkowania, unormowanych umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W związku z powyższym, uwzględniając stan faktyczny przedstawiony w piśmie, a zwłaszcza, podnoszoną przez Wnioskującą okoliczność niemożności uzyskania cyt: "nigdy" certyfikatu rezydencji od udziałowca norweskiego oraz przytoczone przepisy prawa, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, uprzejmie informuje, iż w przypadku, gdy udziałowiec będący obywatelem Norwegii nie przedłoży jednostce wypłacającej certyfikatu rezydencji to, stosownie do art. 30 a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednostka ta zobowiązana jest pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19% przychodu i przekazać, zgodnie z art. 42 ust. 1 wyżej powołanej ustawy podatkowej, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zryczałtowany podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według - w tym przypadku - siedziby płatnika, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8A).

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu uprzejmie informuje, iż dotychczasowe działanie Płatnika, polegające na pobieraniu 19% zryczałtowanego podatku dochodowego, w przypadku braku certyfikatu rezydencji, było prawidłowe.

Przedmiotowa interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj