Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
PV/443-69/IV/2005/DB
z 4 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PV/443-69/IV/2005/DB
Data
2005.05.04



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
olej napędowy


Pytanie podatnika
Podatnik zapytuje czy zakup uslug kontroli ilosciowo-jakosciowej oleju napedowego swiadczonych przez podmiot spoza kraju UE na terytorium panstwa nie nalezacego do UE na rzecz Podatnika stanowi dla niego import uslug.
Zdaniem Podatnika zakup w/w uslu nie stanowidla niego importu uslug, w zwiazku z czym nie jest on z tego tytulu podatnikiem od towarow i uslug.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 28.01.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 04.02.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie usług kontroli ilościowo-jakościowej oleju napędowego świadczonych przez podmiot spoza kraju UE na terytorium państwa nie należącego do UE, na rzecz podatnika polskiego, a polegających na pobieraniu próbek i ich analizie – dla celów podatku od towarów i usług

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Podatnik dokonuje sprzedaży oleju napędowego poza terytorium kraju. Transport tego towaru następuje środkami transportu morskiego. W przypadkach wewnątrzwspólnotowych dostaw lub eksportu oleju napędowego nabywcy tego towaru uzależniają jego zakup od uzyskania pozytywnych wyników kontroli ilościowo-jakościowej, dokonywanej na koszt Podatnika przez niezależną firmę zagraniczną. Usługi te polegają na pobieraniu próbek i dokonywaniu ich analizy chemicznej. W/w usługi wykonywane są w portach morskich, przed rozładunkiem towaru lub w trakcie rozładunku, w kraju przeznaczenia towaru. Po zakończeniu w/w usługi Podatnik otrzymuje od firmy dokonującej kontroli tzw. fakturę handlową, tzn. nie zawierającą stawki i kwoty podatku VAT, a jedynie kwotę należnego wynagrodzenia. Podatnik podaje firmie dokonującej kontroli ilościowo-jakościowej oleju napędowego swój numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT UE).

W związku z powyższym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy zakup w/w usługi stanowi dla Podatnika import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – dalej zwanej ustawą o VAT, w przypadku, gdy świadczącym usługę jest podmiot mający siedzibę na terytorium kraju nie należącego do UE, będący zarejestrowanym podatnikiem VAT w tym kraju, a wykonanie usługi następuje na terytorium państwa nie należącego do UE.

Zdaniem Podatnika zakup takich usług nie stanowi dla niego importu usług, w związku z czym nie staje się on z tego tytułu podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ocenie Podatnika usługi kontroli ilościowo-jakościowej są usługami, które dotyczą rzeczy ruchomych, zatem zgodnie z ustawą o VAT należy je zakwalifikować do usług na ruchomym majątku rzeczowym, dla których na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. W przekonaniu Podatnika, skoro olej napędowy nie jest wywożony z terytorium kraju do danego państwa wyłącznie w celu wykonania na nim kontroli ilościowo-jakościowej, nie mogą mieć do opisanego stanu faktycznego zastosowania przepisy art. 28 ust. 7 i 8 ustawy o VAT.

W konsekwencji Podatnik uważa w związku z powyższym, że usługi takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, tut. Organ stwierdza co następuje:

W uzasadnieniu swojego stanowiska Podatnik uznał przedmiotowe usługi za usługi na ruchomym majątku rzeczowym. Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 2 pkt 3 d) w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Pojęcie „usług na ruchomym majątku rzeczowym”, nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. W związku z tym termin ten należy interpretować w oparciu o wykładnię językową, jako wszelkie usługi wykonywane przez podatnika, w wyniku których następuje wytworzenie nowego produktu z powierzonych materiałów, jego przerobienie lub ulepszenie, przy czym podatnik świadczący usługę nie jest właścicielem towaru powierzonego ani towaru wytworzonego, przerobionego lub ulepszonego.

W przedmiotowym stanie faktycznym nie doszło w wyniku badań ilościowo-jakościowych do wytworzenia nowego produktu, ani też do przerobienia lub ulepszenia oleju napędowego będącego przedmiotem analiz. Nie można zatem w przekonaniu tut. Organu uznać pobierania próbek do dokonywania ich analizy chemicznej jako usług na ruchomym majątku rzeczowym.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Poza katalogiem czynności określonych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT znalazł się import usług, przez który zgodnie z przepisem art. 2 pkt 9 rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, tj. usługobiorca usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Z cytowanych przepisów jednoznacznie wynika, iż z importem usług wiąże się obowiązek rozliczenia podatku przez nabywcę usługi. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania, zgodnie z zapisem art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.

W świetle powyższego, aby została spełniona jedna z przesłanek importu usług usługodawca powinien posiadać siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (Rzeczpospolitej Polskiej). Nie jest zatem istotne, czy usługodawcą jest podmiot posiadający siedzibę (miejsce zamieszkania, pobytu) na terytorium Wspólnoty, czy też na terytorium państwa trzeciego.

Definicja importu usług nie stawia wprost wymogu, aby usługa importowa była świadczona na terytorium kraju. Ze względu jednak na terytorialny charakter podatku od towarów i usług istotne jest określenie miejsca świadczenia, które decyduje o miejscu opodatkowania danej czynności, a w tym konkretnym przypadku ustaleniu podatnika zobowiązanego do rozliczenia podatku z tytułu importu usług.

Miejsce świadczenia usług zostało określone poprzez przepisy art. 27-28 ustawy o VAT. Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 28 ust. 9 ustawy o VAT Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), w którym określił inne, niż wskazane w art. 27 i 28 ust. 1-8 ustawy o VAT, miejsce świadczenia usług, uwzględniając specyfikę świadczenia niektórych usług oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z przepisami § 4a ust. 1 w/w rozporządzenia w przypadku usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1), usług w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2) i usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3) świadczonych na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników lub podatników podatku od wartości dodanej, mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
  • miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania (ust. 1).

Charakter przedmiotowych usług, których nabywcą niewątpliwie jest Wnioskodawca – polegających na pobieraniu próbek i ich odpowiedniej analizie chemicznej – pozwala na twierdzenie, że została spełniona dyspozycja cytowanego wyżej przepisu § 4a ust. 1 rozporządzenia określająca miejsce świadczenia dla usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3) jako miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę (stałe miejsce prowadzenia działalności).

Jednakże tut. Organ zaznacza, iż nie jest właściwym organem do klasyfikacji przedmiotowych usług, świadczonych na rzecz Podatnika, poprzez przyporządkowanie ich do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż stosownie do § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844), do celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2005 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Z powyższych przepisów wynika, że Wnioskodawca, jako podatnik podatku od towarów i usług, o którym stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4, będzie obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu importu przedmiotowych usług, w przypadku ich zaklasyfikowania do odpowiedniego grupowania PKWiU i tym samym określenia miejsca świadczenia zgodnie z przepisami § 4a ust. 1 pkt 2 w/w rozporządzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj