Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PP-I-44081/17/TŁ/05
z 4 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-I-44081/17/TŁ/05
Data
2005.07.04
Autor
Izba Skarbowa w Opolu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
fakturowanie
infrastruktura towarzysząca
kanalizacja
podatek od towarów i usług
stawki podatku
Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować przy fakturowaniu inwestycji polegającej na modernizacji systemu kanalizacji ogólnospałwnej i na budowie zbiornika retencyjnego związnej m.in. z infrastrukturą mieszkaniową?
DECYZJA Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienia interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, udzieloną postanowieniem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z 20 maja 2005r., Nr PP/443-35-2-GK/05 w przedmiocie podatku od towarów i usług. UZASADNIENIE Pismem z 8 marca 2005 r., znak P-074-3/05 (uzupełnionym pismem z 18 marca 2005r.) Jednostka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie, stosownie do art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.
Spółka zwróciła się z pytaniem o stawkę VAT, jaką należy stosować przy fakturowaniu w/w robót. Jednostka stoi na stanowisku, że wobec niemożności dokonania podziału zrealizowanej inwestycji na infrastrukturę związaną z budownictwem mieszkaniowymi pozostałą bez popełnienia błędu oraz ze względu na fakt, iż zdecydowanie większa część obejmuje infrastrukturę związaną z budownictwem mieszkaniowym, to dla całości zadania należy zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług (7%). Za stanowiskiem Spółki przemawia okoliczność, że wg planów inwestycyjnych przebudowa systemu kanalizacji ogólnospławnej Śródmieścia wynikała z konieczności uzyskania większej przepustowości systemu kanałów z następujących powodów:
Zlewnia kolektora przyjmuje ścieki z powierzchni ok. 20% miasta. Oprócz przyjmowania ścieków sanitarnych, przyjmowane przez kolektor będą również ścieki opadowe, główniez obszarów związanych z budownictwem mieszkaniowym. W ramach inwestycji przebudowano również ulice X oraz Y, objęte wg wykonawcy stawką 7%, służące infrastrukturze związanej z budownictwem mieszkaniowym. Zrealizowany zakres inwestycji obsługiwać będzie docelowo obszar ok. 10-12 km2, a obsługuje już w części południowej Obszar miasta w 50% uzbrojonego wyłącznie kanalizacją ogólnospławną,w związku z czym zasadnicza część kosztów poniesiona została na dostosowanie wymiarów kanału do zabezpieczenia odprowadzania wód deszczowych w czasie opadów o charakterze nawalnym, a także zapewnienia możliwości odprowadzania ścieków z budownictwa mieszkaniowego zlokalizowanego na obszarach południowych miasta x i terenów x. Zdaniem Spółki trudno jest zatem określić udział procentowy ścieków związanych z tym budownictwem, a dodatkowym problemem jest zmienność tej struktury. Postanowieniem z 20 maja 2005 r., Nr PP/443-35-2-GK/05 Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe. Zdaniem organu podatkowego realizacja przedmiotowego zadania może być opodatkowana preferencyjną stawką podatku VAT tylko w części związanej z budownictwem mieszkaniowym, a dla pozostałej zastosować należy stawkę podstawową (22%). Podatnik zaś powinien na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych wyodrębnić poszczególne części. Natomiast w przypadku niemożności wyodrębnienia poszczególnych części inwestycji, całość robót winna być opodatkowana 22% stawką podatku od towarówi usług, gdyż przepisy art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) należy interpretować ściśle i brak jest podstaw do stosowania wykładni rozszerzającej. Na powyższe postanowienie Spółka złożyła zażalenie, wnosząc o jego zmianę.W uzasadnieniu podniosła, że jakikolwiek związek z budownictwem mieszkaniowym wyczerpuje zapis art. 146 ust. 3 ustawy o VAT i uprawnia do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług. Wskazano ponadto zestawienie zużycia wodyi odpowiadające temu zużycie ścieków dla całego obszaru aglomeracji miejskiej :
Spółka stwierdziła, iż ponad 70% ścieków gromadzona i odprowadzana przez kolektori zbiornik retencyjny związana jest z budownictwem mieszkaniowym (mieszkania, domy jednorodzinne, hotele, akademiki itp.). W takiej sytuacji - zdaniem Odwołującej - właściwe byłoby rozliczanie VAT od przedmiotowej inwestycji wg ogólnej, bądź miejscowej (przybliżonej) struktury ścieków. Spółka dokonała także wyodrębnienia części składowych inwestycji:
Zdaniem Odwołującej, wszystkie wskazane wyżej części inwestycji są związanez budownictwem mieszkaniowym i stanowią infrastrukturę towarzyszącą, a problem stanowi jedynie precyzyjne określenie, w jakim stopniu są z tą infrastrukturą związane. Rozpatrując sprawę na skutek zażalenia, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zważył, co następuje: W myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarówi usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych i robót konserwacyjnych związanychz budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Z kolei przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się - zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy - roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:
Definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego zawiera zaś art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Odnosząc powołane wyżej przepisy do stanu faktycznego opisanego przez Odwołującą, należy stwierdzić, iż preferencyjną stawkę podatku VAT (7%) można zastosować do inwestycji związanych z budową kolektora ogólnospławnego, zbiornika retencyjnego oraz przepompowni ścieków w części związanej z obiektami budownictwa mieszkaniowego i infrastrukturą towarzyszącą, do pozostałej zaś części należy zastosować podstawową stawkę podatku od towarów i usług (22%). Pomocne w wyodrębnieniu części związanej z budownictwem mieszkaniowym może być wskazane przez Spółkę w odwołaniu zestawienie zużycia wody i odpowiadające temu zużyciu wielkości ścieków dla obszaru aglomeracji miejskiej x. Powyższej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawionyw zapytaniu oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego. Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji. Na podstawie art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z 30 sierpnia 2002r. - Prawoo postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn.zm.) na decyzję przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, którą wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 30 dni od dnia otrzymania niniejszej decyzji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.