Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ropczycach
US.PDOF/415/8/2/05
z 12 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PDOF/415/8/2/05
Data
2005.07.12
Autor
Urząd Skarbowy w Ropczycach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
diety
działalność wykonywana osobiście
podróż służbowa (delegacja)
wynagrodzenie za pracę
Pytanie podatnika
Czy wypłacone trenerom i instruktorom świadczenia, są wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)?
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku P. z dnia 11.05.2005 r., który złożony został w tut. organie w dniu 13.05.2005 r., uzupełniony pismem z dnia 23.05.2005 r., w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii zwolnienia z opodatkowania diet przyznanych trenerom i instruktorom za prowadzenie zajęć sportowych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ropczycach uznaje stanowisko strony przedstawione w przedmiotowym wniosku za nieprawidłowe. W dniu 13.05.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek P. uzupełniony pismem z dnia 23.05.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji w trybie art. 14a ordynacji podatkowej. Zarząd P. podjął decyzję przyznania "diet" na rzecz trenerów i instruktorów, prowadzących zajęcia sportowo-rekreacyjne. Powierzono im zadanie opracowania i realizacji indywidualnego programu zajęć dla dzieci i młodzieży w zakresie piłki nożnej, piłki siatkowej oraz zapasów w stylu klasycznym i wolnym. Z trenerami i instruktorami zostały zawarte "porozumienia", na podstawie których "wykonujący" za prowadzenie zajęć w ramach prac społecznych i obywatelskich, będzie otrzymywał od "zamawiającego" dietę w określonej wysokości np. 1.200,00 zł miesięcznie, płatną na rachunek bankowy. Przedmiotowe zapytanie dotyczy treści art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł. Przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w punkcie 7, zostały wymienione w art. 13 pkt 5 jako rodzaj działalności wykonywanej osobiście. W orzecznictwie przyjęto, że o pełnieniu obowiązku obywatelskiego można mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności w pracy samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności. Za pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich należy więc uznać działalność posłów, senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych, sędziów Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych, itp. Zauważyć należy, że zgodnie z treścią art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych. Zatem wypłacone trenerom świadczenia, będą stanowiły przychód z osobiście wykonywanej działalności trenerskiej. Zawarte z trenerami "porozumienia" mają charakter umów cywilnoprawnych, a samo nazwanie "dietą" wypłacanego miesięcznie świadczenia nie stanowi podstawy do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 17. W związku z tym na Zrzeszeniu, jako płatniku, zgodnie z przepisami art. 41 ust. 1, ciąży obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy, oraz ich wpłacenia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego, właściwego według siedziby płatnika i sporządzania deklaracji, o których mowa w art. 42 ust. 1 oraz informacji w myśl art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy. Jednocześnie, jeżeli trenerom, instruktorom (niebędących pracownikami) wypłacane będą diety i inne należności za czas podróży, a nie świadczenia za wykonanie określonych prac, to kwoty te będą korzystały ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym, do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługującym pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13. Powołany w zdaniu poprzednim art. 21 ust. 13 stanowi, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:
W świetle powyższych przepisów wypłacone trenerom i instruktorom świadczenia nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie informuje się, że niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez podatnika we wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia. Ponadto organ podatkowy informuje zgodnie z art. 14b § 1 ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Natomiast zgodnie z art. 14b § 2 ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.