Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
DP/443-172/2004
z 31 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
DP/443-172/2004
Data
2004.12.31



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
koszty uzyskania przychodów
program pomocowy (SAPARD)
sprzedaż nieopodatkowana
środki pomocowe
zadania własne


Pytanie podatnika
Czy gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, związanego z realizacją projektu współfinansowanego ze środków programu SAPARD?


W odpowiedzi na pismo Gminy z dnia 29.12.2004 r. (data stempla pocztowego 27.12.2004 r.) w sprawie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie, działając na podstawie art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) uprzejmie wyjaśnia:

W ww. piśmie Gmina zwraca się z prośbą o wyjaśnienie, czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, w związku z realizowaniem przez nią inwestycji w ramach projektu współfinansowanego ze środków programu SAPARD, przy braku związku dokonanego zakupu ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.
Gmina zawarła w dniu 17.06.2004 r. umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie nr (...), której przedmiotem jest dokończenie budowy budynku Muzeum (...).
Umowa ta określa warunki i tryb udzielenia Gminie dofinansowania z Programu SAPARD. Jak wynika z ww. pisma, Gmina nie prowadzi działalności w ww. zakresie, a choć jest to jej zadaniem własnym, powierzyła jego realizację innym instytucjom. brPonadto Gmina złożyła oświadczenie, iż korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2. eksport towarów;
3. import towarów;
4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wobec tego, iż Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług realizacji, której służyłaby inwestycja dokończenia budowy budynku Muzeum (...), nie ma ona możliwości odzyskania podatku od towarów i usług uprzednio uiszczonego przez nią przy nabyciu towarów i usług, służących tej inwestycji, w trybie art. 87 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Również nie przysługuje Gminie zwrot podatku od towarów i usług na podstawie § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), z uwagi na fakt zawarcia umowy z Agencją po dniu 1.05.2004 r.

Gmina, będąc jednostką samorządu terytorialnego, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolniona została od tego podatku w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Korzystając ze zwolnienia swoich dochodów od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, Gmina nie ma prawnej podstawy zaliczenia nie podlegającego odliczeniu podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, w obecnym stanie faktycznym i prawnym, Gmina:
- jako czynny podatnik podatku od towarów i usług nie ma prawa do dokonania obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdyż brak jest związku zakupu sfinansowanego ze środków programu SAPARD ze sprzedażą opodatkowaną realizowaną przez Gminę,
- jako podatnik korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów nie odliczonego podatku naliczonego.

Oznacza to, iż Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z przedsięwzięciami objętymi umowami zawartymi z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie nr (...), zarówno w systemie VAT, jak i poza tym systemem, poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj