Interpretacja Urzędu Skarbowego w Starogardzie Gdańskim
DF-436/21/05
z 10 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DF-436/21/05
Data
2005.05.10



Autor
Urząd Skarbowy w Starogardzie Gdańskim


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
ryczałty
ryczałty
samochód prywatny
samochód prywatny
zwrot kosztów
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Czy po dniu 1 maja 2004r. opodatkowaniu podlega wypłacony pracownikowi urzędu gminy ryczałt za jazdy lokalne własnym samochodem ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a§1 i§ 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa /tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 roku, poz. 60/ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 05.03.2005r., który wpłynął do Urzędu Skarbowego w Starogardzie Gdańskim w dniu 08.03.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania zwrotu kosztów poniesionych przez pracownika samorządu z tytułu używania własnego pojazdu dla potrzeb zakładu pracy.

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Podatnik od jedenastu lat jest pracownikiem samorządu i pracuje w urzędzie gminy. Przez cały okres zatrudnienia otrzymuje zwrot kosztów poniesionych z tytułu używania własnego samochodu dla potrzeb zakładu pracy. Zwrot ten otrzymuje w formie miesięcznego ryczałtu za jazdy lokalne, z zachowaniem maksymalnej wysokości określonej przez właściwego ministra. Do dnia 01 stycznia 2004r. na podstawie art.21 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991r, o podatku dochodowym od osób fizycznych /tekst jedn. Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zmianami/ ze zwolnienia od podatku dochodowego korzystały kwoty otrzymywane przez pracowników z tytułu używania pojazdów samochodowych dla potrzeb zakładu pracy.

Pytanie

Czy podlegają opodatkowaniu ryczałty za jazdy lokalne wypłacane pracownikom po dniu 01 maja 2004roku.

Podatnik uważa, iż w myśl przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw /Dz. U. Nr 93, poz. 894/ wprowadzono pkt 23b do art. 21 ust. 1 w/w ustawy podatkowej, w myśl którego wolny od podatku jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw – do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nie przekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika.

Podatnik uważa iż w świetle powyższych przepisów ryczałt za jazdy lokalne wypłacany po dniu 01 maja 2004 roku znowu nie podlega opodatkowaniu i nie stanowi przychodu.

Ocena prawna

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /tekst jedn. Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zmianami/ w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003r. wolne od podatku dochodowego były kwoty otrzymane przez pracowników z tytułu kosztów używania pojazdów samochodowych dla potrzeb zakładu pracy:

  1. w celu odbycia podróży służbowej /jazdy zamiejscowe/ - do wysokości nie przekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu,
  2. w jazdach lokalnych - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nie przekraczającej stawek za 1 km przebiegu pojazdu
  • określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika według obowiązującego wzoru.

Z dniem 1 stycznia 2004r. na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw /Dz. U. Nr 202, poz. 1956/ uchylono przepis art. 21 ust. 1 pkt 22 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tą zmianą od dnia 1 stycznia 2004r. kwoty wypłacane pracownikowi z tytułu zwrotu kosztów za używanie pojazdu samochodowego /nie będącego własnością pracodawcy/, dla potrzeb pracodawcy w jazdach lokalnych stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Od dnia 1 maja 2004r. przepisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw /Dz. U. Nr 93, poz. 894/ wprowadzono pkt 23b do art. 21 ust. 1 w/w ustawy podatkowej, w myśl którego wolny od podatku jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw – do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nie przekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika; przepis art. 23 ust. 7 stosuje się odpowiednio.

Z analizy treści powyższego przepisu wynika, iż wolą ustawodawcy było przywrócenie stanu prawnego sprzed 1 stycznia 2004r. wyłącznie dla tych pracowników, dla których, z racji specyfiki ich pracy, przewidziano w innych przepisach rangi ustawowej uregulowania nakładające na zakład pracy obowiązek wypłacania należności tego rodzaju bądź stwarzające prawne możliwości ich wypłacenia, nie zaś dla pracowników, którzy zawarli umowy cywilno – prawne o wypłaty przedmiotowych należności. Obecny zakres zwolnienia nie ma zatem tak powszechnego charakteru, jak to miało miejsce w latach wcześniejszych. Obejmuje bowiem ściśle określone kategorie pracowników. Należą do nich m.in. listonosze i pracownicy służby leśnej.

Prawo pracodawców do zwrotu kosztów związanych z używaniem własnych pojazdów pracowników dla potrzeb zakładu pracy wynika z:

  • ustawy z dnia 30 lipca 1997r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska” /Dz. U. Nr 106, poz. 675 ze zmianami/,
  • ustawy z dnia 28 września 1991r. o lasach /Dz. U. Nr 56 z 2000r. poz. 679 ze zmianami/.

Biorąc pod uwagę powyższe normy prawne, przepis art.21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał zastosowania do kwot wypłacanych pracownikom przez jednostkę samorządu terytorialnego, z tytułu zwrotu kosztów za używanie pojazdów samochodowych przez pracowników dla potrzeb pracodawcy w jazdach lokalnych. Pracodawca powinien od tego przychodu pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, zgodnie z art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj