Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91106-16-1/05
z 24 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91106-16-1/05
Data
2005.05.24



Autor
Urząd Celny w Krakowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane


Słowa kluczowe
sprzedaż
wyroby akcyzowe


Pytanie podatnika
Czy eter metylo - tert - butylowy (MTBE) zaklasyfikowany do symbolu PKWiU 24.14.63-19.29 i kodu CN 2909 19 00, który nie jest przez Spółkę oferowany do sprzedaży jako paliwo dodatek lub domieszka do paliw, lecz może być przez kolejnych nabywców wykorzystany jako dodatek do paliw jest wyrobem akcyzowym niezharmonizowanym


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tut. Urzędu: 30 marca 2005 roku), uzupełnionego pismem z dnia 31 marca 2005 roku i pismami z dnia 22 kwietnia 2005 roku stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w części dot. pytania pierwszego o treści : "Czy eter metylo - tert - butylowy (MTBE) zaklasyfikowany do symbolu PKWiU 24.14.63-19.29 i kodu CN 2909 19 00, który nie jest przez Spółkę oferowany do sprzedaży jako paliwo ani jako dodatek lub domieszka do paliw, lecz może być przez kolejnych nabywców wykorzystany jako dodatek do paliw jest wyrobem akcyzowym niezharmonizowanym ?" w opisanym stanie faktycznym jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 30 marca 2005 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie stosowania prawa podatkowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 marca 2005 roku i pismami z dnia 22 kwietnia 2005 roku. Z w/w pism wynika, iż podatnik dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych eterów metylo - tert - butylowych zaklasyfikowanych pod symbol PKWiU 24.14.63-19.29 i kod CN 2909 19 00. Sprzedaż eterów metylo - tert- butylowych odbywa się "w zwykłej procedurze handlowej" nabywcom, którzy składają Spółce oświadczenia zawierające dane takie jak:
1) nazwa podmiotu, adres, NIP;
2) nazwa towaru, symbol PKWiU i kod CN oraz ilość towaru;
3) cel, na który zostanie przeznaczony towar;
4) oświadczenie, że "nabywany towar nie będzie zużyty do celów napędowych lub opałowych lub jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych oraz nie będzie odsprzedany w celu jego zużycia do produkcji paliw silnikowych, opałowych lub dodatków lub domieszek do paliw";
5) data i miejsce wystawienia oświadczenia;
6) podpis osoby upoważnionej do reprezentacji nabywcy.

Ponadto Spółka przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń do 25 dni po upływie miesiąca, w którym oświadczenia takie wpłynęły. W piśmie z dnia 31 marca 2005 roku Spółka - co jest istotne w sprawie - podkreśliła, iż wyrób ten nie jest oferowany jako paliwo silnikowe ani jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych, ale może być przez kolejnych nabywców wykorzystany jako dodatek do paliw. Zdaniem Spółki etery metylo - tert - butylowe nie są wyrobami akcyzowymi w przypadku oferowania ich do sprzedaży do celów innych niż jako paliwo, dodatek lub domieszka do paliw silnikowych.

Pytanie Spółki brzmi następująco: "Czy eter metylo - tert - butylowy (MTBE) zaklasyfikowany do symbolu PKWiU 24.14.63-19.29 i kodu CN 2909 19 00, który nie jest przez Spółkę oferowany do sprzedaży jako paliwo dodatek lub domieszka do paliw, lecz może być przez kolejnych nabywców wykorzystany jako dodatek do paliw jest wyrobem akcyzowym niezharmonizowanym?".

Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, iż w myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami) wyroby akcyzowe są to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. W załączniku nr 1 do cyt. ustawy w pozycji 6 wymienione zostały jako wyroby akcyzowe pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU jak i bez względu na kod CN. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. Jednakże wyroby akcyzowe w postaci eterów metylo - tert -butylowych nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do cyt. ustawy zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu biorąc pod uwagę powyższe zasadnym jest stwierdzić, iż etery metylo- tert - butylowe nie są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi, mimo że są paliwem silnikowym w rozumieniu art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym. Stosownie do cytowanego art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, stwierdzić należy, iż nie sam fakt świadczący, że dany wyrób jest np. paliwem silnikowym decyduje o zaliczeniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, lecz dodatkowo wyrób ten np. paliwo silnikowe musi być wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. Tak więc w konsekwencji zasadnym jest stwierdzić, iż etery metylo- tert - butylowe są wyrobami akcyzowymi niezharmonizowanymi.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż wyrób o nazwie eter metylo - tert - butylowy nie jest przez nią oferowany na sprzedaż ani jako paliwo silnikowe ani jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych, ale może być przez kolejnych nabywców wykorzystany jako dodatek do paliw. Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, iż w przedmiotowej sprawie nie ma znaczenia, że etery metylo - tert - butylowe oferowane są do sprzedaży nie jako paliwo ani jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych. Zgodnie z zapisem w pozycji 6 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym, wyrobami akcyzowymi są pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU.

Tak więc w świetle powyższego wyrobami akcyzowymi są takie wyroby, które są przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wystąpienie nawet jednej przesłanki powoduje już zaliczenie tych wyrobów do wyrobów akcyzowych. W piśmie z dnia 31 marca 2005 roku Spółka odniosła się jedynie do przesłanki oferowania na sprzedaż. Zatem w przypadku gdy Spółka nie oferuje eterów metylo - tert - butylowych jako paliwo silnikowe, dodatek lub domieszka do paliw to nie są one wyrobami akcyzowymi ale tylko wówczas gdy jednocześnie nie są przeznaczone do użycia lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art.14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art.14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art.14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj