Interpretacja Izby Skarbowej w Krakowie
PP-3/i/4407/9/05
z 20 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-3/i/4407/9/05
Data
2005.04.20
Autor
Izba Skarbowa w Krakowie
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
nagrody w konkursach
podatek od towarów i usług
reklama
usługi reklamowe
Pytanie podatnika
Czy firma powinna opodatkować podatkiem VAT wartość nagród przekazanych w konkursie organizowanym na zlecenie kontrahenta?
DECYZJA Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po rozpoznaniu zażalenia Spółki z dnia 01.03.2005 r. na postanowienie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 14.02.2005 r. nr PP2/443-31/05/PG/9752 w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wydania towarów stanowiących nagrody w ramach świadczonych przez Spółkę usług reklamowych, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60) odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia uznając, iż zawarta w nim ocena prawna stanu faktycznego przedstawionego we wniosku jest prawidłowa UZASADNIENIE Pismem z dnia 12.01.2005 r. (wpływ do Urzędu Skarbowego - w dniu 17.01.2005 r.) Spółka zwróciła się do Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zgodnie z przepisem art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej. Z opisanego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż świadczy usługi reklamowe polegające na przygotowaniu kampanii promocyjnej (tzw. akcji lojalnościowej) dla jednego ze swoich kontrahentów, mającą na celu zwiększenie sprzedaży produktów kontrahenta. W ramach przedmiotowej usługi Spółka rozdaje ulotki, przygotowuje sezonowe katalogi nagród, prowadzi obsługę techniczną akcji, nabywa, magazynuje i konfekcjonuje towary stanowiące nagrody oraz przekazuje te nagrody klientom kontrahenta, uczestniczącym w w/w "akcji lojalnościowej". Wynagrodzenie Spółki za w/określoną usługę, będące jej podstawą opodatkowania obejmuje Naczelnik Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 14.02.2005 r., nr PP2/443-31/05/PG/9752 stwierdził, iż wydanie przez Spółkę nagród w ramach akcji lojalnościowych jest odrębną dostawą towarów o której mowa w art. 7 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), gdyż występuje tu sytuacja przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Spółka sama dokonuje nabycia towarów korzystając z prawa do odliczenia podatku. Czynność nieodpłatnego przekazania towarów zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego należy rozpatrzyć w oparciu o regulację art. 7 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 3 ustawy. W myśl ostatniego z powołanych przepisów, dostawy nie stanowi jedynie nieodpłatne przekazanie prezentów o małej wartości. Określenie, czy przekazane towary spełniają warunek prezentu o małej wartości wymaga prowadzenia szczegółowej ewidencji w tym zakresie. Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego jeżeli Spółka nie postrzega wykonywanych czynności w kontekście zapisu art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie prowadzi takiej ewidencji, zatem nieodpłatnie wydane towary w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa nie będace prezentami o małej wartości stanowią dostawę towarów (w sytuacji korzystania z odliczenia podatku przy ich nabyciu) oraz podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Podstawę opodatkowania tej czynności należy ustalić zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy. Na powyższe postanowienie Spółka zażaliła się pismem z dnia 01.03.2005 r. podnosząc, iż wydanie nagród w ramach akcji lojalnościowych nie jest odrębną dostawą towarów, lecz stanowi składnik kampanii promocyjnej jaką Spółka świadczy na rzecz swojego kontrahenta. Wartość netto zakupu wydawanych towarów jest opodatkowana podatkiem VAT jako element kalkulacyjny podstawy opodatkowania usługi reklamowej. Zatem w przedmiotowym przypadku wydanie nagród w ramach kampanii promocyjnej nie może być uznane za dostawę towarów w rozumieniu przepisu art. wystąpienie podwójnego opodatkowania w/w neutralności podatku VAT. Ponadto Spółka podnosi, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów, w opisanej zaś sytuacji dochodzi do nieodpłatnego przekazania towarów uczestnikom akcji lojalnościowej. Nieodpłate przekazanie towarów podlega opodatkowaniu jedynie w sytuacjach określonych w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Przekazanie towarów przez X następuje na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, co w konsekwencji prowadzi do wniosku, iż przekazanie to nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 2odrębnie podlegającą opodatkowaniu 7 ustawy, oznaczałoby to bowiem czynności oraz naruszenia zasady ustawy. Zdaniem Spółki błędna interpretacja w/w art. 7 ustawy przez Naczelnika Urzędu Skarbowego narusza fundamentalną zasadę działania organów podatkowych na podstawie przepisów prawa wyrażoną w art. 120 ustawy Ordynacja podatkowa. Po rozpoznaniu złożonego zażalenia oraz akt sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza. W myśl przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy art. 7 ust. 2 i 3 należy stwierdzić iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszelkie nieodpłatne czynności przekazania towarów na cele związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (za wyłączeniem takich których przedmiotem sa próbki towarów oraz prezenty o małej wartości) - pod warunkiem - że przy nabyciu przekazywanych towarów podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w całości lub w części. Podobną wykładnię przepisu art. 5(6) VI Dyrektywy odpowiadającego przepisom art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług zastosował Europejski Trybunał Konstytucyjny w orzeczeniu w sprawie (...), w którym stwierdzono m.in. „że wynika w sposób oczywisty z brzmienia pierwszego zdania art. 5 (6) VI Dyrektyw, że ta regulacja traktuje jako odpłatną dostawę towarów, a w konsekwencji podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, nieodpłatne rozporządzenie przez podatnika towarami, które stanowią część jego majątku związanego z działalnością gospodarczą, jeżeli podatek naliczony związany z tymi towarami został odliczony, przy czym jest, co do zasady, bez znaczenia czy to rozporządzenie zostało dokonane dla celów działalności gospodarczej. Drugie zdanie tego przepisu, które zapobiega opodatkowaniu przypadków przekazania próbek bądź upominków o niewielkiej wartości na cele prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, nie miałoby sensu, gdyby pierwsze zdanie nie obciążało podatkiem VAT nieodpłatnego rozporządzenia tymi towarami przez podatnika nawet gdyby było to uczynione na cele prowadzonej działalności gospodarczej". Ustosunkowując się natomiast do zarzutu Spółki dotyczącego wystąpienia podwójnego opodatkowania w/w czynności wydania towarów stanowiących nagrody w ramach świadczonych przez Spółkę usług reklamowych oraz naruszenia zasady neutralności podatku VAT należy stwierdzić, iż neutralność podatku VAT zostaje naruszona w sytuacji odliczania podatku naliczonego przy zakupie nagród i nierozliczenia podatku należnego przy nieodpłatnym ich przekazaniu. Obowiązek opodatkowania przekazywanych towarów nie wystąpiłby jedynie w sytuacji, gdyby towary te nie były własnością spółki X, a własnością zlecającego usługę. Z uwagi jednak na to, iż Spółka nabywa te towary we własnym imieniu to nieodpłatne wydanie ich w fomie nagród jest odrębną czynnością od usługi, jaką Spółka świadczy wobec swojego zleceniodawcy. Powyższa interpretacja: Decyzja niniejsza jest ostateczna. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.