Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-75a/12/DP
z 19 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-75a/12/DP
Data
2012.04.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
podatek dochodowy od osób fizycznych
podatek liniowy


Istota interpretacji
Czy dochody uzyskane z opisanej w zdarzeniu przyszłym działalności gospodarczej Wnioskodawca może opodatkować w formie tzw. podatku liniowego?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi na terenie Polski dla firmy zagranicznej (belgijski producent materiałów wykończeniowych). Firma ta nie posiada w Polsce przedstawicielstwa, jednakże produkty swoje sprzedaje bezpośrednio wielu polskim firmom. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT-UE.

Firma zagraniczna proponuje Wnioskodawcy zawarcie umowy agencyjnej, na podstawie której Wnioskodawca działałby, jako niezależny agent na terenie Polski, w imieniu i na rzecz tej firmy, w celu zwiększenia sprzedaży jej produktów na wyznaczonym terenie. Do obowiązków Wnioskodawcy należeć będzie aktywne pozyskiwanie zamówień, promowanie produktów, obsługa zamówień klientów, okresowe raportowanie, realizowanie planów sprzedaży - a więc pośrednictwo w sprzedaży i szeroko pojęte wspieranie sprzedaży.

Postanowienia umowy wskazują, iż Wnioskodawca zadania wykonywać będzie osobiście, bez pomocy osób trzecich. Nie będzie także upoważniony do podpisywania i zawierania umów oraz zaciągania zobowiązań w imieniu firmy z Belgii. W trakcie trwania tejże umowy Wnioskodawca nie może zawierać umów agencyjnych i pośrednictwa z innymi firmami i dotyczących innych produktów. Ponadto zobowiązany będzie wykonywać pracę osobiście i tylko na rzecz tej firmy. Z umowy wynika także, iż na Wnioskodawcy ciążą wszelkie rozliczenia podatkowe w Polsce związane z działalnością gospodarczą. Za wykonywane obowiązki Wnioskodawca otrzymywać będzie stałą prowizję miesięczną w Euro, jak również premię roczną uzależnioną od realizacji planów sprzedaży. Prowizja nie będzie miała bezpośredniego związku z konkretnymi dostawami tylko z ogólną sprzedażą na terenie Polski. Dodatkowo prowizja miesięczna powiększona byłaby o kwotę kilkuset Euro z przeznaczeniem na wynajem (leasing) samochodu do celów wykonywania powierzonych zadań. Firma belgijska będzie partycypowała w kosztach wynajmu (leasingu) samochodu do określonej kwoty. Kontrahent zagraniczny przekaże Wnioskodawcy także laptop oraz telefon komórkowy, które będą służyły wykonywaniu zadań.

Wnioskodawca dodatkowo otrzyma firmową kartę kredytową z określonym limitem, którą będzie pokrywał koszty związane z realizacją powierzonych zadań tzn. podróży (w tym paliwa), telefony biurowe itd. Rachunki w oryginałach będą przesyłane raz w miesiącu do księgowości w Belgii.

W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza założyć jednoosobową działalność gospodarczą PKD 46.13.Z Działalność agentów zajmujących się sprzedażą drewna i materiałów budowlanych. Działalność ta nie będzie wykonywana na rzecz byłego pracodawcy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (oznaczone we wniosku nr 2).


Czy dochody uzyskane z opisanej w zdarzeniu przyszłym działalności gospodarczej Wnioskodawca może opodatkować w formie tzw. podatku liniowego...


Wnioskodawca uważa, iż ma prawo do wyboru formy opodatkowania wg stawki liniowej 19%. Działalność agenta wymaga prowadzenia działalności gospodarczej na mocy art. 758 k.c. Nie może więc stanowić działalności wykonywanej osobiście, pomimo tego że Wnioskodawca będzie wykonywał ją samodzielnie, bez prawa do zatrudniania innych osób. W związku z tym, że czynności objęte umową nie mieszczą się w definicjach art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mają charakter działalności gospodarczej i zgodnie z art. 9a ust. 2 Wnioskodawca uważa, iż może wybrać opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30c - liniową stawka podatku (19%) od całości osiągniętych dochodów. Podkreśla, bowiem, iż spełnia także pozostałe kryteria, tj. działalność nie będzie prowadzona na rzecz byłego pracodawcy, umowa nie jest kontraktem menadżerskim ani umową o podobnym charakterze.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361), rozróżnia źródła przychodów, sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł, a także obowiązki płatników i podatników w zakresie obliczania, poboru i wpłacania należnego zobowiązania podatkowego.

W rozumieniu tej ustawy działalność wykonywana osobiście oraz pozarolnicza działalność gospodarcza, stanowią odrębne źródła przychodów, wyszczególnione w art. 10 ust. 1 pkt 2 (działalność wykonywana osobiście) i w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza).

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 8 lit. a) powoływanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalności gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskiwanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Stosownie do dyspozycji art. 758 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu.

Jak wynika z treści powyżej wymienionego art. 758 Kodeksu cywilnego, stronami umowy agencyjnej są po obu stronach przedsiębiorcy: przyjmujący zlecenie (agent) i dający zlecenie. Stąd też zakres jej zastosowania obejmuje zasadniczo jedynie obrót profesjonalny. Ważnym, bo odróżniającym umowę agencyjną od umowy zlecenia oraz umów, do których stosuje się przepisy o zleceniu, elementem przedmiotowo istotnym umowy agencyjnej jest stałość świadczonych przez agenta na rzecz dającego zlecenie usług.

Przede wszystkim podkreślić należy, iż przychody uzyskiwane z tytułu zawartej umowy agencyjnej nie zostały wymienione przez ustawodawcę w art. 13 pkt 8 ustawy. Przepis ten wskazuje jedynie umowy zlecenia i o dzieło.

W świetle powyższego, czynności wykonywanych na podstawie umowy agencyjnej nie należy kwalifikować do usług wymienionych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl definicji zawartej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Stosownie do art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  • odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  • są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  • wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Zgodnie z treścią przedstawionych przepisów wyłączenie czynności z zakresu przedmiotowego działalności gospodarczej możliwe jest tylko w przypadku łącznego wystąpienia podanych powyżej warunków. Oznacza to, iż w przypadku, gdy chociaż jeden warunek nie zostanie spełniony, wyłączenie to nie będzie miało miejsca, tj. czynności podatnika nadal będą uznawane za działalność gospodarczą – oczywiście przy założeniu, że działalność podatnika spełnia kryteria wymienione w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż czynności, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę mieszczą się w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie pozostaje do rozważenia kwestia sposobu opodatkowania przez Wnioskodawcę dochodów uzyskiwanych z tej działalności.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Natomiast w myśl art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:


  1. (uchylony),
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym


  • w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza w ramach działalności gospodarczej wykonywać usługi na terenie Polski dla firmy zagranicznej, która nie posiada w Polsce przedstawicielstwa. Firma zagraniczna proponuje Wnioskodawcy zawarcie umowy agencyjnej, na podstawie której Wnioskodawca działałby, jako niezależny agent na terenie Polski, w imieniu i na rzecz tej firmy, w celu zwiększenia sprzedaży jej produktów na wyznaczonym terenie. Postanowienia umowy wskazują, iż Wnioskodawca zadania wykonywać będzie osobiście, bez pomocy osób trzecich. Nie będzie także upoważniony do podpisywania i zawierania umów oraz zaciągania zobowiązań w imieniu firmy z Belgii. W trakcie trwania tejże umowy Wnioskodawca nie może zawierać umów agencyjnych i pośrednictwa z innymi firmami i dotyczących innych produktów. Ponadto zobowiązany będzie wykonywać pracę osobiście i tylko na rzecz tej firmy. Z umowy wynika także, iż na Wnioskodawcy ciążą wszelkie rozliczenia podatkowe w Polsce związane z działalnością gospodarczą. Nie będzie wykonywał działalności gospodarczej na rzecz pracodawcy (byłego pracodawcy).

Wobec powyższego, w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym, nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą mogły być opodatkowane 19% podatkiem liniowym, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj