Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach
IIUSPP/443/92/68132/05/06
z 26 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSPP/443/92/68132/05/06
Data
2005.07.26



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
faktura VAT
miejsce świadczenia usług


Pytanie podatnika
W jakim kraju są opodatkowane usługi związane z oprogramowaniem świadczone na rzecz podmiotów będących podatnikami podatku od wartości dodanej oraz osób prawnych mających siedzibę na terutorium państwa trzeciego i nie będących podatnikami?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 05.05.2005 r., wpływ do US 10.05.2005 r. znak: SP/674/2005. uzupełnionym pismem z dnia 29.06.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.05.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, uzupełniony pismem z dnia 29.06.2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1 następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Podatnik występuje do tut. organu z zapytaniem dotyczącym miejsca świadczenia usług polegających na opracowaniu polskiej wersji oprogramowania specjalistycznego, będącego elementem sprzedawanych przez nabywcę oprogramowania maszyn i urządzeń dla klientów polskojęzycznych (PKWiU 72.22.1), w sytuacji gdy usługi są świadczone na rzecz: - podatnika podatku od wartości dodanej posiadającego siedzibę na terytorium innego państwa członkowskiego; - osoby prawnej posiadającej siedzibę na terytorium państwa trzeciego i nie będącej podatnikiem podatku od wartości dodanej. Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika również, że przedmiotowe oprogramowanie nie jest przekazywane drogą elektroniczną lecz dostarczane osobiście przez przedstawiciela Spółki XXX lub wraz z urządzeniem. W opinii Wnioskodawcy opisane wyżej czynności należy zaklasyfikować jako usługi elektroniczne, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w miejscu siedziby usługobiorcy.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach dokonał oceny prawnej stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu uzasadnionej w sposób następujący:

Na podstawie art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, których świadczenie z natury jest zależne od technologii informatycznej i z reguły usługi te są zautomatyzowane, wymagają niewielkiej ilości interwencji człowieka, oraz niemożliwe jest ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej; w szczególności usługami elektronicznymi są czynności wymienione w pkt a - e tego przepisu. Z powyższej definicji wynika, że jednym z warunków koniecznych do uznania czynności za usługi elektroniczne jest świadczenie usług za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Powyższy warunek nie został spełniony w przypadku usług wymienionych w piśmie Podatnika, a zatem czynności te nie stanowią usług elektronicznych w rozumieniu cyt. art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. Zgodnie z art. 27 ust. 1 cytowanej ustawy, zasadą jest, że miejscem świadczenia (opodatkowania) jest kraj, w którym świadczący posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Szczególny sposób określenia miejsca świadczenia (opodatkowania) przewidziano m.in. dla usług w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2), w sytuacji gdy zostały spełnione warunki określone w § 4a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm., (w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku), wydanego na podstawie delegacji art. 28 ust. 9 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku gdy usługi w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2) są świadczone na rzecz: 1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, czyli poza obszarem Wspólnoty, lub 2) podatników lub podatników podatku od wartości dodanej, mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia(opodatkowania) tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Stosownie jednak do ust. 2 cyt. § 4a rozporządzenia w przypadku gdy nabywcą ww. usług świadczonych przez podatnika jest podatnik podatku od wartości dodanej, przepis ust. 1 pkt 2 stosuje sie pod warunkiem że podatnik wykaże na fakturze dokumentującej wykonanie tych usług numer, pod którym nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Jak wynika z treści wniosku w rozpatrywanym stanie faktycznym zostały spełnione warunki określone w cyt. przepisie dot. rodzaju świadczonych usług i nabywcy. Wobec powyższego tut. organ stwierdza, że usługi wymienione w pkt 1 i 2 pisma Podatnika nie podlegają opodatkowaniu w kraju, jeżeli zostanie spełniony warunek, o którym mowa w cyt. ust. 2 § 4a rozporządzenia z dnia 27.04.2004 r. Stosownie do przepisów art. 106 ust. 2 cytowanej ustawy o podatku VAT z dnia 11.03.2004 r. oraz § 30 ust. 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 97, poz. 971 ze zm., (obowiązującego do dnia 31.05.2005 r.) w przypadku usług, które nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, faktury wystawia się na zasadach określonych w § 12, § 14-26, § 29 rozporządzenia, z tym że: - nie zawierają one danych określonych w § 12 w zakresie stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, - nie muszą zawierać numerów identyfikacji podatkowej nabywców w przypadku nabywców mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, czyli poza obszarem Wspólnoty, - powinny zawierać numer pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy nabywcą jest podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty. Powyżej powołano przepisy dot. stanu faktycznego przestawionego przez Wnioskodawcę, według stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Jednakże przedstawione powyżej zasady dotyczące określania miejsca opodatkowania i sposobu dokumentowania usług objętych zapytaniem, pozostają aktualne również w stanie prawnym obowiązującym od dnia 01.06.2005 r., w którym weszła w życie ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 23.05.2005 r. Nr 90, poz. 756). Zasady określania miejsca świadczenia usług w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2) określone w art. 27 ust. 4 pkt 3 w związku z ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. (w brzmieniu nadanym ww. nowelą) są bowiem identyczne z określonymi w obowiązującym do dnia 31.05.2005 r. cyt. § 4a rozporządzenia z dnia 27.04.2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.); z tym że od dnia 01.06.2005 r. obowiązek podawania ww. numeru identyfikacyjnego nabywcy w przypadku wskazanym w art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy wynika z § 27 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 31.05.2005 r. Nr 95, poz. 798). Z dniem 01.06.2005 r. nie uległy również zmianie inne zasady dokumentowania usług podlegających opodatkowaniu na terytorium innego państwa członkowskiego lub na terytorium państwa trzeciego, co regulują przepisy cyt. § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w powiązaniu ze stanem prawnym obowiązującym w dniu złożenia wniosku oraz w dniu wydania postanowienia; interpretacja dotyczy również przedstawionego przez Wnioskodawcę grupowania statystycznego usług, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31.12.2005 r.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 cytowanej ustawy interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika i inkasenta, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj